
Paginering voor SEO
Veel websites hebben “gepagineerde content” (ook mijn blog). In deze blog, leg ik je uit wat paginering is, hoe je de juiste signalen aan Google doorgeeft en op welke punten je je gepagineerde content anno 2020 moet controleren. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.
Wat is gepagineerde content?
Gepagineerde content, is het opsplitsen van pagina’s in een reeks pagina’s. Je herkent opgesplitste pagina’s aan een nummerreeks vaak onderaan een pagina. Je ziet dit vaak bij pagina’s die in categorieën worden onderverdeeld of een overzicht pagina van een blog.
Voor een zoekmachine is de relatie tussen deze pagina’s vaak lastig te begrijpen. In het verleden, loste je dit op door een ‘link rel=”next” and rel=”prev”’ attribute toe te voegen aan de overzichtspagina’s.
Update: Google 21 maart 2019
Op 21 maart 2019, werd de SEO wereld verrast met het volgende bericht:
Spring cleaning!
— Google Webmasters (@googlewmc) March 21, 2019
As we evaluated our indexing signals, we decided to retire rel=prev/next.
Studies show that users love single-page content, aim for that when possible, but multi-part is also fine for Google Search. Know and do what’s best for *your* users! #springiscoming pic.twitter.com/hCODPoKgKp
In de Google webmaster hangout van 22 maart voegde John Muller ( Webmaster van Google) hier het volgende aan toe:
‘We don’t treat pagination differently. we treat them as normal pages’
Dat betekend wanneer je gepagineerde content hebt, je je vast moet houden aan een aantal basis SEO principes:
• Zorg dat elke pagina een unieke url heeft
• Zorg ervoor dat interne links gecrawld kunnen worden en blokkeer ze niet in je robots.txt
• Zorg ervoor dat de pagina’s indexeerbaar zijn
• Zorg ervoor dat elke pagina unieke content bevat
• Probeer je belangrijkste gepagineerde pagina’s te verrijken met interne links
• Voeg geen canonical of noindex tag toe aan niet belangrijke pagina’s
Verder is het belangrijk om de status van je gepagineerde content te controleren in Google search console. Je kan dit doen in de indexeringsrapportage of d.m.v. de url inspectie tool. Kijk in de indexerings rapportage naar de uitgesloten pagina’s onder het kopje:
‘Duplicate, Google chose different canonical than user’. Staan de belangrijke gepagineerde urls hier niet in, dan gaat het goed. Loop anders het lijstje hierboven nogmaals door. In de url inspectie tool, vul je je url in en kijk je vervolgens of Google jouw gepagineerde pagina ook als de canonical versie ziet.
Heb je rel=”next” and rel=”prev” attribuut al toegevoegd? Geen paniek! Het zit Google niet in de weg en zoekmachines zoals Bing, maken van deze techniek gewoon nog gebruik.
We’re using rel prev/next (like most markup) as hints for page discovery and site structure understanding. At this point we’re not merging pages together in the index based on these and we’re not using prev/next in the ranking model. https://t.co/ZwbSZkn3Jf
— Frédéric Dubut (@CoperniX) March 21, 2019
Implementatie van de rel=”next” and rel=”prev” attribuut
Voor de implementatie van de tag maken nemen we een telefoonhoesjes webshop als voorbeeld. De webshop heeft een overzichtspagina waarin alle hoesjes voor verschillende merken getoond worden. Dit overzicht is opgesplitst in 3 pagina’s. Je kan deze opsplitsing aan Google duidelijk maken door de attributen als volgt (per pagina) te implementeren:
Op pagina 1 nemen we in de <head> sectie van de broncode de volgende attributen op:
<link rel=”next” href=”jouwwebsite.nl/categorie/pagina/2″ />
<link rel=”canonical” href=”jouwwebsite.nl/categorie/” />
Op pagina 2 nemen we in de <head> sectie van de broncode de volgende attributen op:
<link rel=”prev” href=”jouwwebsite.nl/categorie/” />
<link rel=”next” href=”jouwwebsite.nl/categorie/pagina/3″ />
<link rel=”canonical” href=”jouwwebsite.nl/categorie/pagina/2″/>
Op pagina 3 nemen we in de <head> sectie van de broncode de volgende attributen op:
<link rel=”prev” href=”jouwwebsite.nl/categorie/pagina/2″ />
<link rel=”canonical” href=”jouwwebsite.nl/categorie/pagina/3″ />
Zoals je ziet plaatsen we naast de rel=”next” and rel=”prev” attribuut ook een zelfverwijzende canonical tag.
Let op: wanneer er een ‘totaal overzicht’ pagina aanwezig is (een pagina waar alle producten uit de categorie getoond worden) die je wilt laten indexeren, dient de zelfverwijzende canonical tag aangepast te worden en verwijzen naar de ‘totaaloverzicht’ pagina. De rel=”next” and rel=”prev” attribuut mag in dit geval ook weggelaten worden.
Belangrijke aandachtspunten:
• Zorg voor consistentie. Vergeet bijvoorbeeld niet de rel=”prev” te plaatsen op pagina’s waar dat relevant is
• Zorg dat er geen “no index” tag op op gepagineerde pagina’s staat
• Gebruik geen redirects in je gepagineerde content. Zorg altijd voor een directe url (2xx status code)
• Plaats geen gepagineerde content in je sitemap tenzij je een “totaal overzicht” pagina hebt waarin alle producten binnen een categorie getoond worden
• Plaats geen canonical naar de eerste pagina, maar zorg dat elke gepagineerde pagina een zelfverwijzende canonical tag heeft
• Rel=”next” and rel=”prev” is een suggestie, geen eis. Google hoeft dus niet perse je suggestie over te nemen. Over het algemeen doen ze dit wel
• Gebruik de rel=”next” and rel=”prev” niet op pagina’s die geen gepagineerde content zijn. Denk aan een blogbericht die van onderwerp a naar onderwerp verwijst
• Controleer je implementatie met een webcrawler
Na de implementatie van de rel=”next” and rel=”prev” attribuut, weet Google dat er een relatie bestaat tussen de verschillende pagina’s. Google zal vanaf nu de linkwaarde aan de hele groep pagina’s toekennen en één van de pagina’s indexeren. Hiermee los je het ‘duplicate content’ probleem op. Daarnaast zal Google ook content dieper op de website blijven bezoeken (crawlen).