Hoe hoog sta ik in Google?

Home   »   Hoe hoog sta ik in Google?

Hoe hoog sta ik in Google?

Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie is het handig en bovendien interessant om te weten hoe hoog je in Google staat en waar je in Google staat. In deze blog leg ik je uit hoe je hier achter komt en welke mogelijkheden er bestaan om jouw posities in Google te monitoren.

Hoe hoog sta ik in google

Als je al even bezig bent met SEO of binnenkort gaat beginnen, is het altijd interessant en fijn om te weten hoe hoog je in Google staat. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te achterhalen.

  1. Via de prestatie rapportage in Google search console (gratis)
  2. Via een betaalde ranktracker

Echter is geen van de twee opties ideaal. Ik zal je uitleggen waarom:

Aandachtspunten Prestatie rapportage GSC:

  • In de prestatie rapportage van Google search console, worden meerdere type zoekresultaten meegenomen. Het kan dus betekenen dat een thumbnail in een featured snippet als vertoning wordt geteld. Je pagina zelf rankt dan niet perse.
  • Een gemiddelde positie wordt anders berekend op domeinnaam niveau dan op URL niveau.
    • Domeinnaam niveau: Stel je rankt positie 1,2 en 3. Dan is je gemiddelde positie 1
    • URL niveau: Stel je rankt positie 1,2 en 4. Dan is je gemiddelde positie 2.
  • Sommige type zoekresultaten, kennen een uitzondering op de regel (zie de afbeelding hieronder).
waar sta ik in google
  • In de afbeeldingen tab, wordt er gerapporteerd op URL niveau in plaats van afbeelding niveau.
  • Gemiddeld 50% van alle zoekresultaten waar je op vertoond wordt, wordt niet beschikbaar gemaakt in de Google search console rapportage (vanwege privacy redenen). Google vertoond alleen de belangrijkste zoekopdrachten die er toe doen.

Tip: wil je meer uit je Google search console data halen? Koppel je Google search console met bigquery

Aandachtspunten betaalde rank tracker

Bij een betaalde ranktracker, zal het bepalen van je positie wat eenvoudiger gaan. Echter loop je daar tegen het volgende probleem aan:

  • Een betaalde ranktracker, maakt gebruik van 3rd party data. Dat is data wat niet direct van Google komt, maar opgekocht is. Als je een specifieke zoekopdracht gaat monitoren bij verschillende betaalde ranktrackers, zal er zeer waarschijnlijk altijd een verschil ontstaan.

Mijn advies: Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf. Staar je niet blind op gemiddelde posities, maar kijk liever naar: verkeersvolume, de kwaliteit van het verkeer (lees omzet) en of er nog optimalisatie mogelijkheden in het vat zitten.

Tot slot: Beloof je me niet handmatig je posities bij te houden? Dat heeft al helemaal geen zin. Er zijn veel factoren die jouw zoekresultaat namelijk beïnvloeden (o.a. cookies, locatie etc.). Je krijgt op die manier dus geen transparant overzicht.

Prestatie rapportage in Google search console

Een van de meest voor de hand liggende manieren om je posities in Google te bekijken is d.m.v. de prestatie rapportage in Google Search console. Nadat je Google search console hebt ingesteld, komen hier de zoekopdrachten te staan waar je op gevonden wordt. Dit wordt aangevuld met het aantal vertoningen, de kliks naar je website toe en de gemiddelde positie.

Prestatie rapportage Google search console

Filters in je prestatie rapportage

Als je je prestatie rapportage opent, zijn de resultaten nog vrij log. Daarom heeft het prestatie rapportage van Google search console meerdere filter mogelijkheden. Op die manier kan je bijvoorbeeld achterhalen:

  • Hoeveel organische kliks je laatste blog post binnen haalt.
  • Op welke zoekwoorden je laatste blog post gevonden wordt.
  • Hoeveel vertoningen je laatste blog post heeft gekregen.

Links boven in je prestatie rapportage vind je de volgende filters:

  1. Zoektype – Bestaande uit: web, afbeeldingen, video en nieuws.
  2. Datum – Een time range van maximaal 16 maanden
  3. Zoekopdracht – Een zoekopdracht bevat/is exact X of Y
  4. Pagina – Een pagina bevat/is exact X of Y
  5. Land – Selectie van Land
  6. Apparaat – Selectie van mobiel/laptop/desktop

Naast deze filters, heb je ook nog de mogelijkheid om een secundaire filter in je prestatie rapportage te gebruiken. Deze vind je rechts boven in:

extra filters google search console

Hier kan je bijvoorbeeld filteren op:

  1. Posities – Bijvoorbeeld: positie 11 – 20
  2. Kliks – Bijvoorbeeld: Meer dan 100
  3. Impressies – Bijvoorbeeld: minder dan 100
  4. CTR – Bijvoorbeeld: lager dan 1%

Tip: Door creatief om te gaan met deze filters, zal je al snel optimalisatie mogelijkheden vinden. Ideeën zijn bijvoorbeeld: positie: 11 – 20 in combinatie met hoge impressies of hoge posities en een lage CTR. Door deze bijpassende pagina’s te optimaliseren zal je snel betere zoekresultaten zien.

Voor en Nadelen Prestatie rapportage

Je prestatie rapportage in Google search console is fijn, maar niet ideaal.
De voordelen zijn:

  • Daadwerkelijke data van Google i.p.v. 3rd party data. Je ziet dus echt hoe je in Google presteert.
  • Eenvoudig te koppelen met andere tools van Google. Bijvoorbeeld: Google analytics en Google data studio
  • De inzichten zijn gratis
  • Voor verdere analyse is het mogelijk om gebruik te maken van een API koppeling. Op die manier kan je met Python geavanceerdere analyses maken.

Nadelen:

  • Niet geschikt voor lokale SEO. Dit omdat je niet kan filteren op plaats of postcode.
  • UX niet altijd even gebruiksvriendelijk om bijvoorbeeld: posities te monitoren en alerts te krijgen zodra je posities veranderen.
  • Niet mogelijk om rapportage instellingen op te slaan. Bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden die je eenvoudig wil monitoren.
  • Niet mogelijk om posities van Concurrenten in te zien.
  • Data kan niet langer dan 16 maanden bewaard worden.

Tip: Om langer inzicht te behouden in je data, kan je gebruik maken van de ‘search analytics for sheets‘ add on. Deze gratis ‘add on’ voor Google spreadsheets zorgt er voor dat je elke maand (automatisch) een backup maakt van je data. Dit bied je de mogelijkheid om data op een langere termijn te kunnen vergelijken. 

search analytics for sheets

Alternatieve Tools

Naast Google Search console, zijn er ook een hoop betaalde tools in de markt om je positie in Google te achterhalen en te monitoren. Vaak bieden deze tools, ook wel “rank tracker” genoemd, geavanceerde analyse mogelijkheden bijvoorbeeld: je organische zichtbaarheid, je gemiddelde posities en je prestaties t.o.v. concurrenten te achterhalen. Daarnaast kan je vaak alerts instellen zodra zoekposities plots veranderen. Zo zit je boven op de bal 😉

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier