404 pagina

Home   »   404 pagina

404 pagina

Je bent ze vast wel eens tegengekomen, een pagina die niet meer beschikbaar is. In vakjargon wordt dit ook wel een 404-pagina genoemd. Een SEO-specialist vraagt zich vaak af: is dit een probleem voor SEO? En een ervaren marketeer denkt: “hoe kan ik de customer journey” op deze pagina’s verbeteren?

In dit deze blogpost krijg je antwoord op deze vragen en leg ik je verder uit: wat een 404 pagina is, hoe je ze kunt detecteren en verbeteren voor een optimale “user experience”.

Wat is een 404 pagina?

Wanneer een pagina niet meer beschikbaar is, geeft je browser een 404 status code. Vaak staat er dan: ‘404 error page not found’ of een standaard service verlenende pagina die je op weg helpt je actie te voltooien. Een 404 -pagina kan verschillende oorzaken hebben, denk aan: Een URL die verkeerd ingetypt is, de URL bestaat niet meer, de interne link op je website is verkeerd ingesteld of niet goed verhuisd met een 301 redirect. Voor de gebruiker vervelend, voor Google een signaal om de pagina uit de index te halen. Voor jouw SEO-prestaties dus belangrijk om de 404 pagina’s te monitoren om zo potentiële schade te voorkomen.

Goed om te weten: een 404 pagina is niet altijd een probleem. Ook niet voor SEO. Zo blijkt onder andere uit de tweet van een medewerker van Google:

Ook het onderzoek van Pew Reasearch Center laat zien dat 404 pagina’s een heel normaal onderdeel zijn van het web. Een paar belangrijke punten uit het onderzoek:

  • 25% van de webpagina’s die online stonden tussen 2013 en 2023, bestaan niet meer.
  • 38% van de content wat in 2013 bestond, bestaat vandaag de dag niet meer.
  • 54% van de pagina’s op Wikipedia, heeft op zijn minst één 404 pagina.

Wat is belangrijk m.b.t. een 404 pagina?

Wanneer je aan de slag gaat met een 404 pagina, zijn er twee facetten belangrijk:

  1. De gebruiker van je website.
  2. De SEO-signalen voor robots van o.a. Google en Bing.

M.b.t. de gebruiker, is het belangrijk om in de schoenen van de website bezoeker te kruipen. Vaak zal het zo zijn dat persoon X op een pagina waar hij of zij niet verwacht had om op uit te komen. Hoe kun je er dan voor zorgen dat persoon X weer snel op de rit komt.

Annegien Bruins Slot
Zorg dat een bezoeker altijd verder wordt geholpen.

Je kan niet raden wat er fout is gegaan, je kan wel suggesties geven door de hoofdcategorieën van de website nog eens op een rij te zetten, en bij een shop bijvoorbeeld de recent bekeken artikelen. Laat ze in elk geval niet hangen in teleurstelling!


Je kunt er iets creatiefs van maken zoals de European Space Agency doet:

Zelf ben ik wat meer voorstander van een optimale gebruikerservaring. Denk aan: een goede begeleidende tekst of iets van een chatbot die wat prominenter naar voren komt? Een paar voorbeelden waar ik enthousiast over ben:

404 pagina Chalet.nl

404 pagina van de HEMA

404 pagina Rolling Stones

404-pagina’s en SEO

Voor optimale SEO-prestaties is het belangrijk om jouw 404 pagina’s periodiek te monitoren. Het kan namelijk zo zijn dat er bijvoorbeeld nog “backlinks” naar verwijzen. Voor SEO is het belangrijk om deze signalen door te zetten op een nieuwe URL d.m.v. een 301 redirect.

Er zijn verschillende mogelijkheden om 404 pagina’s te detecteren en te monitoren.

Logfile analyse tool

Een logfile analyse tool is een SEO tool waarmee je de robots van onder andere Google en Bing kan detecteren. De meeste logfile analyse tools bieden de mogelijkheid om te filteren op 404-pagina’s. Op die manier heb je binnen de tijdsperiode van je logfiles, meteen een goed overzicht http-statuscodes die afgegeven zijn.

404-pagina's Logfile analyse tool
404-pagina’s Logfile analyse tool

Google search console

Ook in Google search console vind je een overzicht met 404 pagina’s. Je komt hier door naar je indexering rapportage te gaan en vervolgens de eventuele foutmeldingen te filteren op: 404 pagina niet gevonden:

Een alternatief is het crawl statistieken rapport. Die vind je onder instellingen, crawlstatistieken. Vervolgens kies je ook hier voor: 404 pagina niet gevonden:

Het nadeel van de rapportages in Google search console en alsmede je logfile analyse tools is dat Google de 404 pagina’s al gedetecteerd heeft. Preventief is het dus het beste om je favoriete webcralwer eens een slinger te geven en kijken of je fouten vindt die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

GA4

Een alternatieve manier om je 404 pagina’s te tracken is d.m.v. Google analytics 4. Het mooie van deze oplossing is dat je d.m.v. ga4 ook alerts kan instellen en dit kunt koppelen aan je e-mailadres.

Om 404 pagina’s te meten, bestaan er meerdere oplossingen:

  • O.b.v. de page title via het engagement rapport
  • D.m.v. de data layer i.c.m. Google tag manager (uitleg)

Bij SEO Brein is de paginatitel al uniek, dat scheelt wat tijd van de webdeveloper ;-).

In Google analytics 4, kan ik in het engagement report met de filter paginatitel en schermnaam eenvoudig filteren op: “page not found”

Webcralwer

Een webcrawler is een SEO tool waarmee je je website kan uitlezen zoals een zoekmachine. Het voordeel hiervan, zoals hierboven ook genoemd, is dat je preventief fouten kunt detecteren. In de afbeeling hieronder zie je dat ik een cralw met screamingfrog gemaakt heb & filter op 404 fouten.

Tip: deel je 404 pagina’s ook eens met andere onlinemarketing specialisten. Soms kan het wel eens zijn dat er bijvoorbeeld een paid campagne aanstaat op een pagina die het al lang niet meer doet 😉

404-pagina's webcrawler
404-pagina’s webcrawler

FAQ

Is een 404 pagina altijd een probleem?

Nee, belangrijk voor jouw als SEO-specialist is om te achterhalen of er backlinks op aanwezig zijn en of de gebruiker door de niet beschikbare URL vastloopt. Als dat niet het geval is, hoef je je geen zorgen te maken om een 404 pagina.

Hoe kan ik achterhalen of mijn 404 pagina een backlink heeft?

Veel websiteanalyse tools zoals SEM Rush en SEranking bieden de mogelijkheid om te inspecteren of er met een link verwezen wordt naar je desbetreffende 404 pagina.

Google search console geeft aan dat het een 404 is, maar dat klopt niet.

Mijn advies: Bekijk met de url inspectie tool van Google search console of de 404 pagina wel echt een 404 is. Het kan zijn dat het een soft 404 is. Vaak wordt dit veroorzaakt door bijvoorbeeld robots.txt of een bestand dat niet ingeladen kan worden (bijvoorbeeld externe afbeeldingen of een stukje javascript). Los dit op en vérifier hem opnieuw in de url inspectie tool. Als het goed is krijgt de pagina nu een 200 status code.

Waar moet je nog meer opletten m.b.t. 404 pagina’s?

SEO gaat over signalen, kom je dus een belangrijke 404 tegen, kijk dan ook even naar je interne link structuur, XML sitemap etc.

Moet je altijd een redirect op een 404 pagina plaatsen?

Mijn vuistregel is: redirect alleen pagina’s als ze een één op één relatie hebben, tenzij het voor de user experience beter is. Dan maak ik wel eens een uitzondering.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier