Google bedrijfsprofiel

Home   »   Google bedrijfsprofiel

Google bedrijfsprofiel

Ben je net begonnen met een nieuwe onderneming of wil je je bedrijf beter zichtbaar maken in Google, dan is het aanmaken van een Google bedrijfsprofiel een goed begin.

In deze blog leg ik je uit: hoe je een google bedrijfsprofiel aanmaakt, optimaliseert en beheert. Denk hierbij aan: het aanpassen van openingstijden, het wijzigen van je adres en het verwijderen van foto’s. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Hoe maak je een Google bedrijfsprofiel aan?

bedrijfsprofiel aanmaken

Je staat op het punt om een betere relatie aan te gaan met Google. Door je bedrijf aan te melden bij Google, zal je beter gevonden worden in de reguliere zoekresultaten en in Google maps. Het aanmaken van een bedrijfsprofiel is vrij eenvoudig (en gratis). Het enigste wat je nodig hebt is:

  1. Een Google account (je Gmail adres)
  2. Je bedrijfsgegevens
  3. Een link naar je website
  4. Nagedacht over een bedrijfscategorie waar je bedrijf onder valt

Let op: controleer eerst of er al een bedrijfsprofiel is aangemaakt, voordat je een nieuwe aanmaakt. Doe dit door te Googlen op je bedrijfsnaam. Zie je niks? Dan kan je verder met de volgende stappen. Zie je wel wat? Volg dan mijn stappen “Google bedrijfsprofiel al geclaimd” later in dit artikel.

Voorbeeld van aangemeld bedrijfsprofiel in zoekresultaten

Google bedrijfsprofiel inloggen

Heb je de hierboven genoemde gegevens verzameld? Log dan als eerst in op Google. Vervolgens surf je naar: google bedrijfsprofiel en kies je voor: “Nu beheren”.

V.a. hier doorloop je de volgende stappen:

  1. Vul je bedrijfsnaam in.
    Let op: zorg dat je consistent bent in je bedrijfsnaam.
  2. Vul je bedrijfscategorie in (dit kan je later nog aanpassen)
  3. Vul je adres in
  4. Vul je service gebied in
  5. Vul je telefoonnummer in en plaats een link naar je website
  6. Vul de contactpersoon in waar de verificatie code naar toe gestuurd kan worden.

Hierna kan je de volgende gegevens nog optioneel invullen: diensten, openingstijden, afbeeldingen en een beschrijving van je bedrijf. Mijn advies: meteen doen. Op die manier word je relevanter voor Google.

Google bedrijfsprofiel verificatiecode

Google bedrijfsprofiel verificatiecode

Als je in de stappen hierboven hebt aangegeven dat je bedrijf een fysieke locatie heeft, wordt er een verificatie code naar het desbetreffende adres gestuurd. Ontvangen? Volg dan de volgende stappen:

  1. Log in op je Google bedrijfsprofiel
  2. Ga naar geverifieerd worden
  3. Vul hier de code in die je per post hebt ontvangen

Google mijn bedrijf categorielijst

Je business categorie is een belangrijk signaal wanneer Google zijn zoekresultaten bepaalt. Veel bedrijven kiezen de verkeerde business categorie waardoor ze niet optimaal worden gevonden. Dit is niet gek want veel categorieën lijken op elkaar. Om de juiste categorie te kiezen adviseren ik je gebruik te maken van de volgende 2 tools:

1. Categorie overzicht tool:

Selecteer in de categorie overzicht tool je taal en land waar jouw bedrijf zich in bevindt, vink vervolgens ‘show results in table’ aan en ga opzoek naar jouw bedrijfscategorie.

Bij het bepalen van je bedrijfscategorie is het belangrijk dat je vanuit een holistische benadering een categorie kiest. Stel jezelf de vraag: “Dit bedrijf is een, in plaats van, dit bedrijf heeft een.”

2. Categorie concurrenten tool:

Eenmaal een bedrijfscategorie gevonden, is het handig om te kijken wat jouw belangrijkste concurrenten doen. Hiervoor maken we gebruik van de door ons genoemde ‘categorie concurrenten tool’. Zoek als eerst jouw bedrijf op ( let op: je bedrijf moet al geverifieerd zijn door Google), vervolgens vul je de zoektermen in waar je graag op gevonden wilt worden. Bekijk in de resultaten welke primaire categorie jouw concurrenten hebben toegevoegd. Het is niet handig om alles klakkeloos over te nemen. Het is vooral belangrijk dat je vanuit de klant denkt. ‘Als mijn klant x zoekt, dan zoekt hij op…’. Categorie gevonden? Schrijf je primaire en eventueel overige categorieën op. Deze gaan we gebruiken bij het aanmelden van Google mijn bedrijf.

Tip: Al aangemeld in Google mijn bedrijf? Lees hier hoe je een bedrijfscategorie kan toevoegen.

Google bedrijfsprofiel optimaliseren

Nadat je je google mijn bedrijfsprofiel hebt aangemaakt, is het van belang om hem verder te gaan optimaliseren. De vuistregel: des te completer je profiel, des te relevanter je voor Google en je potentiele klant wordt. Ik ga er vanuit dat je al eerder: een beschrijving van je bedrijf, een bedrijfscategorie, je diensten, je telefoonnummer en een link naar je website hebt toegevoegd. Aanvullend op deze punten zou ik de volgende zaken toevoegen:

Foto’s google bedrijfsprofiel

Je kan eenvoudig foto’s uploaden, wijzigen en verwijderen door in te loggen op je google mijn bedrijfsprofiel en vervolgens te kiezen voor: foto’s.
Zorg er voor dat je hier minimaal: een logo van je bedrijf upload, een omslagfoto en een aantal foto’s van je kantoor.

Formaten afbeeldingen

Profielfoto: 250 x 250 pixels (minimum 120 x 120; maximum 5200 x 5300)
Omslagfoto: 1080 x 608 pixels (minimum 480 x 270; maximum 2120 x 1192)
Bestandtype: JPG or PNG.
Bestandsgroote: tussen 10 KB en 5 MB.

Afbeelding verwijderen

Is een foto verouderd of heeft een klant een foto geüpload die je niet mooi vindt? Dan kan je het volgende doen:

  1. Is de foto van jou? Ga dan naar foto’s, klik op de desbetreffende foto en kies rechtsboven op het prullenbakje om de foto te verwijderen
  2. Is de foto niet van jou? Dan is het van belang dat de foto in strijd is met de richtlijnen van Google. Indien dat zo is, kan je de desbetreffende foto markeren als ongewenst.

Reviews op je google bedrijfsprofiel

Reviews hebben een belangrijke invloed op de positie van je google bedrijfsprofiel. Zorg er daarom voor dat je:

  • Je actief reviews verzameld bij tevreden klanten.
  • Je op de juiste manier reviews vraagt
  • Reageert op zowel positieve als negatieve reviews.

In mijn artikel reviews voor SEO leg ik je meer uit hoe je dit kan doen en hoe je de reviews koppelt aan je Google bedrijfsprofiel.

Openingstijden aanpassen op je google bedrijfsprofiel

Wanneer iemand opzoek gaat naar je bedrijfsnaam in Google, is dat vaak vanwege de openingstijden. Om te voorkomen dat een klant voor een dichte deur staat, is het belangrijk om je openingstijden aan te passen. Is dit permanent? Wijzig dit dan als volgt:

  • Log in op je Google bedrijfsprofiel
  • Kies voor: Informatie
  • Kies voor het potloodje bij openingstijden
openingstijden aanpassen google bedrijfsprofiel

Zijn de openingstijden tijdelijk gewijzigd? Bijvoorbeeld: Door covid restricties of extra openingstijden rond de feestdagen? Kies dan voor meerdere openingstijden. Hier vul je een toelichting in, de periode en welke openingstijden op de desbetreffende datum gelden.

Adres wijzigen google bedrijfsprofiel

Ga je verhuizen? Zorg er dan voor dat je google bedrijfsprofiel mee verhuisd. In 3 eenvoudige stappen, kan je in Google je adres wijzigen.

adres wijzigen google
Adres wijzigen Google

Tip: Wijzig ook op andere locaties je bedrijfsadres.

Meerdere bedrijfslocaties

Heb je meerdere bedrijfslocaties? Zorg er dan voor dat je voor elk bedrijfsprofiel:

  1. Een aparte vermelding aanmaakt in Google bedrijfsprofiel
  2. Elk bedrijfsprofiel optimaliseert met de stappen hierboven
  3. Voor elke locatie apart reviews gaat verzamelen.

Tip: voor Lokale SEO is het relevant om voor elke locatie een aparte pagina op je website aan te maken. Vermeld ook hier de: adres gegevens en een link naar de desbetreffende google bedrijfsprofiel.

FAQ

Wat als mijn bedrijfsprofiel al geclaimd is?

Bestaat je bedrijf al in Google? Dan is het belangrijk om niet opnieuw het bedrijf aan te melden. Dit zal in de toekomst namelijk voor problemen zorgen.

bedrijfsprofiel al geclaimd

Volg de volgende stappen om dit op te lossen:

  1. Probeer contact op te nemen met de vorige eigenaar ( meest makkelijke weg)
  2. Is dit niet mogelijk, of levert dit niks op? Volg dan de volgende stappen (Let op, dit kan een paar dagen duren)
  3. Werkt dat ook nog niet? Stuur een tweet naar Google of plaats je probleem op het Google mijn bedrijf forum en leg je probleem uit.

Is het gratis om een google bedrijfsprofiel aan te maken?

Het aanmaken van een Google bedrijfsprofiel is gratis. Door je aan te melden voor een bedrijfsprofiel wordt je in de reguliere zoekresultaten getoond en in Google maps. Optioneel kan je dit nog uitbreiden met advertenties.

Hoe neem ik contact op met Google?

Het is tegenwoordig erg eenvoudig om contact op te nemen met Google. Je doet dit door op deze help pagina te kiezen voor: het stellen van een vraag op het forum of een contactformulier in te vullen. Google zal op korte termijn contact met je opnemen.

Hoe kan ik mijn Google bedrijfsprofiel verwijderen?

Ben je gestopt met je onderneming? Dan is het verstandig om je Google bedrijfsprofiel te verwijderen. Je kan dit vrij eenvoudig doen door de volgende stappen te volgen:

  1. Log in op je Google bedrijfsprofiel
  2. Klik in het linker menu op: informatie
  3. Op deze pagina zie je onderstaande screenshot staan
  4. Klik op: “vermelding verwijderen” en volg vanaf hier de stappen verder.

Let op: Ga je verhuizen of is je bedrijfsnaam gewijzigd? Verwijder je profiel dan niet, maar pas dit aan in je huidige vermelding. Op die manier raak je de geschiedenis van je profiel en je reveiws ook niet.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier