Google Page experience

Home   »   Google Page experience

Google Page experience

De gebruiksvriendelijkheid van jouw website, ook wel UX genoemd, gaat een steeds belangrijke rol spelen in het Algoritme van Google. In deze blog leg ik je uit wat UX is, hoe je UX kan vertalen naar SEO optimalisatie stappen en vertel ik je alles over de “page experience update” van Google.

Wat is UX?

Je staat er wellicht niet alledaags bij stil, maar UX wordt op veel producten die we dagelijks gebruiken toegepast. UX staat voor user experience en gaat over het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van een product of dienst. Experts weten namelijk dat als de gebruiksvriendelijkheid van een product wordt verbeterd, de bereidwilligheid om iets te kopen ook wordt vergroot. Denk maar eens aan een product dat je koopt in de lokale supermarkt. Als voorbeeld: gesneden plakjes kaas. Wat zou jij eerder kopen?

1. Gesneden plakjes kaas in een bakje dat niet afsluitbaar is en waar kaas plakjes aan elkaar blijven plakken?
2. Gesneden plakjes kaas in een bakje dat afsluitbaar is en waar plakjes kaas gescheiden worden door een stukje plastic zodat het niet aan elkaar blijft plakken.

Voor mij is de keuze al snel gemaakt. Optie 2. Waarom? Het product is veel gebruiksvriendelijker en levert geen irritaties op wanneer ik mijn boterham met kaas ga beleggen. Ook voor jouw website is UX belangrijk. Hoe makkelijker een klant de juiste pagina op jouw website kan vinden, hoe fijner de ervaring is. Zaken die hier aan bij kunnen dragen zijn bijvoorbeeld: een goede navigatie, een mobielvriendelijke website en een snelle laadtijd.

UX en SEO

Je vraagt je wellicht af waarom UX zo belangrijk is voor SEO. Laten we beginnen met het feit dat Google zijn klanten graag de beste zoekervaring wilt geven. Dat betekent naast het geven van het beste antwoord, ook de beste gebruikerservaring na de klik vanuit Google. Google weet inmiddels dat als je website niet gebruiksvriendelijk is, ze hun klant weer snel terug zien of nog erger, kwijtraken aan een concurrent. Nou zal dat laatste niet heel snel gebeuren, maar “regeren is vooruitzien”. Dus steekt Google de afgelopen jaren veel tijd en energie in het inzichtelijk krijgen van de gebruiksvriendelijkheid van een website. Tot voor kort keek Google onder andere naar de volgende factoren:

1. De mobielvriendelijkheid van je website.
Is je website responsive en kan je makkelijk van de ene naar de andere pagina
navigeren?

2. De toegankelijkheid van je website.
Word je bezoeker gehinderd door een pop up scherm of kan hij direct een tekst lezen?

3. De veiligheid van je website
Staat hetgeen op je website wat jij graag wil laten zien of is je website gehackt en worden er URL’s geplaatst die niet van jou zijn?

4. Het HTTPS protocol
Is de internet verbinding versleuteld met een SSL certificaat of zijn de gegevens die van je website naar de server worden verzonden makkelijk te kraken?

Wat is Page experience?

In november 2020, kondigde Google de “page experience update” aan voor mobiele websites. Hiermee maakte ze bekend dat zowel bestaande als nieuwe UX factoren een rol gaan spelen in het algoritme van Google. Het is van belang dat je vanaf mei 2021 de volgende punten voor mobiel op orde hebt:

factoren page experience update

Onder de Core Web Vitals vallen de volgende componenten:

1. De laadtijd van je website (Largest Contentful Paint)
2. Tijd tot interactie (First Input Delay)
3. Visuele stabiliteit (Cumulative Layout Shift)

Naast deze factoren, gaf Google ook aan dat AMP (Accelerated Mobile Pages), geen vereiste meer zijn voor nieuws publishers. Inmiddels is bekend, dat AMP geen voordeel meer heeft t.o.v. goede page experience metrics. Zo blijkt ook uit deze casus.

Impact page experience update op mobiel.

Sinds 2 september 2021 is de ‘page experience’ update voor mobiel volledig uitgerold.

google over page experience update

Zoals Google al aangaf, zou deze update geen mega impact hebben. Toch blijkt uit onderzoek van Sistrix dat het verbeteren van je gebruiksvriendelijkheid een redelijk impact kan hebben op je zichtbaarheid in Google (zie screenshot hieronder).

effect page experience update mobiel
impact page experience update

Page experience update Desktop

v.a. feb. 2022, gaat de page experience update ook een rol spelen voor de desktop versie van je website. In de paginafunctionaliteit rapportage in Google search console, kan je in één keer de verschillen zien tussen mobiel en desktop (zie de afbeelding hieronder). De desktop versie, kan je op dezelfde manier beoordelen als de mobiele versie (behalve op mobiel vriendelijkheid natuurlijk). Een uitleg hiervan, vind je in de volgende paragraaf.

paginafunctionaliteit desktop en mobiel
paginafunctionaliteit desktop en mobiel

De gebruiksvriendelijkheid van je website controleren

Er zijn een aantal tools waarmee je de gebruiksvriendelijkheid van je website kan controleren. Denk aan:

1. De mobielvriendelijke test van Google
2. Security issue rapportage in Google Search Console
3. Lighthouse
4. Pagespeed performance
5. CrUX report
6. Site-vitaliteit rapportage in Google Search Console.

Naast de tools, is het belangrijk om met een holistische benadering naar de UX van je website te blijven kijken. Ja je komt ver met tools en ook Google weet veel, maar niet alles.

Tip: Er zeker van zijn dat je website functioneert zoals je wilt? Zet dan eens een gebruikerstest in.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier