Ecommerce SEO

Home   »   Ecommerce SEO

Ecommerce SEO

Ben je net een Ecommerce onderneming begonnen of wil je de verkopen in je webshop stimuleren? Dan kan SEO een mooie oplossing zijn om een stabiele groei in verkoop te creëren.

SEO voor een webshop kent een aantal (interessante) uitdagingen. In deze blog leg ik je uit: Wat ecommerce SEO is, Hoe het werkt en welke optimalisatie stappen extra aandacht vereisen. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is ecommerce SEO?

Wanneer je aan de slag gaat met ecommerce SEO, ga je aan de slag met het verbeteren van de vindbaarheid van je webshop in de organische zoekresultaten. Organische resultaten, zijn de zoekresultaten in Google waar geen adv. of advertentie voor staat (zie de afbeelding hieronder).

ecommerce SEO voorbeeld
ecommerce SEO voorbeeld

De kliks vanuit de organische zoekresultaten zijn gratis. Helemaal gratis is SEO niet, je zal een (tijds)investering moeten doen in de techniek van je website en content creatie. Op lange termijn wordt je minder afhankelijk van advertenties, bespaar je kosten en creer je een continue stroom aan verkopen.

Hoe werkt ecommerce SEO

Ecommerce SEO werkt net als traditionele SEO. Zodra je de 3 fundamentele bouwstenen: Techniek, autoriteit en kwaliteit verbetert, zal je hoger komen te staan in de zoekresultaten van Google. Echter kent e-commerce wat extra uitdagingen omdat je al gauw te maken hebt met honderd zowel niet duizende pagina’s op je webshop. Van belang is dat je goed nadenkt over: je website structuur, je product- en categorie pagina’s en de techniek van je webshop. In deze blog, bespreek ik de belangrijkste punten zodat jij aan de slag kan met het optimaliseren van je webshop voor Google.

Zoekwoorden onderzoek voor Ecommerce

Wanneer je een zoekwoorden onderzoek doet voor een webshop, is het van belang dat je naast generieke termen ook opzoek gaat naar gedetailleerde zoektermen (ook wel long tail genoemd).

zoekwoorden onderzoek voor SEO

Vaak zie ik in mijn zoekwoorden onderzoek voor webshops dat de concurrentie lager wordt, wanneer de zoekopdrachten gedetailleerder worden.

Wanneer je met je zoekwoorden onderzoek begint, begin je met de generieke termen. Vul deze generieke termen in een website analyse tool om een eerste data set op te halen. In het voorbeel hieronder, ga ik aan de slag voor een webshop die schoenen verkoopt.

keywordtool ecommerce

Na het invullen van de generieke termen, heb je een eerste indruk op: hoeveel er gezocht wordt op je hoofdtermen en hoe moeilijk het is om hier goed op te kunnen ranken. Schrik niet, de echte waarde voor jouw webshop zit in de onderliggende rapportages. Hier zal je interessante zoekopdrachten vinden waar de concurrentie al snel een stuk lager ligt (zie afbeelding hieronder).

Ik klik door op “Adidas schoenen” en zie vervolgens een hoop gedetaileerde zoekopdrachten die relevant zijn om mee te nemen in mijn zoekwoorden strategie en website structuur (zie afbeelding hieronder).

Herhaal deze stappen een aantal keer voor andere zoekopdrachten en je zult al snel een aantal interessante taxonomien vinden. M.b.t. schoenen, ontdekte ik de volgende taxonomien.

  • Type (schoenen, sloffen, laarzen)
  • Gender (man, vrouw)
  • Kleur
  • Type sport
  • Model
  • Merk

Op basis van deze ontdekking, kan je een enorm interessante website structuur bouwen voor je e-commerce website (meer daarover in de volgende paragraaf). Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Schoenen
  2. <gender> schoenen
  3. <gender><merk> schoenen
  4. <gender><merk><type sport> schoenen
  5. <gender><merk><type sport><type schoen> schoenen

Bepaal o.b.v. zoekvolume, concurrentie en commerciel belang op welke positie je de sub-categorie pagina plaatst.

Bas de Roy
Slim inspelen op seasonality binnen e-commerce

Wanneer je het maximale uit je SEO strategie voor e-commerce wilt halen, adviseer ik mijn stakeholders vaak het volgende:

1. Prioriteit geven aan bestaande content is vaak effectiever, omdat dat sneller resultaat oplevert voor minder effort. Dat helpt bij het creëren van draagvlak. Doe uitgebreid trend keyword onderzoek, analyseer volumes en traffic van voorgaande jaren en begin 2/3 maanden van tevoren met optimalisaties. Bij het bepalen van prioritering, is het ook handig om rekening te houden met trends en wensen vanuit klantzijde.
2. Inspelen op een nieuw segment? Bij nieuwe segmenten probeer ik met name heel dicht bij de positionering en de belangrijkste producten / diensten van het merk te blijven. Uit mijn ervaring worden segmenten nooit alleen vanuit SEO benadert, wat wederom benadrukt hoe belangrijk draagvlak is. Betrek dus ook andere stakeholders en specialisten bij dit verhaal om het maximale uit je SEO campagne te halen.

Website structuur voor ecommerce

interne linkstructuur

Een typische ecommerce website, heeft de volgende type pagina’s:

  • Home page
  • Categorie pagina
  • Sub categorie pagina
  • Product pagina

Van belang is dat deze pagina’s d.m.v. interne links met elkaar verbonden zijn. Dit is van belang voor zowel de gebruiker als Google. Zorg er voor dat de belangrijkste pagina’s niet verder dan 3 klikken v.a. de homepage zit.

Tip: versterk je interne linkstructuur met breadcrumbs. Dit is een sterk signaal voor zowel de gebruiker als Google. Je breacrumbs laten namelijk duidelijk zien hoe je website structuur in elkaar steekt.

Product pagina optimaliseren

Je product paginas zijn uiteindelijk de belangrijkste paginas van je webshop. Hier vindt namelijk de uiteindelijke verkoop plaats. Wanneer je een verkooppagina gaat inrichten, is het van belang dat je vanuit de klant denkt. Stel jezelf de vragen: Hoe kan ik de koper overtuigen en welke drempels kan ik ontnemen zodat de potentiele klant sneller koopt. Zaken die helpen zijn: kwalitatieve afbeeldingen, video’s, reviews, garanties en een goed retour beleid.

Voorbeeld productpagina bol.com

Productpagina ingericht? zorg er dan ook voor dat de juiste SEO signalen worden doorgegeven. Denk hierbij aan:

  1. Het plaatsen van een Heading tag op de titel van je product pagina.
  2. Unieke content (niet gekopierd van de leverancier)
  3. Het invullen van een unieke Title tag en een Meta description.
  4. Een geoptimaliseerde afbeelding voor de robots van Google
  5. Kwalitatieve reveiws
  6. Interne links naar je belangrijkste producten

Product uitverkocht en SEO

Ik krijg vaak de vraag: hoe ga je om met een product dat uitverkocht is voor SEO? Mijn advies:

  • Als het product tijdelijk uitverkocht is: Laat het online staan.
  • Als het product nooit meer terug komt: plaats een link naar een relevant alternatief.
    • Als er geen relevant alternatief is: Redirect naar een hoger liggende (sub)categorie.
Voorbeeld product uitverkocht pagina

Aanvullend zou ik de volgende zaken doorvoeren:

  1. Plaats een call to action: “Houd mij op de hoogte” zodat de gebruiker een e-mail krijgt wanneer het product weer op voorraad is
  2. Verwijder het product niet uit je XML sitemap.
  3. Verwijder de “offer” proppertie uit je structured data markup om een Google penaltie te voorkomen.

Categorie pagina optimaliseren

Een belangrijk onderdeel van je SEO strategie, zijn je categorie en sub-categorie pagina’s. Recent vroeg ik aan Google wat belangrijk is m.b.t. sub categorie pagina’s. Een medewerker van Google antwoorde als volgt:

Naast de juiste balans in categorie en sub-categorie pagina’s, is het ook van belang om:

  • Een unieke categorie tekst te plaatsen.
  • Voldoende product aanbod onder aan je (sub) categorie te plaatsen.
  • Te linken tussen je categorie en sub categorien.

Tip: Plaats niet te veel content op je categorie pagina’s. Google deed hier recent nog een uitspraak over: ” a little bit of content I think is always useful, but don’t overdo it with too much content”

Technische SEO voor ecommerce

De techniek van je website is een belangrijke bouwsteen voor SEO. In mijn Technische SEO checklist, ga ik in op alle belangrijke elementen voor jouw webshop. Een aantal punten, wil ik graag extra onder de aandacht brengen in deze blogpost:

URL structuur

Bij de URL structuur van een ecommerce website, is het van belang dat er een duidelijke moeder, dochter relatie bestaat tussen de categorie en de producten die daar onder vallen. Een product, kan onder meerdere categorien vallen. dus denk goed na over hoe je de losse product pagina’s in de hirarchie van je website structuur plaatst. Om weer terug te komen op het schoenen voorbeeld, zou een mogelijke optie voor je URL structuur het volgende zijn:

website.nl/schoenen/nike/

Als je verder in de sub-categorien gaat, kan een URL er zo uit komen te zien:

website.nl/schoenen/nike/mannen/hardlopen

Duplicate content

Veel ecommerce websites hebben te maken met duplicate content. Dat is niet heel gek, maar wel enorm zonde voor je SEO performance. Duplicate content, de naam zegt het al, betekend dat content meer dan één keer voorkomt op je website. Dat zorgt er voor dat je content intern met elkaar gaat concurreren (en dan moet het nog opboxen tegen je concurrenten in Google zelf). Daarnaast zorgt het ervoor dat er een hoop tijd van Google verloren gaat aan pagina’s die niet relevant zijn. Helaas is de tijd van Google beperkt, vandaar het advies: ga hier zuinig mee om ;-). Bij webshops ontstaat duplicate content vaak bij: een sub-navigatie of wanneer er product varianten zijn. Denk aan:

1.Producten die je kan sorteren op prijs. Dit creert een hoop nieuwe url’s, maar veranderd de inhoud van de content niet.

Voorbeeld duplicate content

www.website.nl/categorie/?prijs_sort=laag
www.website.nl/categorie/?prijs_sort=hoog
www.website.nl/categorie/?prijs_sort=aanbieding

2. Producten die alleen in een klein detal veranderen. Bijvoorbeeld: kleur of schoenaamt:

Voorbeeld duplicate content

website.nl/schoenen/nike/mannen/hardlopen?kleur=groen
website.nl/schoenen/nike/mannen/hardlopen?kleur=rood
website.nl/schoenen/nike/mannen/hardlopen?kleur=blauw

Hierbij veranderd de URL, maar de content niet tot nauwelijks. Van belang om dit op te lossen d.m.v. je robots.txt of een canonical tag. In het voorbeeld hierboven, zou ik de prijs sortering blokkeren in je robots.txt en de product varianten met een canonical tag.

Structured data voor ecommerce

Veel elementen in je webshop zijn interessant om op te maken met Structured data. D.m.v. structured data classifiseer je elementen waardoor Google beter begrijpt waar de tekst over gaat. Daarnaast levert het jouw betere zoekresultaten op. Denk bijvoorbeeld aan het zichtbaar maken van de reviews in Google of de veel gestelde vragen. Elementen die er voor zorgen dat je CTR (click trough rate) omhoog gaat. Voor een ecommerce website, zijn de volgende types relevant om door te voeren:

  1. Product – om een product te beschrijven
  2. Reviews – om een review te beschrijven
  3. Contactpagina – Om de contact gegevens te beschrijven
  4. Breadcrumbs – om je breadcrumbs te beschrijven
  5. Searchbox – om aan Google door te geven dat je een zoekveld in Google zelf wilt die gekoppeld is aan je website
  6. FAQ – om je veel gestelde vragen op te maken.

Nadat je de markup hebt geimplementeerd, is het handig om dit te testen met de Rich result testing tool van Google. Na verloop van tijd, zal je zien dat de zoekresultaten opgemaakt worden met extra elementen (zie een aantal voorbeeld hieronder).

Voorbeeld zoekresultaat met review markup
Voorbeeld zoekresultaat met FAQ markup

Linkbuilding voor ecommerce

Ook voor ecommerce websites, is het belangrijk om aan linkbuidling te doen. Zeker wanneer je wilt ranken op competatieve zoekopdrachten. Wanneer je een link naar je homepage, categorie of product pagina krijgt, vergroot dit de autoriteit van je pagina. Een belangrijke factor in de zoekresultaten. Voor e-commerce websites werken vaak de volgende linkbuilding technieken:

  1. Unieke statistieken: Hoe is het bijvoorbeeld voor een journalist als hij een artikel schrijft over de schaats gekte en een link kan plaatsen naar het aantal zoekopdrachten op marktplaats die te maken hebben met schaatsen kopen.
  2. Gebroke links herstellen: Veel SEO tools, bieden de mogelijkheid aan om gebroken links te annalyseren van externe websites die niet meer werken. Stuur deze websites een emailtje en vraag ze of ze de link naar een vervangende pagina willen plaatsen.
  3. Merk metiones: Wordt je merk ergens genoemd? Vraag dan of ze een link willen plaatsen. Op je merknaam kan je met Google alerts en alternatieve betaalde tools een waarschuwing krijgen als je merknaam wordt genoemd.
  4. etc.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier