Google search console indexdekking rapportage

Home   »   Google search console indexdekking rapportage

Google search console indexdekking rapportage

De techniek van je website is een belangrijk onderdeel van je SEO prestaties. Google search console is een uitermate handige tool om de techniek van je website te verbeteren. In deze blog leg ik je uit wat de indexdekking rapportage is en hoe je de meest voorkomende problemen kan oplossen om jouw SEO prestaties te verbeteren.

Wat is de Google search console indexdekking rapportage?

Als Google jouw website crawlt en indexeert, worden de resultaten hiervan gerapporteerd in de indexdekking rapportage in Google search console. De rapportage geeft technische feedback over de status van jouw website. De feedback hiervan is gecategoriseerd in 4 hoofdonderwerpen:

indexdekking rapportage google search console
  1. Geldig: de pagina is geïndexeerd.
  2. Waarschuwing: De pagina is geïndexeerd, maar er is een probleem waarvan ze je op de hoogte willen brengen
  3. Fout: De pagina is niet geïndexeerd en bevat problemen. Het is van belang om deze fouten op te lossen.
  4. Uitgesloten: Bedoelt of onbedoeld, Google heeft je pagina uitgesloten.

Zoals je al begrijpt, is niet bij elke status melding een actie vereist. De meest voorkomende problemen waarbij dit wel zo is, lees je later in dit artikel. Maar voordat we daar in duiken nog twee adviezen:

  • Monitor je indexatie rapportage periodiek (afhankelijk van de grote van je website). Ook als je verschillende SEO signalen goed hebt geïmplementeerd, hoeft dit nog niet altijd door Google zo overgenomen te worden.
  • Controleer wijzigingen aan je website altijd met een webcrawler en leun niet op de indexdekking rapportage van Google. Deze is namelijk vertraagd.

TIP: Wil je de techniek van je website verder verbeteren voor SEO? Bekijk dan mijn Technische SEO checklist

Geïndexeerd zonder content

Google heeft een pagina geïndexeerd, maar kon de content niet uitlezen. Vaak heeft dit te maken met:

  • De pagina niet bereikt kon worden door Google (Bijvoorbeeld door een serverfout 5xx code).
  • Cloacking (Google krijgt een andere inhoud te zien dan de gebruiker)
  • Google indexeert het type content niet

Oplossing:
Bekijk de content via je webbrowser en in de URL inspectie tool (boven in Google search console). Kan je de content zien in je webbrowser en geeft de URL inspectie tool geen fouten aan? Vraag dan een indexatie aan.

Geblokkeerd door robots.txt

Je pagina kan niet uitgelezen worden door Google omdat het geblokkeerd is in je robots.txt file.

Oplossing:
Mits dit een probleem is, is het van belang om de url niet meer te blokkeeren in je robots.txt file.

Uitgesloten door een no index tag

Je pagina kan worden uitgelezen maar wordt niet geindexeerd omdat er een meta noindex tag in je broncode staat.

Oplossing:
Mits dit een probleem is, is het van belang om de url niet meer te blokkeeren met een met no index tag.

Geïndexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt

Google heeft in dit geval je pagina’s geïndexeerd, maar kan ze niet meer crawlen.

Oplossing:
Dit lees je in mijn uitgebreide artikel: Geïndexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt.

Ingediende URL niet gevonden (404 error)

De URL’s die hier gerapporteerd worden, werden gevonden door Google, maar zijn niet meer beschikbaar. Vaak gaat het om oude URL’s, maar let op: het kan ook om URL’s gaan die je wel in de index wil hebben

Oplossing:

  1. Bekijk of de URL echt een 404 status code geeft in de webbrowser
  2. Nee? Bekijk de URL in de URL inspectie tool in Google search console
  3. Geeft het nog steeds geen 404? Laat het dan zo of plaats een 301 redirect naar een relevante pagina.

Goed om te weten: 404 pagina’s hebben geen negatieve invloed op je rankings.

Soft 404

Deze URL’s die hier gerapporteerd worden hebben geen HTTP status code meegekregen vanuit de server. Google beschouwd deze pagina’s daarom als een “soft” 404 pagina.

Oplossing:
Bekijk of de pagina een 404 HTTP status code geeft in je webbrowser. Zo niet, voeg de juiste HTTP status code toe.

Fout met omleiding (redirect error)

Deze URL’s die hier gerapporteerd worden hebben een redirect die niet werkt.

Oplossing:
Als de https status code een 301 is, werkt het prima. In sommige gevallen kan het zijn dat je te maken hebt met een zogenoemde ‘redirect chain’. Een redirect op een redirect op een redirect (een url die nergens naar toe leidt). Je kunt dit met deze tool controleren. Zorg ervoor dat de redirect chain wordt doorbroken en naar een beschikbare pagina verwijst.

Server fout (5xx)

De server van je website geeft een 5xx fout en laat Google geen pagina zien.Soms kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je server tijdelijk uit is gevallen. Als Google dan net langs kwam om je pagina uit te lezen, wordt dat hier gerapporteerd.

Oplossing:

Bekijk waarom deze pagina’s een 5xx fout geven en kijk of je het kan oplossen.

Canonical tag wordt niet overgennomen

Er zijn verschillende redenen waarom Google je Canonical tag niet heeft overgenomen:

  • Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker
  • Dubbele pagina zonder door gebruiker geselecteerde canonieke pagina
  • Dubbele pagina, ingediende URL niet geselecteerd als canoniek
  • Alternatieve pagina met correcte canonieke tag

Oplossing:
Dit lees je in mijn uitgebreide artikel over canonical tags.

Ontdekt – op dit moment nog niet geindexeerd

Google heeft deze URL’s gevonden (bijvoorbeeld via een externe link) maar nog niet uitgelezen. Dit kan komen omdat je server overbelast was of omdat de prioriteit nog niet hoog genoeg is om de URL uit te lezen

Oplossing:
Inprincipe hoeft er niks gedaan te worden. Wel adviseer ik je het volgende:

  1. Monitor deze rapportage periodiek. Bekijk in je analyse of je patronen herkend. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bepaalde categorie nog geen tot weinig interne links heeft gekregen.
  2. Optimaliseer je crawl budget. Ga aan de slag met Logfile analyse en kijk of er bepaalde (lage kwaliteitspagina’s) zijn die geblokkeerd kunnen worden in je robots.txt. Op die manier hou je recources over om belangrijkere pagina’s te laten crawlen en hopelijk te indexeren.

Gecrawld – Op dit moment nog niet geindexeerd

Google heeft de pagina’s uitgelezen, maar op dit moment nog niet geindexeerd. Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  1. Je moet nog even geduld hebben, de URL staat in de wachtrij om in de index geplaatst te worden
  2. Google weet van de URL af, maar vindt de URL niet belangrijk genoeg.

Oplossing:

  1. Verbeter de kwaliteit van je pagina’s ( gebruik unieke title tag’s, content etc.)
  2. Voorkom duplicate content
  3. Gebruik canonical tag’s om duplicate content te consolideren
  4. Blokkeer bepaalde secties van je website in je robots.txt

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier