Adres wijzigen Google
Ben je net verhuisd of ga je een tweede locatie van je bedrijf openen? Dan is het handig om je adres in Google te wijzigen. Wil je als bedrijf goed vindbaar blijven in Google, dan is het van belang om ook op andere locaties je adres te wijzigen.
In deze blogpost, leg ik je uit: hoe je je adres wijzigt in Google, Welke wijzigingen je op je website moet maken en hoe je kan controleren of je adreswijziging overal goed is doorgevoerd. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.
Adres wijzigen Google
Hoe wijzig ik mijn adres in Google?
Stap 1: Log in op je Google mijn bedrijfsprofiel
Log met je Google account in op je Bedrijfsprofiel manager. Let op: Heb je geen toegang tot je bedrijfsprofielmanager? Maak dan geen nieuw bedrijfsprofiel aan, maar volg deze stappen.
Stap 2: Wijzig je adres
Kies voor het potloodje en wijzig je adres.
Stap 3: Wacht op beoordeling
Wacht 3 werkdagen totdat Google je adres goedgekeurd heeft.
Stap 4: (eventueel) verrifier je adres met een code per post
Mits Google je adres zelf niet kan verrifieren? Dan sturen ze je een verrificatie code per post op. Vul deze in je Google bedrijfsmanager in. Daarna zal je nieuwe adres zichtbaar zijn in Google
Wijzig ook hier je adres
Naast dat je je adres in je Google bedrijfsprofielmanager wijzigt, is het van belang dat je dit ook op je eigen en andere websites doorvoert. Voor je lokale SEO, is consistentie enorm belangrijk. Controleer op zijn minst de volgende locaties:
Adres op je website
Je bedrijfsadres is vaak terug te vinden op meerdere locaties op je website. Denk aan: je footer, je contact pagina en evt. op een apparte landingspagina van je bedrijfslocatie (dit is vaak het geval als er meerdere bedrijfslocaties zijn). Wil je dit in bulk controleren? Gebruik dan een webcrawler. In het voorbeeld hieronder, gebruik ik Screamingfrog.
Adres in je structured data
Is er structured data in je website geimplementeerd met o.a. je adres gegevens? Zorg dat dat je webdeveloper deze ook aanpast. Je kan dit controleren door je url op te halen in de structured data testing tool.
Adres op externe websites
Er zijn een hoop externe websites waar je adres (soms zonder te vragen) wordt gepubliceerd. Denk aan: de KVK, de telefoongids etc. Van belang is dat hier ook de juiste adresgegevens worden overgenomen. Om er achter te komen waar mijn oude adres vermeld staat, maak ik gebruik van een search operator in Google. In dit geval: “Bedrijfsnaam” + “oud bedrijfsadres”. Op die manier heb ik in een keer een overzicht van de websites die mijn oude adres vermelden. Zie ook het voorbeeld hieronder.
Impact op lokale SEO
Een tijdje geleden ben ik naar een kleiner dorp verhuist in Nederland. Omdat ik wist dat het zoekvolume op zoekopdrachten met: Leiden en SEO een stuk hoger ligt dan in Voorschoten, besloot ik mijn oude adres online even aan te houden. Totdat de nieuwe bewoner iets geiriteerd appte: “er ligt alweer post voor je, kom je het ophalen”. Ik ben heel benieuwd wat dit mijn met organische posties in Leiden gaat doen. Over 3 maanden zal ik de resultaten hieronder posten.