Featured snippet
Google verandert de afgelopen jaren steeds meer van een zoekmachine naar een antwoordmachine. Dat is onder andere te merken aan de toename in featured snippets. In deze blog leg ik je uit wat een featured snippet is, de voor en nadelen ervan, het krijgen van een featured snippet en hoe je featured snippets uiteindelijk kan monitoren.
Wat is een featured snippet?
Je kan featured snippet omschrijven als een uitgelicht antwoord in de zoekmachine, dat de zoekopdracht kort samenvat. Eigenlijk probeert Google jou direct het antwoord te geven op je vraag. Tik maar eens in: “hoe leg ik SEO uit” (zie afbeelding hieronder).
In het zoekresultaat hierboven, zie je dat de eerste positie extra uitgelicht wordt boven de gewone zoekresultaten. In vakjargon wordt de featured snippet dan ook wel positie 0 genoemd.
Featured snippet, een voordeel voor SEO?
Het antwoord op die vraag hangt helemaal af van jouw situatie. Ben je een informatieve website die veel verkeer ontvangt op eenvoudige antwoorden? Dan heb je de laatste tijd vast een daling gezien in je verkeer. Een voorbeeld website die er niet op vooruit is gegaan: “opentot.nl“
In de afbeelding hieronder, zie je dat de zichtbaarheid in de zoekmachines enorm is afgenomen.
Publiceer jij echter unieke content die vaak wordt getoond in de zoekresultaten, inclusief een featured snippet, dan zal je deze kans waarschijnlijk omarmen.
De voordelen van een featured snippet:
• Groter aandeel in het zoekresultaat.
• Je wordt boven de fold getoond.
• Voor het verkrijgen van een featured snippet hoef je niet een top 3 notering te hebben.
• De featured snippets worden vaak in Voice search resultaten gebruikt als direct antwoord.
Wel of niet optimaliseren?
Het blijft belangrijk om zelf scherp te blijven. Als een featured snippet voor weinig kliks zorgt naar je website en daardoor je bedrijfsresultaten om zeep helpt, kan je het beter niet doen. Vaak is dit een gevalletje ‘try and error’. Heeft het een negatief effect, plaats dan de volgende HTML code in de head sectie van je pagina
<meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>
Goed om te weten:
Verandering is de enige constante factor bij Google. Dat geldt ook voor de featured snippets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het aantal featured snippets toeneemt. Wees niet bang, het doel van Google is niet om de grootste publiceerder te worden (ze verdienen enorm veel geld aan onder andere betaalde kliks). Omarm daarom de nieuwe mogelijkheid en kijk waar voor jou een SEO kans is.
Content optimaliseren voor een featured snippet
Om te ontdekken op welke termen je een featured snippet kan krijgen, is het van belang om deze termen te identificeren. Ik doe dit met het maken van allereerst een export van al mijn zoektermen uit Google search console die een top 10 notering hebben. Als er namelijk een featured snippet aanwezig is, maken deze posities de grootste kans.
Filter als eerste de zoektermen van positie 0 t/m 10 (zie de blauwe omlijning in de afbeelding hierboven) en download deze vervolgens (zie rode omlijning hierboven).
Het exportbestand importeer je vervolgens in een ranktracker die de featured snippets bijhoudt. Ik maak hiervoor gebruik van SEMrush. Maak je ook gebruik van SEMrush? Ga dan naar het desbetreffende project waar je de zoekwoorden voor je website monitort. Upload vervolgens je geëxporteerde .csv uit Google search console in SEMrush (zie afbeelding hieronder).
Geef vervolgens SEMrush een paar dagen de tijd en navigeer daarna naar de featured snippet sectie.
Bekijk hier waar je al een featured snippet op hebt, welke erbij zijn gekomen, welke je verloren hebt en misschien nog belangrijker: waar krijgen je concurrenten een snippet op?
Nu je weet welke zoektermen een featured snippet krijgen, is het tijd om je pagina’s de juiste hints aan Google te geven. Het is niet bekend hoe Google bepaalt of je een featured snippet krijgt, uit ervaring weet ik wel dat de volgende stappen kunnen helpen:
• Kijk naar de zoekintentie. Als je zoekopdracht X invult, welk antwoord wordt er gegeven. Oftewel: wat denkt Google dat de gebruiker graag wil weten?
• Zorg dat je content uniek is.
• Kijk hoe je concurrenten hun tekst opmaken die wel een featured snippet krijgen. Hoe maken ze de tekst op? Gebruiken ze heading tags? Kopieer wat werkt.
• Zorg ervoor dat de opsomming te extraheren is door Google. Doe dit door bijvoorbeeld gebruik te maken van een HTML tabel, heading tags, nummering etc.
• Focus je niet op eenvoudige antwoorden, maar op een uitgebreid (eventueel opsommend) antwoord.
• Verreik je antwoord met structured data bijvoorbeeld: https://schema.org/HowTo
Tips doorgevoerd? Controleer of je pagina in aanmerking komt voor een featured snippet en start met het monitoren van je featured snippets in een ranktracker.