Http status codes
Als SEO specialisten raken we er niet over uitgepraat: http status codes. Niet zo gek ook, want een verkeerde status code, kan een grote invloed hebben op je SEO performance. Daarom leg ik je in deze blog uit: wat een HTTP status code is, hoe je de HTTP status code achterhaald en wat belangrijke types zijn voor SEO. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.
Wat zijn HTTP status codes?
Http status codes staat voor: Hypertext Transfer Protcol. Het is een protocol dat wordt gebruikt door clients (webbrowsers of zoekmachines) en de servers om data uit te wisselen. De code bestaand uit 3 cijfers geeft aan wat de “status” van deze pagina of bestand is. Denk aan: beschikbaar, tijdelijk verplaatst of niet gevonden.
Voor jouw als SEO specialist is het belangrijk om de juiste signalen aan Google door te geven. Dat geld ook voor de beschikbaarheid van bestanden en pagina’s. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de URL’s die je aan Google wilt laten zien uitgelezen kunnen worden (200 ok) of wanneer je een pagina verplaats, Google begrijpt waar het nieuwe bestand te vinden is (301/302).
Belangrijke HTTP status codes voor SEO
Er is een hele waslijst van HTTP status codes, echter zijn er een handje vol relevant voor jouw als SEO specialist. Dit zijn: pagina beschikbaar (200), pagina permanent verplaatst (301), pagina tijdelijk verplaatst (302), pagina niet gevonden (404). Server niet beschikbaar (503). In de paragraven hieronder leg ik je uit wat ze precies inhouden. Daarna laat ik je zien hoe je de status code van een pagina kan achterhalen.
HTTP 200 OK
Dit betekend dat het verzoek dat door de webbrowser of zoekmachine is ingediend, succesvol is uitgevoerd. Als gebruiker, krijg je de pagina in de browser te zien zoals je dat ook verwacht. Voor jouw als SEO specialist is er geen werk aan de winkel.
HTTP 301 Moved permanently
Dit betekend dat het verzoek dat door de webbrowser of zoekmachine is ingediend, nog een actie vereist. Er moet een nieuw verzoek naar de server toegestuurd worden om de uiteindelijke pagina te kunnen presenteren. In vakjargon wordt dit ook wel een 301 redirect genoemd.
Er zijn veel momenten waarbij het handig is om een 301 redirect te gebruiken. Voor zowel de gebruiker als de zoekmachine, is het een krachtig signaal om aan te geven: ‘deze pagina bestaat niet meer en deze pagina is ervoor in de plaats gekomen’. Op die manier komt de gebruiker op de juiste pagina terecht en worden je opgebouwde SEO signalen doorgegeven aan de nieuwe pagina.
HTTP 302 Found / Moved temporarily
Dit betekend dat het verzoek dat door de webbrowser of zoekmachine is ingediend, nog een actie vereist. Er moet een nieuw verzoek naar de server toegestuurd worden om de uiteindelijke pagina te kunnen presenteren. Het verschil met de 301 redirect zit hem erin dat de uiteindelijk pagina tijdelijk is.
Goed om te weten: Als je een 302 redirect te lang aanhoudt, zal Google deze uiteindelijk als een 301 redirect gaan beschouwen.
404 not found
Wanneer een pagina niet meer beschikbaar is, geeft je browser een 404-status code. Vaak staat er dan: ‘404 error page not found’ of een standaard service verlenende pagina die jou op weg helpt je actie te voltooien. Een 404-pagina kan verschillende oorzaken hebben, denk aan: Een url die verkeerd ingetypt is of de pagina bestaat niet meer. Voor de gebruiker vervelend, voor Google een signaal om de pagina uit de index te halen. Voor jouw SEO prestaties dus belangrijk om de 404-pagina’s te monitoren om zo potentiële schade te voorkomen.
“Opgelet wanneer je kapotte links oplost via Google Search Console. In dat dashboard vind je namelijk alle gebroken pagina’s, maar niet alle gebroken links. Nu denk je misschien: “Is dat niet hetzelfde?” Niet echt! Stel dat je een link legt naar je contactpagina, maar de URL verkeerd typt. In plaats van ‘contact’ typ je aan het einde ‘contct’. Een bezoeker die op deze link klikt, krijgt dan een HTTP 404-foutmelding. Dat wil je weten, toch?
Toch zal Google Search Console dat niet opmerken, want de tool rapporteert kapotte pagina’s. De pagina “Contct” heeft nooit bestaan en is dus ook niet verloren gegaan. Volgens Google is er geen sprake van een broken link, omdat er geen verloren pagina te melden is. Conclusie: als je alleen Google Search Console gebruikt, kunnen belangrijke fouten op je website aan je aandacht ontsnappen. Gebruik daarom zeker ook een webcrawler om alle links te testen.”
Wanneer je deze status code te zien krijgt, dan is er werk aan de winkel. De browser of zoekmachine krijgt namelijk de melding dat de pagina niet beschikbaar is op de server, maar wel later beschikbaar komt. Dit kan gebeuren tijdens het onderhoud van een website of als er te veel requests zijn voor een webserver. Als deze status code te lang blijft staan, dan zal Google de pagina uit de index verwijderen.
Hoe kan je de HTTP status code van een pagina achterhalen?
Er zijn meerdere mogelijkheden om de HTTP status code te achterhalen zijn. Developers, maken vaak gebruik van de developer console in een webbrowser (zie ook de eerste afbeelding op deze pagina). Mocht je daar niet bekend mee zijn, dan kan je gebruik maken van: de URL inspectie tool, een webcrawler of een chrome add on zoals Redirect Path.
Let op: wanneer je één van bovenstaande tools gebruikt, heb je te maken met een moment opnamen. Als SEO specialist is het belangrijk om de statuscodes van je website te blijven monitoren. Het best kan je dit doen met een logfile analyse tool.