Marktplaatsen en SEO

Home   »   Marktplaatsen en SEO

Marktplaatsen en SEO

SEO voor E-commerce ziet er over een paar jaar compleet anders uit, althans voor de Nederlandse en Belgische markt. In Andere landen is die verschuiving al even gaande als voorbeeld: Duitsland (65% Amazone en 35% Google) of de UK (63% Amazone en 37% Google). Helaas zijn strategieën voor een succesvolle SEO-marktplaats strategie nog niet altijd even duidelijk. Reden genoeg om een expert op dit gebied, Marijn van Daele, daar verandering in te laten brengen.

In dit artikel lees je hoe SEO voor marktplaatsen werkt, de verschillen tussen Amazone en Bol com en tot slot adviezen uit de praktijk die voor jou mogelijk het verschil kunnen maken.

SEO op marktplaatsen: anders dan je denkt?

Wie marktplaatsen zegt, zegt in België en Nederland Bol.com en Amazon. Coolblue is in principe geen marktplaats. Decathlon dan weer wel. Marketplaces zijn namelijk verkoopplatformen waarop verschillende vendors en sellers hun waren te koop stellen. In ruil voor het bereik en de infrastructuur van de marktplaats, betalen verkopers bepaalde fees.

Om de zoekresultaten van gebruikers zo dicht mogelijk te laten aansluiten bij de zoekopdrachten, werken marktplaatsen met algoritmes. Voor Amazon is dat bijvoorbeeld het A9-algoritme. Dat bepaalt welke resultaten de marktplaats aan consumenten toont voor hun zoekopdrachten. 

De algoritmes van marktplaatsen zijn een stuk eenvoudiger dan die van zoekmachines zoals Google en Bing. Onder andere omdat de zoekintentie van de gebruikers voornamelijk commercieel gericht is. Consumenten gebruiken zoekmachines met één doel: een product zoeken en kopen. In mature markten zoals de VS zit al 2/3 van de commerciële zoekintenties op Amazon.

Belangrijk dus dat je producten er zo zichtbaar mogelijk zijn. Potentiële klanten weten namelijk al wat ze willen, misschien zelfs al dat ze jouw product willen, en zijn klaar om te kopen. Daarom dat het antwoord op de volgende vraag zo belangrijk is: hoe zorg je ervoor dat je (organisch) zichtbaar bent op marktplaatsen?

Waarom Amazon je producten organisch (niet) toont

a9 algoritme amazone

Het A9-algoritme van Amazon is zo ontwikkeld dat het de producten toont die de grootste kans hebben op een transactie voor dat zoekwoord. Het houdt met verschillende factoren rekening, zoals:

  1. Verkoopprestaties

Producten met sterke verkoopprestaties krijgen een hogere ranking. Amazon verdient namelijk voornamelijk geld door te verkopen. Door de producten te tonen die het meeste kans maken op verkoop, wil Amazon de eigen inkomsten zo hoog mogelijk stuwen. Hoe je het ook draait of keert: zonder conversies, geen goede organische rankings.

Door slimme campagnes (via advertenties) kan je daarom ook je organische positie beïnvloeden voor dat zoekwoord. Al blijft de impact van organische klikken hoger voor je organische ranking. Anderzijds is dit maar een deel van het algoritme. Cru gesteld: aan organische klikken verdient Amazon een pak minder dan aan betaalde kliks. 

  1. Klantgedrag

Hieronder vallen de doorklikratio (CTR), conversieratio en bounce rate. Drie factoren die het klantgedrag in kaart brengen voor het Amazon algoritme. Hoe beter je producten scoren op vlak van deze metrics, hoe beter je product organisch zal ranken.

  1. Zoekwoorden en relevantie

Ook voor je Amazon product listings doe je een zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn onmisbaar om je producten zichtbaar te maken. Je integreert ze in de titels, bullet points en de backend keywords. Op die plekken zal het algoritme namelijk zoeken naar termen om te matchen aan zoekopdrachten van gebruikers.

  1. Reviews

Het aantal klantbeoordelingen en het aantal sterren per beoordeling is een vierde essentieel element in je SEO-strategie op Amazon. Hoe meer positieve reviews je producten sprokkelen, hoe hoger je product in de zoekresultaten zal staan. Het is ook minstens even belangrijk dat de beoordelingen recent zijn. 

  1. Productinformatie

Hoe relevanter en gedetailleerder de informatie op je productpagina, hoe beter. Zowel op vlak van productbeschrijvingen als productfoto’s. Ook je A+ content kan je hiervoor strategisch inzetten. 

  1. Prijsstrategie

Verkopen op Amazon zonder na te denken over je prijszetting is – zonder dramatisch te willen klinken – een recipe for disaster. Je wil namelijk zowel competitief zijn als winstgevend. Kijk daarvoor bijvoorbeeld binnen jouw categorie naar de prijzen van concurrenten. Zowel in de verschillende Amazon-regio’s als op andere marktplaatsen of een eigen webshop. 

Amazon zal producten die elders – dus ook op andere platformen – een lagere prijs hebben, lager doen ranken. Kies je voor een hogere prijs dan de gemiddelde prijs binnen je categorie, zal je ook lager ranken. Zorg dus voor een slimme prijsstrategie. 

  1. Voorraadbeheer

Weinig dat Amazon zo vervelend vindt dan stockbreuken. Door je voorraad nauwkeurig in te schatten en te beheren voorkom je dat je ranking daalt. Amazon wil namelijk dat je producten snel de deur uit gaan richting de kopende klant. Zorg er daarom voor dat je steeds voldoende voorraad hebt om minstens een maand te verkopen. Zak je onder dat aantal, zal je ranking dalen.

Geen succes zonder advertenties

Het businessmodel van Amazon steunt op advertenties. Het is een zogenaamd “pay-to-play”-platform. Zonder betaalde advertenties zullen je rankings en bereik kelderen of zelfs nooit van de grond komen. Zeker als je je in markten en categorieën begeeft waar de concurrentie groot is. 

Net na je start op Amazon krijg je een paar weken “honeymoon” cadeau van Amazon. Enkele weken waarin je producten het organisch vrij goed zullen doen. Maar na die weken heb je advertentiecampagnes nodig om te ranken. Focus dus zowel op de organische sterkte als advertentiecampagnes in je Amazon-strategie.

Tips voor optimale organische prestaties op Amazon

Marijn van Daele
  1. Spendeer voldoende tijd aan je zoekwoordenonderzoek en steek relevante zoekwoorden in de producttitel. Gebruik hiervoor maximaal 200 karakters.
  2. Beschrijf de voordelen en unieke eigenschappen van je producten in de bullet points. Ze zijn cruciaal voor conversies en dus de plek bij uitstek om potentiële klanten herkenning te bieden.
  3. Zorg voor duidelijke beschrijvingen in de producttekst en verwerk relevante zoektermen zonder keyword stuffing. Deze tekst wordt geïndexeerd. Zelfs als je A+ content gebruikt. 
  4. Kwalitatieve productafbeeldingen vergroten klantvertrouwen en verbeteren de conversieratio. En dus hebben ze indirect een positieve invloed op je rankings.
  5. Geregistreerde merken hebben toegang tot A+ content. Dat is extra content om potentiële klanten te overtuigen en om backend keywords toe te voegen. Backend Keywords: Gebruik maximaal 250 bytes aan zoekwoorden zonder overbodige woorden zoals “en” of “door”. Vermijd merknamen om problemen met je listing te voorkomen.

De verschillen tussen Amazon en Bol.com

bol.com vs amazone

Bol.com werkt op een gelijkaardige manier als Amazon. Het grootste verschil is het aantal opties.  Amazon is in vergelijking met andere westerse platformen, waaronder ook Bol, een pak uitgebreider. 

Om organisch te ranken op Bol.com, doe je ongeveer hetzelfde als op Amazon:

  • Gebruik een titel van maximum 250 karakters die je product duidelijk omschrijft met relevante zoektermen.
  • Pas tekstopmaak zoals headers en opsommingen toe in je productomschrijvingen om ze aantrekkelijker te maken. Het vergroot de doorklikratio en kans op conversie. 

Het algoritme van Bol.com kiest zelf de beste productafbeeldingen om in de zoekresultaten te tonen. Daarvoor gebruikt het bestaande data.

Op zoek naar betrouwbare data?

De kwalitatiefste data vind je op de platformen zelf. Op Bol.com kan je bijvoorbeeld productrankings en merkanalyse gebruiken. Op Amazon vind je dan weer brand analytics en search term reports. Zo zie je exact wat klanten intikten om door te klikken naar je productpagina’s. 

Daarnaast bestaan er voor Amazon heel wat goede tools. Voor de andere platformen zijn er momenteel nog geen die even betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn. De voornaamste Amazon-tools voor zoekwoordenonderzoek zijn o.a. JungleScout, Helium10 en Keywordtool.io. Daarnaast bestaan er ook automation tools zoals Pacvue of Intentwise. 

Die laatste voorbeelden combineren verschillende databronnen: de data vanuit Amazon via API, van je organische en paid sales, en de gegevens die de tools gaan scrapen. Ze zijn – samen met de tips hierboven – een waardevolle en eenvoudige manier om je organische rankings op Amazon een duurzame duw in de rug te geven.

Heb je nog vragen over marktplaatsen en SEO? Deel hem gerust in de SEO community.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier