CRO en SEO

Home   »   CRO en SEO

CRO en SEO

CRO en SEO zijn 2 belangrijke specialismes wanneer je online succes wilt bereiken. Wil je van beide specialismes profiteren dan is de samenwerking “key”. Helaas zie ik (te) vaak dat dit niet het geval is (en dat is zonde).

In deze blogpost leg ik je uit: Wat CRO is, Waarom de samenwerking tussen SEO en CRO belangrijk is en hoe beide specialismes elkaar kunnen versterken. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder

Wat is CRO?

CRO staat voor “Conversion Rate Optimization”, ook wel conversieoptimalisatie genoemd. Het is een methode die de data en de feedback van gebruikers gebruikt om het aantal conversies op een website te verbeteren. Denk aan: het aantal verkopen maar ook het behalen van “micro conversies”.

Op een website kunnen verschillende elementen geoptimaliseerd worden. Een aantal voorbeelden: De kleur van een call to action, de opbouw van een pagina of de interne linkstructuur. O.b.v een hypothese, worden één of meerdere varianten getest om te achterhalen welke opmaak het beste werkt. Op je website krijgt doelgroep A, variant 1 te zien en doelgroep B variant 2. Mits er voldoende verkeer is, kan er vaak geconcludeerd worden welke variant beter werkt. Vervolgens wordt deze variant voor iedereen beschikbaar.

Wat als de CRO en SEO specialist niet samenwerken?

Kort antwoord: dan kan er een hoop fout gaan. Een tijdje geleden ervaarde ik het volgende bij één van mijn klanten: De CRO specialist kwam met veel bombarie het kantoor inlopen: “De laatste test laat een groei in conversieratio zien van 20 procent” waarop ik reageerde: “en welke gevolgen heeft het voor SEO?” Daar had de beste CRO specialist nog niet over nagedacht (zucht).

Resultaat CRO test

Al snel genoeg bleek dat het organische verkeer in elkaar klapte. De CRO specialist blij, ik teleurgesteld. Zoals je wellicht weet, is SEO een lange termijn investering en duurde het een x aantal weken voordat het resultaat weer hersteld was.

Tip: Ben je opzoek naar een ervaren CRO specialist (die begrijpt dat de samenwerking met een SEO specialist belangrijk is). Neem dan contact op met: Lucia van den Brink

SEO en CRO kunnen elkaar versterken

Laat het duidelijk zijn, CRO kan een enorme impact hebben op je SEO prestaties. Wil je boven geschetst probleem voorkomen, dan is het handig om de relatie met je CRO specialist te verbeteren. Ik hoor je al denken: Waar heeft een CRO specialist invloed op? Een aantal voorbeelden:

  • Interne links (menu, in blogpost)
  • Crawling & indexing (a/b tests, laadtijd scripts)
  • UX
  • Content (positie van content en on page SEO signalen)

Om te voorkomen dat jouw SEO werk teniet wordt gedaan, adviseer ik je het volgende in de samenwerking met een CRO specialist:

1. Geef periodiek een SEO-training. Stem je presentatie af op de doelgroep die je voor je hebt zitten en vermijd zo veel mogelijk vakjargon. Geef tijdens de training de nodige handvatten die er voor zorgen dat je cursisten op weg kunnen.

2. In het verlengde hiervan is het handig om je CRO specialist iets tastbaars mee te geven. SEO wordt al snel complex en veel. Fijn als je als onwetende op iets terug kunt vallen. Naast het delen van je presentatie kun je en SEO stappenplan of checklist delen.
3. Probeer je CRO specialist(en) in de ‘honeymoon’ te houden door ze periodiek te trainen, resultaten te delen en het gevoel te geven dat ze een onderdeel zijn van het succes waar je hard naar toe werkt.
4. Help je CRO specialist en draag verschillende hypotheses aan. Je zal zien dat dit de relatie verbeterd.

Kijk daarnaast goed naar een aantal praktische zaken zoals:
1. Zorg voor de juiste SEO signalen als je CRO specialist met a/b testen aan de slag gaat (canonical tag/ no-index tag, kan een oplossing bieden).
2. Monitor de impact van een CRO test periodiek op SEO prestaties. Soms is het mogelijk om het kleinschalig te testen (bijvoorbeeld op domein X en nog niet op domein Y en Z). Doe dat vooral voordat je het grootschalig uitrolt.
3. Bekijk de impact van “testing scripts”. Zeker wanneer je “client side” test, kan het a/b testen ten koste gaan van je laadtijd (laad je script asynchroom of verwijder het wanneer er geen test draait).

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier