Lokale SEO

Home   »   Lokale SEO

Lokale SEO

Als lokale ondernemer doe je er alles aan om zo veel mogelijk klanten in je winkel of praktijk te krijgen. Je vestigt je onderneming op een goede locatie, richt je etalage in en bouwt een website om ook online gevonden te worden. Vervolgens is het wachten op de eerste paar klanten die jouw kassa doen rinkelen. Om de klantenstroom te laten groeien is het belangrijk om je bedrijf vindbaar te maken op Google. Dit wordt ook wel lokale SEO genoemd.

In deze blog leg ik je uit: wat lokale SEO is, hoe lokale SEO resultaten eruit zien en hoe je jouw bedrijf vindbaar kan maken op Google. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is Lokale SEO?

Wanneer we het over lokale SEO hebben, bedoelen ik daarmee alle elementen die nodig zijn om je bedrijf online goed te profileren. Het doel is om jouw bedrijf te vertonen aan potentiële klanten die extreem relevant zijn. Voor lokale SEO zijn dit klanten die in de buurt van je bedrijf zijn of gaan komen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 50% van je potentiële klanten die een lokale zoekopdracht uitvoert, binnen een uur in je winkel staat. 18% van deze klanten, heeft een koopintentie.

Een zoekmachine is erg goed in het bepalen van de intentie van een zoekopdracht. Zo dus ook of iemand opzoek is naar een lokale onderneming of juist helemaal niet. Bijvoorbeeld: als je zoekt op ‘Bagel recept’ kan dit voor iedereen relevant zijn. Wanneer je zoekt op ‘Bagel restaurant Amsterdam’, alleen voor mensen die geïnteresseerd zijn in een bagel restaurant in Amsterdam. 

Wat belangrijk voor jou is, dat Google gaat begrijpen dat jij een bagel bakker bent in plaats van een bagel recepten blog. In mijn stappenplan hieronder, help ik je om beter gevonden te worden op relevante zoekopdrachten voor jou als lokale ondernemer.

Lokale zoekresultaten (voorbeelden)

Naast het noemen van een plaatsnaam in een zoekopdracht, heeft een zoekmachine ook vaak inzicht in andere factoren. Zaken zoals: een ip adres, de publieke netwerkconnectie en de gps locatie. Dit zorgt er voor dat als jij in Amsterdam bent en alleen ‘bagel bakkerij’ intypt, een zoekmachine jouw bagel bakkerijen in Amsterdam laat zien. Laten we eens kijken naar verschillende lokale zoekresultaten.

Voorbeeld lokale zoekresultaten
Voorbeeld 1 lokale zoekresultaten

Wanneer ik een bedrijfsnaam intyp, krijg ik het volgende te zien:
Links zie ik de website van de lokale bagel bakker, ik zie een Facebook pagina, een bezorg website en de Tripadvisor pagina (dit zijn normale organische resultaten). Wanneer je rechts kijkt, zie je gegevens van het bedrijf zelf zoals: foto’s, reviews, adres, openingstijden en zelfs wanneer het druk is in de winkel. De zogenoemde ‘future snippet’ is een specifiek lokaal zoekresultaat. Laten we nog eens naar een ander voorbeeld kijken:

lokal pack
Voorbeeld 2  lokale zoekresultaten

Wanneer ik ‘bakkerij Leiden’ intyp, zien de resultaten er iets anders uit. je krijgt een ‘local pack’ met drie bedrijven te zien en je kunt filteren op bijvoorbeeld de openingstijden of het aantal reviews. Wat ook opvalt is dat lokale zoekopdrachten boven aan de rest van de zoekopdrachten komen te staan. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om lokaal goed gevonden te worden.

Vul nu zelf eens ‘beste bakkerij leiden’ in, je zult zien dat Google bovenstaand zoekresultaat vertoont op basis van het aantal reviews. Welk zoekresultaat je krijgt hangt dus sterk af van de zoekopdracht, de locatie en de intentie. Met een compleet Google profiel en een Lokale seo strategie kan ook jij bovenaan in deze zoekresultaten verschijnen.

Bovenaan in Google

Een zoekmachine heeft als doel zijn klant het beste antwoord te geven. Om het beste antwoord te kunnen geven maakt een zoekmachine gebruik van  ranking factoren. Het is niet bekend welke factoren dit allemaal zijn. Zoekmachines zoals Google geven wel richtlijnen waar een website aan moet voldoen om succesvol te zijn. Naast de richtlijnen moeten we ons baseren op ‘best practices’. Voordat we aan de slag gaan met het optimaliseren van je lokale ranking factoren, is het goed om te begrijpen:

  1. Hoe SEO werkt.
  2. Hoe een zoekresultaat bepaald wordt.

Lokale SEO checklist

Om jouw bedrijf beter vindbaar te maken, heb ik een lokale SEO checklist opgesteld om jouw onderneming beter in Google vindbaar te maken. We beginnen bij het aanmelden van je bedrijf bij Google en het verzamelen van kwalitatieve reviews. Vervolgens geef ik je tips om je website zelf beter vindbaar te maken. Tot slot, duik ik in op het beter meetbaar maken van je website prestaties. Op die manier kan je goed inzichtelijk krijgen of jou optimalisatie stappen ook effect hebben.

Bedrijf vindbaar maken bij Google

De eerste stap om je bedrijf beter vindbaar te maken, doe je door een bedrijfsprofiel aan te maken bij Google. In dit bedrijfsprofiel plaats je onder andere:

  • De adres gegevens
  • Je openingstijden
  • Je bedrijfscategorie
  • Foto’s van je bedrijf
  • Een koppeling met je website
  • etc.

Door een bedrijfsprofiel aan te maken, wordt je bedrijf zichtbaar in de zoekresultaten van Google en in Google maps.

Goed om te weten: Voor het aanmaken van een bedrijfsprofiel, heb je geen website nodig.

Reviews verzamelen

Hoe verzamel ik kwalitatieve reviews?
Hoe verzamel ik reviews?

Reviews zijn belangrijk voor mensen wanneer ze een aankoop beslissing nemen vandaar dat Google dit ook erg belangrijk vindt. Google plaatst bedrijven namelijk hoger in de zoekresultaten wanneer ze meer kwalitatieve reviews hebben. Reviews hoeven niet alleen te komen van je Google bedrijfsprofiel, maar kunnen ook van Facebook of een andere website zijn. Bij het verzamelen van reviews is het volgende van belang: Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit en vergeet niet te reageren op zowel positieve als negatieve reviews. In mijn artikel: SEO reviews, leg ik je er meer over:

  • Hoe je eenvoudig reviews op je Google profiel krijgt.
  • Hoe je aan kwalitatieve reviews komt.
  • Wat het je oplevert.
  • Hoe je met een negatieve review omgaat.
  • Hoe je fake reviews van je profiel verwijderd

Tip: Heb je last van een negatieve review? Hier leg ik je uit hoe je een review in Google kan verwijderen.

Website optimaliseren voor Lokale SEO

Wanneer je je website gaat optimaliseren voor lokale SEO is het net als bij traditionele SEO belangrijk dat je de Autoriteit, kwaliteit en techniek van je website verbetert. In de stappen hieronder beginnen we met: het bepalen van je website structuur en het toevoegen van kwalitatieve content o.b.v. je zoekwoorden onderzoek. Vervolgens geef ik je inzichten hoe je de autoriteit van je website kan verbeteren. Als laatst kijken we naar de techniek van je website. In deze stap gaan we er voor zorgen dat de robots van Google jouw website net zo goed begrijpen als wij mensen.

Michel van Luijtelaar
Welke signalen hebben effect in de praktijk?

Zelf ervaar ik dat de volgende signalen cruciaal zijn:

  • Google Business Profiel (GBP) signalen (locatie gebruiker, bedrijfscategorie etc)
  • On-page SEO signalen verhogen geloofwaardigheid en relevantie voor lokale zoekopdrachten.
  • Review signalen beoordelen betrouwbaarheid en reputatie van een bedrijf.
  • Link signalen verbeteren de autoriteit en relevantie van een bedrijfswebsite.
  • Citatie signalen bepalen echtheid en geloofwaardigheid van een bedrijf.
  • Personalisatie past zoekresultaten aan op individuele gebruikers.

Website structuur voor lokale SEO

Om goed begrepen te worden door jouw bezoeker maar ook door Google, is het van belang dat de structuur van jouw website goed in elkaar steekt. Wanneer ik het over structuur heb, bedoel ik:

  • Welke pagina’s je op je website plaatst.
  • Hoe deze pagina’s intern met elkaar gelinkt zijn.
  • Of een bezoeker eenvoudig op je website kan navigeren.

Een minimale website bevat: een homepage, een of meerdere diensten/product pagina’s en een contactpagina (eventueel kan je dit nog uitbreiden met bijvoorbeeld een Blog of een webshop). Zorg er voor dat de navigatie goed werkt en gebruikers makkelijk door je website kunnen navigeren. Verder is het belangrijk om naar je belangrijkste pagina’s de meeste interne links te plaatsen. Dit is een sterke hint voor Google en vergroot de kans om de desbetreffende pagina hoger te laten ranken in Google.

Tip: Maak geen “one page” website aan, maar splits je website op in meerdere pagina’s. Hierdoor kan je jouw website voor meerdere zoekopdrachten relevant en vindbaar maken.

Zoekwoorden onderzoek voor lokale SEO

Zoekwoorden onderzoek lokale SEO

Nu je de website structuur hebt bepaald, is het van belang om te gaan kijken hoe je deze pagina’s gaat optimaliseren zodat ze ook daadwerkelijk gevonden worden. Stap één is een zoekwoorden onderzoek. Bij een zoekwoorden onderzoek voor Lokale SEO is het van belang dat:

  • Je zoekopdrachten waar je op wilt ranken een lokale zoekintentie hebben (Bijvoorbeeld: bagel bakker leiden, notaris in de buurt of snackbar thuisbezorgd).
  • Wanneer je naar zoekvolumes kijkt, filtert op de plaats/regio waar je op wilt ranken.

Zoek eerst op zoekopdrachten die je kan gebruiken voor je al bestaande pagina’s en kijk vervolgens of er nog kansen zijn om de content van je website uit te breiden met evt. nieuwe pagina’s.

Robin van der Sar
Google weet heel goed wat een lokale intentie heeft

Veel mensen denken bij lokale SEO nog steeds alleen aan termen als autogarage {PLAATS}. Ook zonder die expliciete vermelding van een locatie is er voor heel veel termen local intent.

Bij een lokaal zoekwoordenonderzoek ga je specifiek op zoek naar zoekwoorden die een lokale zoekintentie hebben. Oftewel, zoekwoorden waarvoor Google lokale zoekresultaten laat zien. Een aantal voorbeelden:

1. Opticien Amsterdam
2. Supermarkt in de buurt
3. Bakker dichtbij

Maar ook:
4. Bouwmarkt (winkeltype)
5. Oogmeting (service)
6. Pvc vloer kopen (product)


Content voor Lokale SEO

Je definitieve lijst met zoekwoorden samengesteld? Dan wordt het tijd om kwalitatieve content te gaan creëren. De zoekwoorden die je hebt gevonden, ga je nu doorvoeren op je website. In eerste instantie begin je met het optimaliseren van: je homepage, je diensten/product pagina’s en je contact pagina. Vervolgens ga je verder met het creëren van nieuwe content (bijvoorbeeld in een een blogartikel).

Tip: Indien je een kleine website hebt, kun je je homepage het best gebruiken voor je belangrijkste keyword + locatie. Dus als voorbeeld: grafisch ontwerper leiden.

Bij het creëren van nieuwe content is het van belang dat je content kwalitatief is en niet wordt gekopieerd van andere websites. Google heeft dit door en zal dit zien als ‘duplicate content’. Probeer unieke content te creëren waarin je expertise goed naar voren komt. Natuurlijk mag je wel en citaat of een afbeelding van een andere website gebruiken. Zolang het grootste gedeelte maar uniek is. Verder is het van belang dat:

  • Je de pagina’s niet overdreven veel optimaliseert voor de zoekopdracht waar je op wilt ranken. Dit wordt als ‘keyword stuffing’ gezien. Een techniek die eerder een negatieve invloed heeft op je rankings.
  • Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Meer content betekent niet dat je ook meer verkeer naar je website zal trekken. Creëer in plaats daarvan een volwaardige pagina die de vraag van de potentiële zoeker zo goed mogelijk beantwoord. Verder verbeter je de kwaliteit van een pagina door rekening te houden met de volgende punten:
    • Zorg voor voldoende tekstuele inhoud;
    • Verrijk je pagina met afbeeldingen, video’s en infographics;
    • Voorkom spel- en grammaticale fouten;
    • Benoem de auteur die het artikel geschreven heeft;
    • Voeg mijn ‘on page seo’ tips (zie hieronder) toe op elke pagina.

On page SEO

Zoals hierboven al even kort genoemd, is het belangrijk om een aantal elementen aan je website toe te voegen waardoor Google je website beter gaat begrijpen. Je noemt dit ook wel “on-page SEO”. Zorg er voor dat deze elementen in lijn zijn met je zoekwoorden strategie. Hiermee vergroot je de relevantie en dus de kans om straks gevonden te worden op een zoekopdracht waar jij op gevonden wilt worden.

De volgende on page seo elementen zijn belangrijk voor jouw website:

1. Title tag: het is belangrijk dat je de titel van je pagina, verwerkt in de title tag. Voor jouw website is het belangrijk dat je belangrijkste lokale zoekwoord hier in terug komt. Als je de title tag goed hebt ingesteld, vind je die onder andere terug in de zoekresultaten van Google (zie de blauwe titel in de afbeelding hieronder).

title tag en meta description
Voorbeeld Title tag en meta description

2. Meta description:
Je meta description is een samenvatting van waar je webpagina over gaat. Je vindt deze tekst onder de title tag en de url (zie afbeelding hierboven). De meta description heeft zelf geen invloed op je zoekwoorden positie. Indirect heeft het wel invloed via het aantal mensen dat doorklikt vanuit een zoekmachine. Zorg er dus voor dat je de bezoeker hier verleid naar je website.

3.Alt tag: Google begrijpt helaas niet waar je afbeelding over gaat. Dat is de reden dat alt tag in het leven is geroepen. Door een tekst toe te voegen aan je afbeelding, kan Google je afbeelding in de context van je website plaatsen. Hierdoor gaat de kwaliteit van je pagina omhoog. Daarnaast vergroot het ook de kans om zichtbaar te worden in de afbeelding resultaten van Google.

Tip: Je afbeeldingen beter vindbaar maken? Lees mijn blog: SEO voor afbeeldingen.

4. Headings: Als je een boek leest, wordt dit verdeeld in hoofdstukken en sub titels. Dit is ook hoe je jouw webtekst in dient te delen. Door een kop en sub titel te creëren, kunnen lezers jouw tekst snel scannen en begrijpen waar je website over gaat.

Voor een zoekmachine, worden deze subparagrafen ook als referentiekader gezien. Met een Heading tag ( <h1>, <h2>, <h3>), maak je een zoekmachine duidelijk waar jouw titel en sub titels staan.

Linkbuilding voor lokale SEO

Nu je website verder geoptimaliseerd is, wordt het tijd om de autoriteit van je website te gaan vergroten. Deels doe je dat natuurlijk door kwalitatieve content te schrijven waarin jou expertise naar voren komt. Echter zijn er ook andere signalen die de autoriteit voor Google vergroten. Eén van die signalen zijn links. Wanneer je een website link van een andere website krijgt, ziet een zoekmachine dit als een stem op jouw website. In dit geval voeg jij waarde toe aan het artikel waar de bezoeker vandaan komt. Des te meer links jij ontvangt, des te beter. Jouw webpagina krijgt hierdoor meer autoriteit en zal daardoor hoger ranken. 

Helaas gaat die regel niet helemaal op zoals hierboven uitgelegd. Relevantie is namelijk ook erg belangrijk. Bijvoorbeeld, jij hebt een pagina over logo’s ontwerpen, dan heeft het geen zin om links van Auto tijdschrift te krijgen. Maar stel dat jij een autodealer bent en schrijft over het nieuwste Tesla model, dan is een link van een autotijdschrift wel relevant.

Wanneer je aan de slag gaat met het verkrijgen van links, wordt dit ook wel linkbuilding genoemd. In het gelinkte artikel, lees je onder andere aan welke richtlijnen je moet houden om geen Google penalty te krijgen en leg ik je meer uit over de verschillende waardes van een link.

Lokale linkbuilding tips

Voor lokale SEO is het van belang dat een groot gedeelte van jouw links van lokale ondernemingen/websites vandaan komt. Een aantal tips:

  1. Ga naar lokale evenementen of netwerkevents en deel je expertise;
  2. Sponsor een lokaal evenement;
  3. Start met gastbloggen op een andere lokale websites;
  4. Gebruik Google alerts op onderwerpen waar jij over gaat. Benader de schrijver en overtuig hem of haar om een link naar jouw website te plaatsen;
  5. Bekijk de lokale links van je concurrenten. Vul de url van je concurrenten gratis bij semrush in en kijk welke backlinks je concurrenten allemaal krijgen; Vervolgens kun je deze website benaderen om ook een link naar jouw website te plaatsen (mits relevant).
  6. Plaats meerdere lokale zoekopdrachten in Google en kijk of je een patroon ontdekt in de type website die omhoog komen. Handig om hier ook te linken?

Lokale Citations

Adres citaten (ook wel citations genoemd), zijn een ander belangrijk signaal om de autoriteit van je website te vergroten. Hierbij is een link dus niet van belang maar alleen de vermelding van je bedrijfsnaam en adresgegevens voldoende. Let op: zorg voor consistentie in je bedrijfsnaam en adresgegevens. Wil je de kwaliteit van je citations verbeteren, controleer dit dan met zogenoemde search operators in Google.

Een aantal checks die ik vaak doe:
• Voor het vinden van het verkeerde telefoonnummer:
“Bedrijfsnaam” + “bedrijfsadres” -”juiste telefoonnummer”
• Voor het vinden van het verkeerde bedrijfsadres:
“Bedrijfsnaam” + ”juiste telefoonnummer” -“bedrijfsadres”
• Voor het vinden van het verkeerde bedrijfsnaam:
”juiste telefoonnummer” + “bedrijfs adres” -“Bedrijfsnaam”
• Voor het vinden van het oude telefoonnummer:
“Bedrijfsnaam” + “bedrijfsadres” -”oud telefoonnummer”

Je kunt deze bovengenoemde checks ook gebruiken om citations van concurrenten te vinden. Wellicht kom je een portal tegen waar jij nog niet genoemd staat. Je kan bijvoorbeeld zoeken op: “bedrijfsnaam concurrent” + “bedrijfsadres concurrent”

Meerdere bedrijfslocaties

Als je bedrijf meerdere locaties heeft, in dezelfde stad of land, dan kan het lastig zijn om voor elke locatie goed te ranken. Van belang is dat je voor elke locatie een aparte pagina op je website bouwt. Bijvoorbeeld:

www.jouwwebsite.nl/locaties/leiden
www.jouwwebsite.nl/locaties/amsterdam

Kopieer de content van de pagina’s niet. Google ziet dit als duplicate content en zal je daarvoor straffen. Zorg er voor dat je op een creatieve manier stuk voor stuk unieke pagina’s creëert. Eenmaal gedaan dan is het volgende ook nog van belang:

• Creëer een apart Google bedrijfsprofiel;
• Optimaliseer je content voor elke locatie;
• Zorg voor vermeldingen / genereer links voor de specifieke locatie;
• Verzamel beoordelingen voor elke locatie;

Zoekwoorden monitoren voor Lokale SEO

Nu je een zoekwoorden strategie hebt opgesteld, je kwalitatieve landingspagina’s hebt gemaakt en je bent begonnen met linkbuilding, is het tijd om je zoekwoorden te gaan monitoren. Het heeft hiervoor geen zin om periodiek in je browser te Googlen op de keywords waar je op target. Dit omdat o.a. je persoonlijke gedrag ook medebepalend is voor de keyword posities die je ziet. Voor het monitoren van de zoekopdracht waar je goed op gevonden wilt worden, maak ik gebruik van één van de onderstaande Lokale SEO tools. In deze tools, track ik de zoekopdrachten waar ik op gevonden wil worden en hou ik bij of mijn SEO optimalisatie resultaat oplevert. De volgende tools zijn hier geschikt voor:

Techniek voor lokale SEO

Robot
Meer dan 50% van je website bezoekers zijn robots

Meer dan de helft van je website bezoekers is een robot. Iets waar je in eerste instantie maar weinig rekening mee houdt. Een groot gedeelte van die robots komen van zoekmachines zoals Google en Bing. Zij lezen je website uit om te achterhalen waar je website over gaat. Robots lezen je website echter niet uit zoals mensen. Wij zien gelijk hoe een website er uit ziet en als het een beetje meezit begrijp je ook hoe de website werkt. Bij robots werkt dat echter anders. Het is van belang is dat jij je website zo inricht dat de robots van Google en andere zoekmachines goed begrijpen. Loop hiervoor minimaal de volgende onderdelen door:

  1. Bepaal welke pagina’s Google mag uitlezen door het instellen van je robots.txt en of een robots meta tag.
  2. Creëer een XML sitemap en voeg de Sitemap toe aan Google search console.
  3. Zorg voor een duidelijke URL structuur (mocht je de URL structuur wijzigen, vergeet dan geen redirects in te stellen).
  4. Stel breadcrumbs in om de website structuur van je website te verduidelijken.
  5. Voeg Structured data toe om bepaalde elementen van je website te classificeren. Voor jouw als lokale onderneming zou ik minimaal je NAP gegevens en je producten/diensten opmaken.
  6. Zorg er voor dat je website een SSL certificaat heeft. Dit zorgt ervoor dat Google jou als een veilige website zal beschouwen.
  7. Vergroot de gebruiksvriendelijkheid van je website door je website mobielvriendelijk te maken en de ‘page experience‘ zo goed mogelijk te laten zijn.

Lokale SEO doelstellingen

Het eerste doel wat in jou opkomt wanneer je aan de slag gaat met je website is: meer omzet. Wanneer we het over website doelstellingen hebben, kijken we echter naar meerdere doelstellingen. In online marketing vaktermen wordt dit ook wel een conversie genoemd.

Conversies zijn doelstellingen die direct of indirect een waarde voor jouw bedrijf opleveren. We splitsen conversies op in twee hoofdcategorieën: micro en macro conversies.

Micro conversies zijn doelstellingen die niet direct  voor extra omzet zorgen maar die wel een bepaalde mate van interesse weergeven. Denk hierbij aan: Het delen van je pagina via whatsapp, het inschrijven op je nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte, het ontvangen van een telefoontje of het schrijven van een reactie op je blog bericht.

Als we het over macro conversies hebben, hebben we het over doelstellingen die wel direct omzet opleveren. Dit kan zijn: een verkoop via je website, het maken van een reservering of een bezoek aan je winkel (ook dit is tegenwoordig meetbaar).

Investering in SEO vs rendement
Investering in SEO vs rendement

Stel realistische doelstellingen op.
SEO doe je niet even in een avondje op je zolderkamer. Je zal de eerste paar maanden druk bezig zijn met het optimaliseren van je website maar nog weinig direct resultaat merken. SEO is een lange termijn strategie. Maar zodra het werkt, kan het een hoop extra’s voor je bedrijf opleveren!

Voorbeelden lokale seo doelstellingen

Voor lokale SEO, zou je de volgende doelstellingen op kunnen nemen: je zoekwoorden posities, het aantal lokale links naar je website, het aantal reviews op je Google bedrijfsprofiel, het aantal ‘citations’ op jouw bedrijfsnaam, Het aantal vertoningen en kliks van jouw Google bedrijfsprofiel etc.

De meeste SEO doelstellingen, kun je gratis inzichtelijk krijgen met de volgende drie tools: Google analytics, Google bedrijfsprofiel pagina en Google search console. Voor het bijhouden van de posities van je zoekwoorden, raad ik je echter een betaalde tool aan zoals: Advancedwebranking, Whitespark en Semrush.

Google analytics

Google analytics is een meetinstrument waarmee je een hoop van je websitebezoekers te weten kan komen. Denk hierbij aan: De hoeveelheid verkeer, de bron waar je verkeer vandaan komt maar ook: hoe navigeren de bezoekers zich door mijn website en hoe worden mijn conversies gerealiseerd. In mijn uitgebreide Google Analytics handleiding, leg ik je uit hoe je Google Analytics kan instellen, hoe je conversies instelt en welke rapportages handig zijn om in de gaten te houden. 

UTM tags Google bedrijfsprofiel pagina

Voor Google analytics is het niet altijd duidelijk vanaf welke bron je website bezoeker komt. Bijvoorbeeld, een link in een nieuwsbrief of vanuit je Google bedrijfsprofiel. Om de kliks van zoiets specifieks inzichtelijk te krijgen kun je gebruik maken van UTM tags. Voor jouw lokale onderneming is het van belang om de volgende elementen in je bedrijfsprofiel een apart UTM tag te geven: Link naar je website, Reservatie Url en Je Google posts.

utm tags google mijn bedrijf
links verreiken met specifieke utm tags

UTM tags aangemaakt? Vul deze dan in bij ‘website’ , ‘url voor afspraken’ onder het kopje: informatie van je Google bedrijfsprofiel pagina en onder elke post in je bedrijfsprofiel.

Insights: Google bedrijfsprofiel

Insights Google mijn bedrijf
Insights Google mijn bedrijf

Met de insights van Google mijn bedrijf, kan je een hoop te weten komen over de vermelding van jouw bedrijf. Denk hierbij aan:
• Hoe je gevonden bent ( merknaam of product/dienstbeschrijving)
• Op welke locatie ( Zoekresultaten of Google Maps)
• Welke actie ze vervolgens ondernomen hebben ( Klik op telefoonnummer, routebeschrijving, bellen, een bericht sturen etc.)

In Amerika is het inmiddels al mogelijk om te zien op welk product of dienstbeschrijving je gevonden wordt. Wij hopen dat dit binnenkort in Nederland ook beschikbaar wordt. Dit zou namelijk een mooie input voor je zoekwoorden strategie zijn.

Tip: Download ook de Google bedrijfsprofiel app om onderweg je website prestaties in te kunnen zien.

Google search console

Google search console, is een tool waar je:

Een belangrijke tool dus als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier