Google analytics uitleg
Google analytics is het brein van jouw online inspanningen. Hier ontdek je waar bezoekers vandaan komen, waarin ze wel en niet geïnteresseerd zijn en welke campagnes tot een verkoop of telefoontje leiden. Door meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep, kun jij jouw marketing campagnes efficiënter inzetten, nieuwe segmenten ontdekken en dus online succes bereiken.
In deze handleiding leg ik je uit hoe je Google analytics aanmaakt, Hoe je je website koppelt en hoe je kan controleren of Google analytics werkt. Nadat we Google analytics hebben aangemaakt, ga ik dieper in op verschillende basisbegrippen zoals: Conversie en sessieduur. Als laatst loop ik door verschillende rapportages heen zoals de gedragsstroom rapportage en e-commerce. Nieuwschierig geworden? Lees dan gauw verder.
Hoe werkt Google analytics?
Google analytics is een webaplicatie waarmee je website statistieken kan verzamelen. Voordat je deze statistieken kan verzamelen, dien je eerst een tracking pixel te plaatsen op je website. Na het plaatsen van deze pixel, zullen binnen 48 uur de eerste website statistieken verschijnen in je Google analytics account. Op dit moment werkt Google analytics nog op basis van Cookies. In de toekomst verwacht Google hier steeds minder gebruik van te maken en stappen ze over op FLOC en “conversion moddeling”. Lastige termen, die je op dit moment meteen mag vergeten 😉
Google analytics instellen
Om gebruik te maken van Google analytics, dienen we (zoals hierboven genoemd) eerst een tracking pixel in te stellen en een gratis account aan te maken. Dit doe je door de volgende stappen te volgen:
- Voor het aanmaken van een Google analytics account ga je als eerst naar Google analytics toe.
- Je kiest hier voor ‘metingen starten’ en meld je aan met je Google account (als je deze nog niet hebt, kun je die hier aanmaken)
- In het overzichtsscherm vul je de gevraagde gegevens in zoals:
- Je accountnaam
- Je websitenaam
- Een link naar je website
- Je tijdzone en de industriecategorie
Nadat je de gegevens hebt opgelsagen, is je Google analytics account aangemaakt. In de volgende stap gaan we verder met het koppelen van je website aan Google analytics d.m.v. het plaatsen van de tracking pixel.
Website koppelen aan google analytics
Nu je je account hebt aangemaakt, gaan we verder met het koppelen van je website aan Google analytics. Indien je nog in het aanmeldproces zit, kom je direct op de pagina terrecht waar je de trackingscode kan ophalen (zie afbeelding hier boven). Zo niet, dan vind je dit onder: instellingen ► Property ► gegevensstream instellen. Gevonden? Klik dan op: website.
- Vul de URL van je website in en geef je website een naam.
- Kies voor: Stream aanmaken
- Kies vervolgens voor: algemene sitetag of Google tagmanager
- Indien je voor algemene sitetag kiest, kopier de tag en plaats deze in de <head> sectie van je website.
- Indien je voor Google tag manager kiest, kopier de meting tag id (rechtsboven in) naar Google tag manager. Maak hier een GA4 configuratie tag en koppel deze aan een page-view trigger. Van belang dat deze page-view trigger op elke pagina afgevuurd wordt.
Tip: Ben je benieuwd hoe je Google analytics koppelt aan je WordPress of Wix website? Bekijk dan mijn handleiding: Google analytics koppelen aan WordPress of Google analytics koppelen aan je WIX website.
Google analytics controleren
Nu de tracking code is geplaatst, is het belangrijk om te controleren of de tracking pixel goed geplaatst is en of alle gegevens doorkomen. Dit kun je op verschillende manieren doen:
- Download de tag assistant in Google chrome. Hiermee kun je bekijken of er foutmeldingen ontstaan tijdens het laden van de Google analyticscode.
- Klik op verschillende pagina’s op je website en kijk in je realtime rapport in Google analytics of er statistieken geregistreerd worden.
- Ga naar https://www.gachecker.com/ om te kijken of er pagina’s zonder Google analytics tags zijn.
Google analytics Handleiding
Nu je Google analtyics hebt ingsteld en gekoppeld aan je website, kunnen we aan de slag gaan met de tal van mogelijkheden die Google analytics te bieden heeft. In mijn handleiding begin met het uitleggen van een aantal basisbegrippen. Vervolgens laat ik je verschillende basis rapportages zien die je goed opweg helpen om je website bezoeker beter te begrijpen.
Basisbegrippen
Wanneer je Google analytics voor het eerst opent loop je tegen een grote hoeveelheid data en vakjargon aan. Het is dan ook niet zo gek dat veel van deze getallen je niets zeggen. Ik help je door de belangrijkste begrippen heen, zodat jij straks de juiste conclusies uit je website analyse kunt trekken.
Gebruiker
Wanneer een gebruiker voor het eerst op je website komt, vuurt Google analytics een: first_visit event af. Op die manier kan je in Google anlytics achterhalen dat er een nieuwe gebruiker op je website is gewest. Let op: dit hoeft niet percee een nieuwe gebruiker te zijn. Wanneer de gebruiker via een ander device komt of de webbrowser strenge privacy restricties heeft, wordt het first_visit event opnieuw afgevuurd.
Tip: Activeer Google Signals en of Gebruikers-ID in Google analytics om Gebruikers beter en sneller te herkennen. Op die manier wordt je data kwalitatiever doordat er minder dubbele gebruikers geregistreerd worden.
Sessie
Als een gebruiker vaker langskomt, wordt dit gemeten aan de hand van een sessie. Een gebruiker kan dus meerdere keren langs komen. Het registreren van een sessie gebeurd op basis van een sesion_start event. Voor de interpretatie van een sessie, is het belangrijk om het volgende te weten.
- Een sessie loopt na 30 minuten af, dus als er binnen 30 minuten geen interactie meer plaatsvindt, wordt de sessie afgerond
- Als een bezoeker eerst via een organisch resultaat binnen komt en later via een Google Ads advertentie, wordt dit als een nieuwe sessie gezien
- Als je de browsers sluit wordt de sessie ook afgesloten
Tip: Maak je gebruik van een betaaldienst? Sluit deze dan uit in Google analytics. Na het afronden van een betaling, wordt een klant teruggestuurd naar de website. Dit wordt als nieuwe sessie gezien. Hierdoor krijg je een vertekend beeld op het aantal sessies op je website.
Gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie
De gemiddelde tijdsduur dat de app zich op de voorgrond bevond of de website focus had in de browser tijdens elke sessie.
Betrokkenheidspercentage
Is de vervanger van de bounce rate uit GA3. De betrokkenheidspercentage geeft aan of een gebruiker langer dan 10 seconden op een pagina is geweest, meer dan 2 pagina’s heeft gezien of een conversie heef afgerond.
Gebeurtenis
Een gebeurtenis, wordt ook wel een event genoemd. Inprincipe alles wat de gebruiker op je website doet is een gebeurtenis. Denk aan: het klikken op je menu, het plaatsen van een product in je winkelmandje etc.
Conversie
Gebeurtenissen die belangrijk voor jou zijn, kunnen aangemerkt worden als een conversie. Conversies zijn vaak belangrijke doelstellingen die je met je website wilt behalen. Daar later meer over.
Belangrijke rapportages
Om de data beter te begrijpen, heeft Google verschillende rapportages op voorhand aangemaakt. Je vindt deze terug in het linker menu onder: rapportages. Naast deze rapportages, kan je zelf ook rapportages vormgeven. Dit doe je in de “exploratie hub” onder ontdekken. In mijn handleiding loop ik door de belangrijkste vooraf ingstelde rapportages heen om er achter te komen waar ze voor gebruikt worden en waarom ze mogelijk belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
Demografie rapportage
► Rapporten ► Gebruker ► Demografie
De rapportages die onder ‘demografie’ in Google analytics vallen, geven meer inzicht in de demografische gegevens van je doelgroep. Denk hierbij aan data zoals: het land van afkomst, de leeftijdscategorie en verschillende interesses van de gebruiker. Handige inzichten die je slim kan gebruiken voor het schrijven van content of het afstemmen van je targeting campagne in Google ads.
Tip: Door slim gebruik te maken van de land rapportage (onder demografie overzicht), kan je interessante segementen ontdekken. Als voorbeeld: Jij hebt een Engels talige e-commerce website en ziet dat je organisch goed gevonden en verkocht wordt in Ierland. Echter heb je hier nog geen betaalde advertenties draaien. Tijd om eens om de tafel te gaan zitten met je SEA specialist.
Acquisitie rapportage
► Rapporten ► levenscyclus ► acquisitie
De rapportages die onder ‘Acquisitie’ in Google analytics vallen, geven meer inzicht in hoe websitebezoekers jouw website vinden. Zo kan je er bijvoorbeeld achter komen welke online campagnes werken en welke niet.
Voorbeelden van een campagne zijn: een nieuwsbrief of advertenties via Facebook. De acquisitierapportages, worden primair onderverdeeld in:
• Medium: Het medium waarmee je bezoeker naar binnen komt. bijvoorbeeld: betaald verkeer
• Source: De bron waar je bezoeker vandaan komt. bijvoorbeeld: Google ads
• Campagne: De campagne waar iemand vandaan komt. bijvoorbeeld: Kattenvoer campagne in Google ads
Verder kan je kiezen voor een rapportage op: sessie of gebruikers niveau.
Tip: Kijk ook eens naar de bronnen waar geen conversies uitkomen. Bijvoorbeeld: je ziet dat er veel verkeer en conversies uit Google Adwords komen, maar nog niet uit het organische verkeer van Google. Je zou dan eens aan de slag kunnen gaan met zoekmachine optimalisatie (SEO).
Pagina’s en schermen
► Rapporten ► levenscyclus ► Betrokkenheid
Geeft een overzicht van je belangrijkste content gekoppeld aan data zoals: het aantal gebruikers, betrokkenheidspercentage en het aantal conversies.
Tip: Als je de waarde van een pagina hebt ingesteld, kun je achterhalen welke pagina’s veel omzet opleveren en welke niet. Het geeft een impuls om een pagina evt. verder te optimaliseren en er meer uit te halen.
E-commerce
► Rapporten ► levenscyclus ► Inkomsten genereren
In de e-commerce rapportage van Google analytics, kan je de verkopen van je webshop bijhouden. Hier zie je o.a. welke producten je verkocht hebt, waar de bezoeker vandaan komt en wat je totale omzet is. Je verkoopresultaten, komen worden hier niet direct zichtbaar. Daarvoor dien je de volgende zaken in te stellen:
- Google tag manager
- Een data-layer
- Tags en triggers die de verkoop data uit de datalayer doorschieten naar Google analytics.
Padverkenning (gedragstroom)
► Ontdekken ► padverkenning
Ben je benieuwd hoe je bezoeker zich door je website navigeerd? Dat kan je terug vinden in een padverkenning rapportage. Deze rapportage is een “custom” rapportage, dat betekend dat je de rapportage zelf moet vormgeven. In de basis kan je deze rapportage op 2 manieren instellen: vanaf het eindpunt en vanaf het begin punt. De eerste optie is bijvoorbeeld interessant als je er achter wilt komen waar een conversie vandaan komt. De tweede optie is bijvoorbeeld interessant om te zien op welke pagina een bezoeker beland en wat hij vervolgens doet.
Zoekopdrachten op de website
► Ontdekken ► vrij
Kunnen websitebezoeker een zoekopdracht plaatsen op je website? Dan kan het mega interessant zijn om te achterhalen welke zoekopdrachten ze plaatsen. Het achterhalen welke zoekopdrachten je website bezoekers invullen, kan in verschillende custom rapportages. Ik maak vaak gebruik van een tabel. In deze tabel, koppel ik de parameter van de zoekopdracht aan het aantal keer dat deze zoekopdracht is uitgevoerd (event count).
Net als bij de e-commerce rapportage, worden de zoekopdrachten niet direct zichtbaar in Google analytics. Afhankelijk van je webiste, dien je hier verschillende zaken voor in te stellen. Het Youtube filmje hieronder legt je dit stap voor stap uit.
Doel instellen in Google analytics
Iedereen begint zijn website met een doel. Voor de ene website is dat een eenvoudig doel bijvoorbeeld: het laten zien van een menukaart en het kunnen reserveren van een tafeltje. Bij een e-commerce bedrijf kunnen dit al snel veel meer doelen zijn. In deze paragraaf leg ik je uit: wat een conversie is, hoe je een conversie kan instellen en hoe je een waarde kan koppelen aan je conversie.
Wat zijn conversies?
De conversierapportage is de plek waar de prestaties van al je inspanningen bij elkaar komen. Hier kun je precies zien welke pagina, kanaal of campagne heeft bijgedragen aan een conversie. Een conversie is een vooropgesteld doel dat door je bezoeker bereikt wordt. Dat kan een verkoop zijn, ook wel macro conversie genoemd, maar ook een interactie die niet direct voor omzet zorgt, ook wel een micro conversie genoemd. Alhoewel omzet vaak het uiteindelijke doel is, geven bepaalde interacties ook een mate van interesse weer.
Voorbeelden van macro conversies zijn: een verkoop, een telefoontje of een offerte aanvraag.
Voorbeelden van een micro conversie zijn: het downloaden van een brochure, het inschrijven op een nieuwsbrief of het delen van je blogpost via social media.
Conversies instellen Google analytics
Conversies kan je op 3 manieren instellen in Google analytics, namelijk:
- Op basis van al een bestaande event
- Op basis van vooraf ingestelde conversies
- Op basis van een custom event via GTM
Optie 3 hou ik buiten beschouwing in deze handleiding. Laten we beginnen met optie 1:
Conversie op basis van een event
Google analytics, is gebasseerd o.b.v. events. Een event kan van alles zijn. Bijvoorbeeld: het klikken op een menu, het afspelen van een video of het bezoeken van een webpagina. Een event is vaak gekoppeld aan verschillende parameters. Elke parameter heeft zijn eigen (unieke) waarde.
Wanneer je conversies gaat instellen o.b.v. een event, is het handig om te ontdekken wat de naam van de event is en of het unieke parameters bevat.
Aan de hand van een voorbeeld laat ik je zien: wat een event is, waar je de parameters vindt en hoe je een event kan markeren als een conversie.
In mijn voorbeeld, wil ik een nieuwsbriefinschrijving in 6 stappen inzichtelijk maken.
Stap 1: Ik open als eerst Google anlaytics en ga naar: configuratie ► debug view.
Stap 2: Ik activeerd debug view en klik vervolgens op een random pagina op mijn website. Als het goed is zie je nu één of meerdere page_view events in je debug view naar voren komen (zie afbeelding hieronder).
Stap 3: Nu Debug view goed werkt, ga ik mij inschrijven op mijn nieuwsbrief. Zodra ik ingeschreven ben, beland ik op de pagina: /nieuwsbrief-ingeschreven.
Stap 4: In debug view, ga ik opzoek naar mijn laatste page_view event. Ik klik hierop en vervolgens klik op op de parameter: page_location.
Stap 5: Nu we weten dat de bedankt pagina /nieuwsbrief-ingeschreven goed doorkomt.(een pagina waar je alleen op kan komen na het uitvoeren van een actie), kunnen we deze als conversie gaan instellen.
Stap 6: Ga naar: configuratie ► gebeurtenissen en klik rechts op: “gebeurtenis maken”. Je ziet nu het scherm zoals hieronder weergeven. Hier geef je de gebeurtenis een naam. In mijn geval: nieuwsbrief ingeschreven. en vul je het volgende in: event_name is gelijk aan: page_view en page location bevat /nieuwsbrief ingeschreven. Klik op opslaan en er is een nieuw uniek event aangemaakt.
Stap 7: Voor de zekerheid kan je een testconversie maken om te kijken of de nieuw aangemaakte event doorkomt in debug view. Nadat je dit gedaan hebt, ga je naar: configuratie ► conversies. Hier klik je vervolgens op nieuwe conversiegebeurtenis. Vul hier exact de naam in van het event dat je bij stap 6 hebt aangemaakt. Kies vervolgens op opslaan. Je hebt nu (als het goed is) een conversie ingesteld. Na 48 uur, zal je in je conversie rapportage de resultaten terug zien.
Vooraf ingestelde conversie activeren
Naast dat je conversies kan aanmaken op basis van een event, zijn er door Google analytics zelf ook al een aantal conversies ingesteld. Bijvoorbeeld: downloaden van een .pdf of het invullen van een contact formulier.
Je kan deze activeren via: beheer ► instalatie assistent ►tag instalatie ► kies: gegevensstream ► Klik op: verbeterde metingen.
Indien je op jouw website bijvoorbeeld een bestand kan downloaden, zie je deze na 48 uur ook terug in je gebeurtenissen rapportage: Rapporten ► Levencyclus ► Betrokkenheid ►Geeurtenissen. Indien dat zo is, kan je deze events onder: configuratie ► conversies, markeren als een conversie.
Tip: Om helemaal zeker te zijn van je instellingen, maken ik altijd een testconversie. Deze dient binnen 48 uur in je conversierapportage te verschijnen.
FAQ
Hoe koppel ik Google ads aan Google analytics?
Wanneer je adverteerd in Google ads, is het verstandig om dit account te koppelen aan je Google analytics account. Je doet dit als volgt:
- Ga naar beheer
- Kies voor Google ads koppelen
- Kies de juiste Google ads propperty en volg de stappen in het menu.
Hoe koppel ik Google search console aan Google analytics?
- Log in op Google Analytics
- Klik op Beheer
- Kies voor: Search console-koppeling
- Kies je propertie en webstream
- Kies voor: verzenden.
Eenmaal gekoppeld, kan je (na 48 uur) de resultaten onder de volgende rapportages terugvinden: Rapporten ► Acqusitie ► Acqusitie overzicht.
- Google Organic Search Traffic
- Google Organic Search Queries
In deze rapportages kan je verder doorfilteren op:
- Landingspagina
- Land
- Device
- Metrics:
- Clicks
- Impressies
- CTR
- Gemiddelde positie
- Gebruikers
- Betrokkenheidspercentage
- Gemiddelde betrokkenheidspercentage
- Aantal gebeurtenissen
- Conversies
- Omzet (mits e-commerce ingesteld / een waarde gekoppeld aan je conversie)
Voor Google analytics is het niet altijd duidelijk vanaf welke bron je website bezoeker komt. Bijvoorbeeld, een link in een nieuwsbrief of een blog. Om de clicks van zoiets specifieks inzichtelijk te krijgen kun je gebruik maken van UTM tags. Google analytics heeft vijf verschillende utm tags die je aan een url kunt meegeven:
Medium: het medium waarmee je bezoeker naar binnen komt. Bijvoorbeeld: betaald verkeer
Source: de bron waar je bezoeker vandaan komt. Bijvoorbeeld: Google ads
Campagne: de campagne waar iemand vandaan komt. Bijvoorbeeld: Kattenvoer campagne in Google ads
Term: letterlijk een keyword waarmee je de website bezoeker trekt. Dit gebruik ik vaak voor een a/b test.
Content: is bedoeld om de content te omschrijven. Ik gebruik dit vaak om aan te geven dat het verkeer komt via een link in een bepaalde nieuwsbrief, of vanaf een bepaalde banner.
Let op: Medium, source en campagne zijn verplichten termen. De rest is optioneel.
Tip: Je kunt een url met een utm tag eenvoudig aanmaken via de volgende tool. Vul hier de link van je landingspagina in en de vereiste UTM tags.
Vervolgens kun je op basis van deze utm tags je data filteren of segmenteren. Bewaar je gemaakte utm tags in een Excel sheet. Zo houd je het overzicht van de gemaakte UTM tags, mocht je nog ooit de resultaten van een campagne terug willen vinden.
Hoe maak je remarketing lijsten aan?
Remarketing, betekent letterlijk het herbenaderen van bezoekers op je website. Zodra iemand op jouw website is geweest, wordt er op dit moment nog een cookie geplaatst die ervoor zorgt dat je de bezoeker kunt traceren. In de toekomst zal dit o.b.v. FLOC gaan. Om het beste resultaat uit je remarketing campagne te halen, is het van belang dat je een boodschap kunt laten zien over hetgeen waar de bezoeker in geïnteresseerd is. Daarvoor is het belangrijk om specifieke remarketinglijsten aan te maken.
Stel jij hebt een reisbureau en je verkoopt een reis naar Peru, Argentinië en Zuid-Afrika. Voor elke bestemming heb jij een aparte landingspagina gemaakt. Voor elk van deze pagina’s ga je een aparte remarketinglijst aanmaken zodat als je van start gaat met remarketing, je mensen die naar een reis in Peru gezocht hebben op jouw website ook een advertentie van Peru kan laten zien. Ook al ga je wellicht niet direct aan de slag met remarketing. Raden ik je toch aan deze lijsten aan te maken. Zo verzamel je alvast bezoekers die je ter zijner tijd kunt gaan herbenaderen via remarketing.