
Migratieplan SEO
Een websitemigratie kan veel redenen hebben, het doel is echter bijna altijd hetzelfde: het verbeteren van de website prestaties. Voor je organische vindbaarheid (SEO), is het belangrijk om je website migratie goed voor te bereiden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 30% van de websites nooit meer hersteld t.o.v. het niveau voor de website migratie. In mijn migratieplan, help ik je verder met het voltooien van een succesvolle websitemigratie.
Voorbeelden van SEO migraties
Er zijn veel verschillende website migraties die invloed hebben op je SEO-prestaties. Denk aan:
1. Domeinmigratie:
- Domeinnaam doorverwijzen naar andere website
- Je voegt nieuwe domeinen toe aan je ecosysteem
2. Template migraties
- Je verandert de layout/structuur/navigatie van belangrijke pagina’s
- Je verandert elementen in je code zoals je title tag, canonical of hreflang tag
3. Software migraties
- Je verandert van CMS
- Je voegt componenten samen. Bijvoorbeeld een blog die op verschillende domeinen draait
4. URL-migraties
- Je verandert de URL-structuur
- Je gaat over van HTTP naar HTTPS
Bij al dit type migraties is het belangrijk dat je een duidelijk SEO-migratieplan opstelt. Als je dit goed doet, zul je een vergelijkbare grafiek zien zoals in de linker afbeelding hieronder.
Wat is een SEO migratieplan?
Een SEO-migratie plan, is een vooropgesteld plan om je website migratie tot een succes te voltooien. Om je vooruitgewerkte plan tot een succes te voltooien, is samenwerking ook van belang. Het is belangrijk om afspraken te maken met verschillende stakeholders, denk aan: een product owner, een developer, een UX-specialist etc. Belangrijke afspraken zijn: het moment van live zetten en of het testen van de SEO-signalen op een stagging omgeving.
Tip: spreek met de product owner af dat de nieuwe versie van je website pas live gezet mag worden na goedkeuring van jou. Dat scheelt over het algemeen een hoop problemen.
SEO-tools voor een migratie
Bij een website migratie draait het om elk detail zo goed mogelijk uit te voeren. Hiervoor is het van belang dat je gebruikmaakt van verschillende (betaalde) SEO-tools. Voor mij zijn dat:
- Een webcrawler
- Logfile analyse tool
- Ranktracker
- Google search console
- Web anlytics tool (bijvoorbeeld: Google Analytics)
Bij elke stap in mijn SEO-migratie plan, vertel ik je precies welke tool ik daarvoor gebruik.
Stap 1: Websitemigratie voorbereiden
Een websitemigratie vergt een goede voorbereiding. Als ik aan de slag ga met een website migratie, doorlopen ik de volgende stappen op voorhand:
1. Afspraken en planning.
Bij elke website migratie is het in eerste instantie belangrijk dat belanghebbende partijen met elkaar samen werken en van elkaar weten wat voor een impact een SEO-migratie kan hebben. Maak samen met iedereen die impact heeft op je migratie, bijvoorbeeld: developers, projectleider, product owner etc. afspraken over:
- Doelstellingen van de websitemigratie (Verkeer, Conversies, Websitesnelheid, etc.)
- Acties die nodig zijn om doelstellingen te bereiken
- Een planning, denk hierbij aan zaken zoals: wanneer wordt wat aangeleverd, wanneer mag de migratie live en wie is er beschikbaar zodra iets fout gaat.
2. Los foutmeldingen op
Een geoptimaliseerd domein migreert makkelijker en efficiënter. Voor jouw als SEO-specialist, is het belangrijk om zoveel mogelijk (verkeerde) SEO-signalen voor de migratie op te lossen. Een goed argument voor je stakeholders is dat Google je hele website na een migratie uitleest (crawlt) en de verbeterde signalen dus snel opgepikt zullen worden. Locaties waar je mogelijke fouten kan vinden:
- Google search console: Bekijk je indexatie- functionaliteit en structured data rapportage of er nog foutmeldingen zijn..
- Webcrawler: controleer je website op verkeerde SEO-signalen zoals: redirect chains, orphan pages, mogelijke verbeteringen in de website structuur of gebroken interne links.
- Mobielvriendelijke test: Detecteer UX-verbeteringen en rendering problemen waar Google tegenaan loopt. Bijvoorbeeld: JS wat niet uitgelezen kan worden.
- logfile analyse tool: Bekijk gebroken urls, verdachte status codes en crawler traps
3. Verzamel alle URL’s inclusief de statistieken
Om de SEO-migratie na livegang goed te kunnen controleren, is het van belang dat je verschillende data verzamelt. Dit zijn:
Tool | Actie |
---|---|
Logfiles | Vraag de logfiles van de afgelopen 3 mnd. op bij je server beheerder |
Web crawler | Sla je oude XML-sitemap op. |
Web crawler | Crawl je volledige website |
Web crawler | Maak een overzicht van je crawl diepte |
GA4 of webanalytics alternatief | Export maken van URLs die organisch verkeer en conversies krijgen |
Google search console | Export maken van URL’s die veel verkeer krijgen |
Google search console | Export maken van zoekopdrachten die hoog genoteerd staan |
Ahrefs/Semrush/SE ranking of Google search console. | Export maken van backlinks |
GA4 / hosting provider | Controleer of er een subdomein aanwezig is |
4. Test je website snelheid voordat je gaat verhuizen
Het is belangrijk om je website snelheid te testen voordat je overgaat naar bijvoorbeeld een nieuwe lay-out. Op die manier kun je achteraf evt. pijnpunten snel detecteren. Denk aan bestanden die langzaam ingeladen worden (bijv.: een nieuwe .js file) of afbeeldingen die niet gecomprimeerd zijn. Van belang is dat je i.i.g. de belangrijkste pagina’s controleert zoals je homepage, maar ook de pagina’s die voor veel conversies zorgen.
Er zijn verschillen website snelheid tools op de markt. Wil je een moment opname, dan kan je prima met lighthouse of webpagetest.org uit te voeten. Wil je het iets serieuzer aanpakken, schaf dan na je migratie een website snelheid monitoring tool aan zoals Speedcurve.
Stap 2: Bereid URL redirect mapping voor
Nadat je al je data hebt verzameld, is het belangrijk om je 301 redirects voor te bereiden. Je noemt dit ook wel: “redirect mapping”. Zorg ervoor dat al je URL’s netjes 1 voor 1 geredirect worden en beloof me niet al je URL’s naar je homepage te redirecten 🙏
Tip: Mits jouw afbeeldingen en .pdf-bestanden veel verkeer ontvangen. Denk aan een kleurplaten website, dan is het handig om deze pagina’s ook te redirecten.
Goed om te weten: Je .JS en .css files zijn niet relevant om te redirecten. Zie ook het antwoord van Google hieronder.
Stap 3: Test de website migratie in een testomgeving
Nadat je bovenstaande voorbereidingen hebt getroffen, is het van belang om al je SEO-signalen te testen. Het best is om dit te doen op een testomgeving die niet bereikbaar is voor Google.
Een aantal suggesties: scherm je stagging website af met een pasword, IP-restricties of maak hem alleen bereikbaar via een VPN. Hierdoor voorkom je indexatie problemen in Google.
Test de volgende punten in je testomgeving
Actie | Tool | Toelichting |
---|---|---|
Redirect testen | Webcrawler | Test je oude XML-sitemap en URL’s die je bij stap 1.3 hebt opgeslagen. Krijgt elke URL een 301 statuscode? |
Title tags geüpdatet? | Webcrawler | |
Meta tags geüpdatet? | Webcrawler | |
Canonical tag geüpdatet? | Webcrawler | Juiste URL opgenomen met een 2xx statuscode? |
Hreflang geüpdatet? | Webcrawler | Juiste URL opgenomen met een 2xx statuscode? |
XML-sitemap geüpdatet? | Webcrawler | Juiste URL opgenomen met een 2xx statuscode? |
Structured data geüpdatet? | Webcrawler of tool | Juiste URLs opgenomen met een 2xx statuscode? Juist data op de website opgenomen in evt. nieuwe markup? |
CDN geüpdatet? | Webcrawler | Wordt er naar de juiste directe bron verwezen? |
HTTP header geüpdatet? | Webcrawler | Zijn je X-robots header tags aangepast? |
Interne links geüpdatet? | Webcrawler | Bevatten alle interne links de nieuwe URL? Alleen 2xx statuscodes zijn toegestaan. |
Afbeeldingen geredirect | Webcrawler | Optioneel, niet altijd relevant |
Blokkeert je Robots.txt nog de juiste URL’s? | Robots.txt testing tool | |
Informatie Architectuur aangepast? | Webcrawler | Bekijk wat voor een invloed dit heeft op je interne links naar de belangrijkste pagina’s. |
Kom je fouten tegen, zorg er dan voor dat deze opgelost worden voordat je de migratie doorvoert.
Stap 4: Search console voorbereiden
- Maak (indien relevant) nieuwe proporties aan in Google search console. Zorg dat je voor elke variant een property hebt aangemeld (https://jouwwebsite.nl, https://www.jouwwebsite.nl, https://jouwwebsite.nl en https://www.jouwwebsite.nl). Indien je een apart mobiel domein hebt, dien je deze varianten ook toe te voegen
- Werk je disavow file bij. Doe dit 48 uur voor livegang
- Indien nodig, pas je voorkeursdomein aan (instellingen → website instellingen)
Als dit is doorgevoerd, kun je de redirects doorvoeren en dus je website migratie in gang zetten!
Stap 5: acties na de migratie
Leuk dat je alles op een testomgeving hebt voorbereid, na livegang, kan er nog steeds een hoop foutgaan. Mijn advies: loop de stappen uit stap 3 nog een keer op de liveomgeving door. Aanvullend zijn de volgende stappen ook relevant:
Actie | Tool | Toelichting |
---|---|---|
Domeinmigratie? Geef het door in Google search console | Google search console | |
XML sitemap opnieuw indienen | Google search console | |
Controleer je SSL certificaat | Gratis tool | |
Controleer op 4xx 5xx statuscodes na livegang | Logfile analyse tool | |
Monitor je posities na migratie | Google search console of ranktracker | |
Monitor je foutmeldingen | Google search console | |
Monitor je crawl frequentie | Logfile analyse tool | Een stijging op het begin is heel normaal, een drop echter niet |
Staan alle indexeerbare URL’s in de nieuwe XML sitemap | webcrawler | |
Fetch en render al je belangrijke pagina’s. En test of er foutmeldingen ontstaan | Webcrawler / Google search console | |
Pas je Google mijn bedrijf account voor & update je PPC en Social media collega’s | Google mijn bedrijf | |
Maak een annotatie in je webanalyse tool. |
Goed om te beseffen:
1. Fluctuaties na een migratie zijn heel normaal
2. Nog jaren na de migratie kunnen oude URL’s zichtbaar zijn in de index van Google. Vaak zijn dit wel URL’s met weinig tot geen verkeer.
SEO migratie gaat fout en nu?
Nog te vaak zie ik in de Nederlandstalige SEO-community, maar ook daarbuiten een hoop fout gaan tijdens een website migratie. Als voorbeeld: Real Madrid die na zijn website migratie +/- 50 procent van zijn verkeer kwijtraakt.
In absolute getallen:
- Verlies van 14 miljoen
- Verlies van 216.000 posities in Google
- Verlies van 16.000 top posities in Google
Uniek is het niet, Google maar eens op SEO-migratie + <Transavia, Rabobank of Perrysport>. Plaats het eens in een ander perspectief en stel je voor:
- Dat de directeur van Real Madrid 60% van zijn fans verliest, zou hij dan ontslagen worden?
- De marketing manager van Perry en Aktiesport de boardroom verteld dat een fusie resulteert in 50% minder bereik. Zou dit plan dan doorgaan?
- Transavia is niet meer bereikbaar voor al zijn klanten. Zou de COO een draai om de oren krijgen?
Het antwoord heb ik niet voor je, maar mijn vermoeden is dat het niet heel positief zou zijn.
Waarom gaat een migratie vaak fout?
Over het algemeen zijn dit de belangrijkste oorzaken:
- Geen voorop gestelde strategie
- Slechte communicatie tussen belanghebbende afdelingen.
- Slechte planning
- Te weinig kennis en middelen
- Onvoldoende voorbereid/ getest
- Bugs worden te laat opgelost
Om er een beter beeld bij te krijgen, verzamelde ik reacties van leden uit de SEO Mastermind community.
Ik denk dat het antwoord sterk afhangt van de doelgroep. Wat ik bijvoorbeeld zie, is dat veel zzp’ers en hele kleine bedrijven onwetend zijn over de risico’s. Het logische gevolg is dat er dan ook geen kennis bijgehaald wordt, of dat dit veel te laat gebeurt.
Bij grotere bedrijven heb je juist te maken met allerlei belangen die zorgen voor gepush. Meestal vanuit een hogere laag. Dat kan weer zorgen voor een gebrek aan strategie, een te krappe planning, te weinig testen etc.
Communicatie is een factor die niet vergeten mag worden. Dit begint al met de standaard communicatie met klanten en andere betrokken specialisten zoals de webbouwer die en klant heeft.
Door regelmatig contact te houden en actief betrokken te blijven bij andere zaken buiten alleen de SEO voorkom je dit soort klant berichten:
“We zijn bezig met een nieuwe website en we willen volgende week live. Kan jij de SEO even goed zetten?”
Dit heb ik helaas geleerd uit eigen ervaring.
Ik denk dat het begint bij een goede budgetinschatting voor een seo migratie. De hele migratie mist vaak bij het originele plan en voorstel. Als het start als een bijzaak is het wachten op problemen …
Zo vaak kreeg ik de vraag of ik “even mee wil kijken” want “we gaan volgende week live”. 😬🔫
Het zou helpen als we eerder in de picture komen, zodat we grote fouten kunnen voorkomen.
Migraties zonder een plan zijn een gegarandeerd recept voor chaos—van gebroken links en verlies van rankings tot een flinke deuk in je organisch verkeer. Ik heb genoeg van dit soort scenario’s meegemaakt en één ding is altijd duidelijk: zonder degelijke voorbereiding ben je bezig met het opruimen van de puinhoop. Elke succesvolle migratie die ik heb geleid begon echter met concreet plan: grondig testen, redirects zorgvuldig instellen, en ervoor zorgen dat crawlers hun weg vinden in de nieuwe structuur.
Ik ben al te laat en nu?
Wees gerust, je bent niet de eerste 😉 Als SEO-specialist, zie ik vaak website-migratie gebeuren waarbij er niet goed is nagedacht over de mogelijke impact van zo’n websitemigratie. Een van de redenen waarom ik met mijn blog ook begonnen ben. Stappen die je kunt ondernemen als het fout gaat:
- Kijk of je nog aan historische data kunt komen, mits je die niet hebt.
- Loop de stappen bij stap 3 en stap 5 helemaal door en controleer of dit goed staat.
- Nog niet opgelost? Dan moet je waarschijnlijk dieper graven.
- Zijn jullie overgestapt op een nieuwe framework?
- Is de informatiearchitectuur volledig op de schop gegaan?
- etc. etc
Ik heb wel eens website migraties meegemaakt waarbij er meerdere oorzaken waren. Belangrijk om op zo’n moment prioriteiten te stellen. Begin met de belangrijkste pagina’s die het meeste impact hebben op jouw bedrijfsvoering.