Hoog in Google maps
Naast dat je Google maps als navigatie programma kunt gebruiken, wordt het ook steeds vaker als een zoekmachine gebruikt. Omdat veel potentiele klanten via Google maps oriënteren, is het ook belangrijk om als ondernemer hier zichtbaar te zijn.
Is jouw bedrijf nog niet zichtbaar in Google maps, maar wil je wel beter gevonden worden via Google maps? lees dan gauw verder.
Beter vindbaar Google maps
Net als in de reguliere zoekmachine, kom je ook in Google maps niet gelijk hoog naar voren. Echter zijn er wel mogelijkheden om je vindbaarheid in Google maps te verbeteren. Voordat ik daar dieper op in ga, leg ik je eerst uit hoe Google de positie van jouw bedrijf in Google maps bepaald.
Er zijn 3 factoren van belang, dit zijn:
- Relevantie: De klanten van Google verwachten het meest relevante antwoord te krijgen wanneer ze opzoek gaan naar dienst X of restaurant Y. Daarom zal je in Google maps geen Advocaten kantoor zien zodra je opzoek bent naar een restaurant.
- Afstand: De locatie waar jij je zoekopdracht invult heeft invloed op de zoekresultaten die je te zien krijgt. Regent het en wil je een paraplu kopen? Dan zal de dichtstbijzijnde winkel in de buurt getoond worden.
- Naamsbekendheid: Ook wel autoriteit genoemd, speelt een belangrijke rol in de zoekresultaten van Google maps. Wordt er bijvoorbeeld veel gezocht op een merknaam of krijgt een bedrijf veel links naar zijn website dan zegt dat iets over de autoriteit van het bedrijf. Ook jij wordt het liefst geholpen door de beste loodgieter als je een lekage hebt 😉
Bedrijf zichtbaar op Google maps
Wanneer je gevonden wilt worden in Google maps, is het van belang om een Google bedrijfsprofiel aan te maken. Om een goed begin te maken, raad ik je aan om minimaal de volgende gegevens in te vullen:
- Je bedrijfsnaam
- Je bedrijfscategorie
- De diensten die je levert
- Een omschrijving van je bedrijf
Tip: Laat deze aansluiten op de zoekopdrachten waar je lokaal op gevonden wilt worden - Een logo, omslagfoto en foto’s van je bedrijf.
- Een link naar je website
- Je telefoonnummer
- Je openingstijden
Heb je bedrijf aangemeld? Dan is het belangrijk dat je het adres verifieert. Zodra je dat gedaan hebt, word je bedrijf getoond in Google maps.
Google Maps SEO
Wanneer je aan de slag gaat met het verbeteren van zoekresultaten wordt dit search engine optimization (afgekort SEO) genoemd. Zoals al eerder genoemd, kan je Google maps ook als een zoekmachine zien. Vandaar dat we aan de slag gaan met “Google maps SEO”. Als je hoger in Google maps wilt komen, helpen de volgende stappen:
Relevant bedrijfsprofiel
Om getriggerd te worden op zoekopdrachten of in locaties waar je bedrijf zich bevindt, is het van belang om je bedrijfsprofiel met relevante gegevens aan te vullen. Naast de basisgegevens die ik hierboven noemde, kan je je profiel versterken door: je diensten te benoemen in je bedrijfsbeschrijving, je service gebied in te stellen en periodiek een post te plaatsen in je bedrijfsprofiel. Verder kan je je profiel versterken door bijvoorbeeld de producten die je verkoopt te koppelen aan je bedrijfsprofiel.
Reviews in Google maps
Naast een relevant bedrijfsprofiel, spelen reviews ook een belangrijke rol. Bij reviews voor Google maps is het belangrijk dat:
- Ze kwalitatief zijn
- Ze geplaatst worden op je Google bedrijfsprofiel
- Je reageert op zowel positieve als negatieve reviews
- Je pro actief reviews verzameld.
Tip: vraag of jouw klant de naam van jouw product/dienst meeneemt in hun review. Uit onderzoek blijkt dat dit de kans op een hogere vertoning op je procut/dienst in Google maps verbetert.
Links van andere bedrijvengidsen
De autoriteit van je Google maps profiel kan versterkt worden door: Links van andere relevante websites en citations. Een goed begin hiervoor zijn de volgende bedrijvengidsen:
- De telefoongids
- Yelp
- De goudengids
- Drimbel
- Telefoonboek
Adverteren in Google maps
Naast organisch beter gevonden te worden, kan je ook adverteren in Google maps. Ze noemen dit ook wel “promoted pins”. Het adverteren in Google maps gaat via Google ads. Van belang is dat je:
- Je Google bedrijfsprofiel koppelt aan Google ads. Dit doe je via je bedrijfsprofiel (zie afbeelding hieronder) of via Google ads.
2. Maak een campagne in Google ads aan met als doel: meer bezoekers naar fysieke winkel locatie. Schrijf een advertentie, stel je maximale budget in en kies de termen waarop je gevonden wilt worden.
Tip: Kijk in je Google bedrijfsprofiel en in Google search console op welke zoekopdrachten je al gevonden wordt. Zitten hier relevante zoekopdrachten in waar je in Google maps ook betaald op gevonden wilt worden? Voeg deze dan toe aan de campagne.
3. Zorg dat je camapgne instellingen zo ingesteld staan dat je: alleen in de regio gevonden wordt waar je gevonden wilt worden en dat je alleen vertoond wordt in Google maps. Op die manier weet je zeker dat je conversies uit advertenties van Google maps komen.