Paginering voor SEO

Home   »   Paginering voor SEO

Paginering voor SEO

Gepagineerde content is niets minder dan content dat is opgesplitst in meerdere paginas. Waar een gemiddelde bezoeker niet over struikelt, doen wij SEO specialisten dat wel. Om de juiste signalen aan Google door te geven, is het belangrijk om je content op een paar aspecten te controleren. In dit artikel leg ik je uit wat gepagineerde content is, hoe je het best er mee om kan gaan en welke signalen voor SEO belangrijk zijn. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is gepagineerde content?

Gepagineerde content, is het opsplitsen van pagina’s in een reeks pagina’s. Je herkent opgesplitste pagina’s aan een nummerreeks vaak onderaan een pagina. Je ziet dit vaak bij pagina’s die in categorieën worden onderverdeeld of een overzicht pagina van een blog.

Voorbeeld paginering

Paginering heeft een effect op de website structuur van de site en ook op de gebruiksvriendelijkheid ervan. Dit maakt paginering interessant voor SEO omdat we ons crawlbudget en signalen voor de belangrijkste paginas kunnen optimaliseren.

Voor een zoekmachine is de relatie tussen deze pagina’s vaak lastig te begrijpen. In het verleden, loste je dit op door een ‘link rel=”next” and rel=”prev”’ attribute toe te voegen aan de overzichtspagina’s. Sinds 21 maart 2019 zijn de spelregels omtrent deze attributen compleet veranderd.

21 maart 2019, een datum die je hierna mag vergeten

Op 21 maart 2019, werd de SEO wereld verrast met het volgende bericht:

In de Google webmaster hangout van 22 maart voegde John Muller ( Webmaster van Google) hier het volgende aan toe: ‘We don’t treat pagination differently. we treat them as normal pages’

De eerste vraag is wat mij betreft: paginering of niet?

Is het doel/nodig om de detail pages meer te laten crawlen/indexeren/linkwaarde te geven? Of is de eerste categorie/lister pagina in de serie misschien veel belangrijker? Een belangrijke vraag om te beantwoorden voordat je aanpassingen gaat doorvoeren.

Verder is mijn recente ervaring m.b.t. gepagineerde content dat de canonical tag naar de eerste pagina vaak door Google genegeerd wordt. Je kunt dus beter de paginering voor Google ontoegankelijk maken als je alle aandacht waarde de eerste pagina wilt houden.


SEO richtlijnen voor gepagineerde content

Wanneer je gepagineerde content hebt, moet je je vast houden aan een aantal basis SEO principes:

  • Zorg dat elke pagina een unieke URL heeft.
  • Zorg ervoor dat interne links gecrawld kunnen worden en blokkeer ze niet in je robots.txt
  • Zorg ervoor dat de pagina’s indexeerbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat elke pagina unieke content bevat.
  • Probeer je belangrijkste gepagineerde pagina’s te verrijken met interne links
  • Voeg geen noindex tag aan je gepagineerde content toe. Is je gepagineerde content niet belangrijk, dan kan je het beter uitsluiten met je robots.txt.
  • Let op: bij het eventuele uitsluiten van gepagineerde content erop dat er geen orphan pages ontstaan (pagina’s zonder interne links). Zie ook de afbeelding hieronder.

Suggestie: wanneer er een ‘totaal overzicht’ pagina aanwezig is (een pagina waar alle producten uit de categorie getoond worden) die je wilt laten indexeren, dient de zelfverwijzende canonical tag aangepast te worden en verwijzen naar de ‘totaaloverzicht’ pagina.

Los je paginering met een canonical tag op?

Nee, paginering en een canonical tag, zijn twee compleet verschillende componenten. Helaas ontstaat daar nog wel eens verwarring. Het is niet de bedoeling om met canonical tags je paginering op te lossen. Paginering is in het leven geroepen om Google verschillende pagina’s te laten ontdekken. Het is inmiddels niet de beste oplossing meer, maar draagt nog wel degelijk bij.

Een goed alternatief is: HTML sitemaps of (sub)categorie pagina’s aanmaken. Dit om te voorkomen dat er pagina’s ontstaan zonder interne links (orphan pages) en Google de juiste canonical kiest.


Een aanpak die wel werkt

Na een rondvraag in de SEO Mastermind, lieten meerdere SEO specialisten mij weten dat de canonical tag helaas vaak genegeerd wordt door Google. Ook is Google standvastig in zijn richtlijnen, krijgen wij SEO specialisten niet het gewenste resultaat te zien. Om dit te onderbouwen, deelde Gerk Mulder een interessante casus met mij (daar later meer over).

Het doel?

Als SEO specialist wil je het volgende bereiken:

  • We willen paginering op een juiste manier laten indexeren zodat onze diepergelegen producten ook gemakkelijk geïndexeerd kunnen worden.
  • We willen ook dat Google deze pagina’s niet aanmerkt als duplicate content.
  • We willen niet dat deze pagina’s boven de ‘hoofd’-pagina worden vertoond in de SERP.

Wat krijgen we:

  • Google negeert canonicals op paginering.
  • Google merkt pagina’s aan als duplicate content.
  • Google laat soms dieper gelegen pagina’s eerder zien dan de root-pages.

De oplossing

Een gepagineerde pagina is een subpagina of onderdeel van het geheel aan informatie dat je op de root-pagina aanbiedt. Dus uiteindelijk zou je pagina’s als een minisilo van het topic kunnen zien. Waarom behandelen we gepagineerde content niet als een reguliere hierarchische structuur?

Oplossing paginering probleem
Illustratie oplossing
gerk mulder
Zo krijg je meer gepagineerde content in de index

Behandel belangrijke gepagineerde content als een reguliere hierarchische structuur zoals Jeroen hierboven schetst. Pas voor alle “?p=” pagina’s het volgende aan:

1.Canonical verwijderd van de pagina.
2. “Rel=next/prev” verwijderd van de pagina’s.
3.“Allow ?p=*” in de robots.
4. Meta robots index-follow in de head sectie van de broncode.
5. Dynamische page title waar voor de URL insertion eerst “pagina + <pagina>” wordt ingevoegd.
6. Dynamische description waar eveneens “pagina + <pagina>” wordt ingezet bij een “?P-*”-parameter.
7. Kruimelpad extended naar “home > cat > pagina + <pagina>”.
8. Ook de JsonLD breadcrumbs hebben deze pagina + <pagina> extensie gekregen.
9. De <h1> kreeg ook een “pagina + <pagina>”-suffix.
10. Uitgebreide (SEO-)teksten onderaan het productaanbod verwijderd bij een “p=*”-URL.
11. Een separate “sitemap.xml” aangemaakt voor alle gepagineerde pagina’s (met een lagere prioriteit: baat het niet dan schaadt het niet).


Het resultaat?

Al snel zag Gerk de gepagineerde pagina’s die Google als duplicate content beschouwde verdwijnen en het aantal (sub) categorie pagina’s in de index verschijnen. Hierdoor werd op termijn een aanzienlijke groei in organisch verkeer bij verschillende websites gerealiseerd.

effect paginering oplossing google search console
jan willem bobbink
Bij paginering maak ik altijd de volgende overwegingen:
  1. Producten, artikelen etc.wel belangrijk: Goede paginering en self referenced canonicals aanleggen
  2. Niet belangrijk: Alles verstoppen voor Google zodat alle waarde op de overzichtspagina’s blijft. Dit doe je door je HTML te vervangen voor Javascript.
  3. Heb je issues met crawlbudget? Dan kan je nog een tussenoplossing zoeken door gedeeltelijk de paginering open te zetten.

FAQ

Hoe controleer je hoe Google gepagineerde content interpreteert?

Bekijk de status van je pagina’s in de indexering rapportage of d.m.v. de URL inspectie tool in Google search console. Bij de eerste optie ga je opzoek naar de melding: “Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker”. Dit betekend dat Google een andere pagina gekozen heeft voor de index. Via de URL inspectie tool, zie je bij het veld: “Door Google geselecteerde canonieke URL” evt. een andere URL staan.

Wanneer is het niet handig om paginas op te splitsen ?

Er zijn meerdere scenarios denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan paginas die na het opsplitsen als “thin content” paginas worden gezien of als de gebruiksvriendelijkheid verslechterd.

Met welke elementen hou je nog meer rekening naast de SEO richtlijnen?

Het is belangrijk om ook te kijken naar zaken zoals gebruiksvriendelijkheid en design.

Welke paginering mogelijkheden bestaan er?

De meest voorkomende opties zijn:
1. Vorige – volgende
2. Eerste – Laatste
3. Chronologische volgorde
4.Vast blok.

Benieuwd wat de beste optie is? Lees dan dit onderzoek van Audisto eens.

Maakt het uit als je de ‘link rel=”next” and rel=”prev”’ tag nog in je broncode hebt staan?

Nee. Er zijn overigens nog steeds zoekmachines die hier gebruik van maken (Bing bijvoorbeeld). Mijn mening: baad het niet, dan schaad het niet.

Is “load more” of “infinite scroll” m.b.t. gepagineerde content een probleem voor Google?

Het is bij dit soort Javascript gerelateerde oplossingen belangrijk om te controleren dat Google je pagina kan uitlezen. Bij het crawlen van een site om pagina’s te vinden voor indexering, volgt Google alleen paginalinks die zijn opgemaakt in HTML met <ahref> tags. De Google-crawler volgt geen knoppen (tenzij ze zijn gemarkeerd met <a href> en activeert geen JavaScript om de huidige pagina-inhoud bij te werken.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier