Digital Olympus event verslag

Home   »   Digital Olympus event verslag

Digital Olympus event verslag

“Nog even de laatste aantekeningen verwerken, en dan ben ik zover”. Aldus Wende Pollé die dit weekend een verslag uitwerkte van het Digital Olympus event in Eindhoven. Een artikel bomvol SEO-kennis en takeaways van de sprekers die op het podium stonden te schitteren. De belangrijkste boodschap van het event? De gebruiker moet je nu ECHT centraal zetten in je SEO-strategie. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

De rol van een SEO specialist in 2024

Er wordt in de SEO-wereld veel gesproken over “the future of search”. Wat heeft AI voor impact op ons werk als SEO-specialisten en hoe kunnen we inspelen op generative content en AI Overview van Google?

Het enige wat we weten, is dat we niets weten.

Het is duidelijk dat Google aan het veranderen is. Maar betekent dit, dat onze SEO-werkzaamheden ook veranderen? Nee. Wij moeten blijven doen waar we mee bezig zijn. Dat is namelijk de gebruiker centraal zetten. En dat is uiteindelijk wat het doel van Google is en wat ons doel altijd zou moeten zijn.

Laten we alle veranderingen omarmen en omzetten naar kansen. Juist het onwetende biedt ruimte om te experimenteren.

Wende Polle en ik tijdens Digital Olympus

SEO en niet GEO

En dat experimenteren is nodig op meerdere kanalen. SEO staat voor Search Engine Optimization en niet voor Google Engine Optimization. Google is niet het enige kanaal waar mensen hun vragen stellen. Zeker Gen Z stelt steeds meer vragen op TikTok of zoekt inspiratie op Pinterest.

We zien dat steeds meer trends ontstaan op social media. Een artiest released zijn/haar nieuwe track op TikTok. Wanneer deze viral gaat, is de trend gezet. Het nummer staat al in de hitlijsten, voordat het is uitgebracht. En op deze trends moeten we inspelen als SEO-specialisten.

Gebruikt trends voor:

  • Kwalitatieve content
  • Digital PR 
  • Waardevolle externe links

Tip: Hoe spot je het beste de nieuwste trends? Gebruik tools als: Buzzsumo, Glimpse, Pinterest trends en je eigen site search.

Zet de gebruiker centraal

Het is misschien een open deur. Toch is dit het antwoord op veel vragen. Blijf altijd de gebruiker centraal zetten in je marketingstrategie. Combineer SEO met UX en CRO. Zorg dat de content op jouw website van waarde is voor jouw doelgroep. Tenslotte is tekst relevantie nog steeds een van de grootste ranking factoren.

Zo zet je AI wel in

Hoe kun je AI inzetten om meer waarde te creëren? Dit doe je niet door ChatGPT content te laten scrapen. Zet AI-techniek in om je conversies te verhogen. Maak een generator, waar jouw doelgroep zelf de waarde kan ontdekken, in plaats van dat ze het moeten lezen in een informatieve blog.

Zeker met de komst van SGE is het belangrijk om content te schrijven die niemand heeft. Wees het lelijke eendje dat uiteindelijk groeit naar een prachtige zwaan. En zorg dat je niet overdrijft met het schrijven van content.

Want, hoe meer pagina’s hoe minder verkeer de website krijgt. Krijg controle over het aantal indexeerbare en crawlbare pagina’s en de kwaliteit van de content.

Maak de resultaten van jouw geschreven content meetbaar. Blijf testen wat wel of niet werkt op jouw website. Maak meetbaar hoeveel tijd mensen spenderen op de pagina’s en wat de scrolldiepte is. Meet wat mensen op jouw pagina doen door middel van een heatmap. Alleen zo kom je erachter welke content wordt gewaardeerd door jouw doelgroep.

AI voor dashboarding

In het schrijven van kwalitatieve content is AI niet goed. Waar AI wel goed in is, is jou helpen met technische vragen. Wanneer je een rapport wilt maken en data wilt combineren in Looker Studio, vraag het ChatGPT. Voor dit soort vraagstukken is AI echt een uitkomst.

SEO-specialisten verdienen meer marketingbudget

Dashboards kunnen enorm helpen bij het aantonen van de waarde van SEO. Het blijft namelijk een moeilijke vraag: wat levert de investering van SEO mij op? Vanaf nu gaan we dit beter aantonen, zodat we meer budget krijgen. SEO is namelijk de fundering van een goede marketingstrategie.

KPI’s die waarde aantonen

  • Conversies en ondersteunende conversies
  • last click
  • first click
  • Referral
  • Tijd op de pagina
  • Sessies / gebruikers

Tip: Breng in kaart wat de tweede pagina is na binnenkomst. Dit geeft een goed beeld over of je doel bereikt wordt op de pagina. Stuur je mensen de juiste kant op?

Doe een voorspelling over hoeveel meer traffic de website gaat krijgen en hoeveel waarde je daaraan kunt hangen. Voorspellingen kunnen onzekerheid wegnemen. En dat is wat een potentiële klant nodig heeft.

Linkbuilding VS digital PR

Een hot topic was linkbuilding. Linkbuilding is nog steeds enorm belangrijk. De domein autoriteit is een ranking factor. Het is mede bepalend hoe jouw content wordt opgepikt. Alleen linkbuilding kan ook negatieve effecten hebben. Hoe zet je dit effectief in?

Brandbuilding

Er is een nieuwe benaming het leven in geroepen: brand building. Linkbuilding is namelijk een vorm van digitale PR. Jouw merk als entity wordt steeds belangrijker. Wanneer Google jou ziet als een merk, word je zo ook behandeld.

Door het inzetten van relevante externe links, toon je Google wat voor merk je bent en welke andere merken op jou lijken. Hierin zijn backlinks van een waardevol domein enorm belangrijk. Kijk hiervoor niet alleen naar de standaard SEO-metrics. Kijk ook naar de website zelf.

Wanneer je een sterk backlink profiel neerzet met relevante links van sterke merken, resulteert dit in een hogere domein autoriteit, sterk merk en betere rankings.
Dit waren de hot topics van de conferentie. Iedere spreker heeft zijn eigen verhaal verteld. Lees verder voor de key takeaways van iedere spreker.

key takeaways per spreker

Kevin Indig: What the best do best

Kevin Indig

We moeten naar programmatic SEO. Waarbij we meer waarde leveren voor onze gebruikers. Content moet veranderen. Geen lange stukken tekst meer. We gaan naar een wereld waarin we meer informatie geven met minder woorden.

We helpen onze doelgroep op een visuele manier. Door het gebruik van graphics, een quiz, generators, video’s of afbeeldingen.

Gebruik tags en filteropties, zodat mensen weten waar ze kunnen zoeken. De look van een pagina kan direct zorgen voor meer verkeer en conversies.  

Fernando Angulo: SEO Ranking factors 2024

Semrush heeft onderzoek gedaan naar de ranking factoren van Google. Deze zijn in te delen in verschillende onderwerpen:

  • Text relevance
  • organic traffic
  • domain authority
  • Content quality

De belangrijkste ranking factor is tekst relevantie. “Quality content equals value”. Vergeet de lengte van teksten. Je moet zorgen dat de tekst leesbaar is en waarde levert. Gebruik daarbij video of afbeeldingen.

Domeinen die hoog scoren in de SERP zijn merken met een hoge DA. Dit is een feit. Het is dus zeker een ranking factor. Backlinks vanaf goede relevante domeinen geven een boost aan jouw DA.

In de top 10 staan is nog steeds relevant. Als je met 1 term hoog staat is de kans groot dat je met soortgelijke zoektermen ook hoog gaat ranken.

Nikola Minkov: The power of GA4 en GSC

44% van de waarde van SEO is ondersteunend. Het is dus belangrijk om de waarde van SEO aan te tonen. Nikola heeft een dashboard gebouwd, waarbij in Looker Studio GA4 en GSC data is gemengd voor een goed impactrapport.

Krijg meer informatie over zijn dashboards: Trackian.com/do

Carrie Rose: Linkbuilding using digital PR

Carrie Rose

We moeten verder denken dan alleen DA en het aantal backlinks. Je wilt niet alleen backlinks, maar je wilt ook hun doelgroep en verkeer. Links van pagina’s met veel verkeer zijn het beste. Wil je hier een link van krijgen, moet je zorgen voor een trending artikel.

Hoe krijg je een trending artikel?

Zorg dat je op de hoogte bent van alle trends en speel hierop in. Creëer content rond de trend en stuur deze naar de media. Artikelen over een trending topic, hebben meer kans om gepubliceerd te worden en in de top stories terecht te komen.

Je kan ook een trend creëren. Kijk naar je top zoekwoorden en zorg dat een aantal influencers je product aanraden in hun stories. Push vervolgens een artikel naar de media over het product.

Annegien Bruins Slot: Using SEO and UX

Annegien Bruins Slot

SEO en UX zijn twee werelden die elkaar raken, maar ook compleet van elkaar verschillen. Een SEO-specialist is geen UX-specialist en andersom. Het is dus belangrijk om samen te werken om de meeste waarde te leveren aan klanten.

Projectmanagement is hierin heel belangrijk. Communiceer over de data die beide partijen hebben. Wat zie je gebeuren in het gedrag op de website? Waar zit het meeste volume?

Maak vervolgens samen een prioriteitenlijst. Werk samen uit de lijst in plaats van tegenover elkaar. En ga met één advies naar de developer.

Bibi Raven: The best outreach emails with AI

Bibi Raven

De meeste outreach mails worden direct de prullenbak in gesleept. Ze zijn irritant en onpersoonlijk. Daar moet verandering in komen. En met de juiste strategie kun je bereiken wat je wilt. En het mooie is dat je AI kunt gebruiken in het proces.

Het is belangrijk om een connectie te maken met je doelgroep. Toon interesse en gebruik voorbeelden die jouw doelgroep triggert. Dit kun je prima achterhalen met AI. Maak bijvoorbeeld een prompt met de magische woorden: Showerthoughts en Imaginary Quotes.

Vermijd de standaard openingen, zinnen en afsluitingen. En het belangrijkste is: Storytelling. Maak er een verhaal van en doe dit in je eigen stijl. Zorg dat je een mens bent en niet iemand in een functie.

Aleyda Solis: Impact of AI in search

Aleyda Sollis

AI Overviews is een vernieuwde versie van de featured snippets. Overviews hebben het doel dat mensen meer search gaan gebruiken en tevreden zijn over de resultaten.

Er zijn 3 soorten AI Overviews:

  • Duplicative
  • summarizing
  • Accelerator

Meer informatie over AI Overviews en de risico’s lees je in dit artikel

Tip: Je moet kijken naar de GAP van de search rankings en de AI Overview die wordt getoond op het ingevoerde zoekwoord. Dan weet je welke content je moet maken om in een Overview te komen op dat specifieke zoekwoord.  

Felipe Bazon: SEO as the backbone of digital marketing

Fernando Angulo

Hoe krijgen we meer marketingbudget? Zet SEO in als een marketingcampagne.

  • Wat is het doel?
  • Wat is de strategie?
  • Welke KPI’s hangen daaraan?
  • Welke tactieken ga je toepassen?
  • Hoe ga je het meten?

Ondernemers die jij moet overtuigen voor meer marketingbudget hebben een lage spanningsboog. Je moet ze raken met de juiste woorden of data. Het allerbelangrijkste is: vakjargon achterwege laten. Wat wil je klant echt weten?

Voorbeeld: Begin geen inhoudelijk verhaal over de intenties van zoekwoorden. Geef aan dat jij weet hoe de intentie van hun doelgroep werkt en hoe je kan zorgen dat ze hoog in Google komen door hierop in te spelen.

Zet in op een overtuigende pitch waarin je voornamelijk aankaart wat het de klant gaat opleveren.

George Chasiotis: Proving your success as a SEO specialist

Wanneer een klant aangeeft dat jouw SEO-aanpassingen niet hebben gewerkt, toon dit dan aan met een impactrapport. De angsten van klanten zijn kansen voor jou. Neem altijd kritiek of angsten serieus.

Klanten denken vaak te weten naar welke data ze moeten kijken, maar niets is minder waar. Zorg dat je met data kunt aantonen dat je SEO-werkzaamheden daadwerkelijk waarde bieden.

Alexandra Tachalova: The future of linkbuilding

Het worden van een merk wordt belangrijk. Linkbuilding is een bepalende factor voor je Digital PR.

5 tips voor een goede link acquisitie strategie

1.    Blijf weg van media outlets
Deze websites gebruiken AI-content. Ze groeien niet in hun waarde en dit helpt jou niet met je merk entity als ze zelf geen brand zijn.

2.    Minder prioriteit geven aan SEO-data
Kijk naar de website zelf en bepaal of de website relevant is om jouw merk te versterken.

3.    Het doel is om links te krijgen van andere merken
Merken krijgen veel verkeer. Dat verkeer wil je ook naar jouw website krijgen. Dit is mogelijk door goede backlinks.

4.    De beste links, zijn de links die voor verkeer zorgen
Zorg dat je partijen benadert die veel verkeer hebben en dezelfde doelgroep hebben als jou.

5.    Ga voor links van gelijke bedrijven met dezelfde doelgroep
Krijg links van belangrijke merken in jouw branche. Een no-follow link of een brand mention zijn ook belangrijk

 “Links still matter but only the ones that can shape your brand entity “

Aftermovie SEO Mastermind @ Digital Olympus

Aftermovie van de SEO Mastermind community @ Digital Olympus event

📸 Was jezelf aanwezig? De organisatie heeft prachtige foto’s gemaakt van het event. Bekijk ze hier.

Presentaties van sprekers

In de SEO Mastermind verzamelen we alle presentaties die openbaar gedeeld worden. Op dit moment is de presentatie van Aleyda Sollis en Felipe Bazone al online gezet. De komende dagen verwacht ik dat er nog een paar binnen zullen druppelen. Kom je er één tegen? Schroom niet om hem in deze thread te delen.

Digital Olympus Conference 2025

Er is aangekondigd dat in 2025 weer een conferentie wordt georganiseerd. Dit keer in Amsterdam. Is het de moeite waard? Dit valt en staat natuurlijk bij de sprekers. Dit jaar vond ik het inhoudelijk een sterk evenement. En niet onbelangrijk: de lunch, snacks en de sfeer was goed. 

De SEO Mastermind is er volgend jaar in ieder geval weer bij. Zien we jou daar ook?

P.s. wil je ook het volgende event verslag niet missen? Volg Wende Pollé op Linkedin. Zij zal de komende tijd vaker op pad gaan & voor ons verslag doen.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier