Python en SEO

Home   »   Python en SEO

Python en SEO

Python is één van de programmeertalen waar je als SEO specialist een hoop nieuwe inzichten mee kan creëren of processen kan automatiseren waardoor je tijd bespaart. Samen met Python specialist Michael van den Reym bespreek ik in deze blogpost: Wat Python is, Hoe je Python kan leren en hoe je er slim gebruik van kan maken voor SEO. Tot slot bespreken we of je Python echt nodig is om een goede SEO specialist te zijn. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is Python?

Python is een programmeertaal wat is uitgevonden in 1991 door Guido van Rossem. De afgelopen jaren is het gebruik van Python in een vogelvlucht toegenomen en is het sinds een paar jaar zelfs de populairste programmeertaal om mee aan de slag te gaan.

populariteit van Python
Populariteit Python

Ook in de SEO industrie is deze programmeertaal de afgelopen jaren flink omarmt. O.a. Jean Christoph, Lee Foot en Hamlit Batista deelde een hoop waardevolle scripts waar de SEO industrie gebruik van heeft gemaakt (daar later meer over).

Python is zo fijn omdat het overzichtelijk is, weinig “coadbloat” en je kan vrij eenvoudig een hoop nieuwe modules importeren. Daardoor is het mogelijk om met een paar regels een hoop functionaliteiten te kunnen schrijven.

Hoe leer je Python?

Omdat de populariteit van Python de afgelopen jaren zo is toegenomen, is er een hoop informatie te vinden op het internet. Persoonlijk vind ik het prettig tijdens het leren van iets nieuws dat ik weet waar ik moet beginnen, wat ik ga leren en hoe het totaalplaatje eruit gaat zien. Daarom geven we je een aantal tips als je wilt beginnen met het leren van Python.

Maar voordat we dat doen, een advies vooraf: Python leer je vooral door het te doen. Ga naast het lezen van een boek of het volgen van een online cursus aan de slag met een uitdaging. Loop je vast? Stel dan je vraag in de SEO Mastermind. We helpen je graag verder.

Het boek: Automate the boring stuff

In dit boek leer je op een eenvoudige manier de basis van Python. Je gaat aan de slag met het installeren van een programmeer programma (Anaconda) en leert hoe je een script kan “runnen”. Daarnaast is dit boek erg fijn omdat je de basis over API’s te leren krijgt. Een API kan je zien als een soort van woordenboek tussen verschillende systemen. Stel je de vraag op de juiste manier, dan kan je de juiste inzichten uit het systeem vergaren. Wil je bijvoorbeeld data uit Google search console combineren met Google analytics, dan is het ideaal om hiermee om te leren gaan.

Online cursus Python

online cursus python
Online cursus Python

Ben je geen boekenwurm, dan kan je aan de slag met een online cursus van bijvoorbeeld: Dataquest, Codecademy of Datacamp. Zelf heb ik de cursus van Dataquest gevolgd. Het fijne aan deze cursus vond ik dat je de theorie meteen kon toepassen in dezelfde omgeving. In chronologische volgorde leer je de basis van Python en verschillende modules kennen zoals Pandas en Seaborn. Na het afronden van de cursus, had ik de basis goed onder de knie waardoor ik bijvoorbeeld tutorials kon volgen over bijvoorbeeld de Google search console API.

Python toepassen voor SEO

Als je met grote datasets aan de slag gaat voor bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek, word Excel steeds overzichtelijker. Een mogelijke oplossing is dan bijvoorbeeld Python. Daarmee kan je vrij eenvoudig data sets samenvoegen, opschonen en visualiseren. Naast het uitvoeren van grotere analyses, kan je er ook enkele vaak voorkomende SEO-taken mee automatiseren. Denk aan het installen van alerts zodra de zichtbaarheid van je zoekwoorden dropt of keywords classificeren met de juiste zoekintentie.

Michael vd Reym
5 toepassingen van Python op SEO

Python is binnen SEO op veel verschillende manieren toe te passen. Wil je geïnspireerd raken of direct aan de slag met een Python project, dan zou je naar de volgende tutorials kunnen kijken:

  1. Google search console API gebruiken om keyword kannibalisatie te ontdekken of keywords te monitoren.
  2. Een grote data set aan keywords clusteren zodat je eenvoudig topic clusters kan uitwerken.
  3. Het optimaliseren van afbeeldingen dankzij de pagespeed API en de pillow module.
  4. Het bouwen van een eigen crawler op 404 pagina’s te detecteren.
  5. Het berekenen van match % tussen het zoekwoord van je bezoeker om je meta titles relevanter te maken.

    Tot slot kan je – voor de meer gevorderde gebruikers – dankzij Python machine learning en AI-technieken voorspellingen doen op data. Zo kan je een SEO forecasts maken van je verkeer of keywords te groeperen via clustering. Ook tekst algoritmes van Natural language processing helpen je om  uit tekstuele data inzichten te verwerven. Denk maar aan het maken van wordclouds, detectie van entiteiten in tekst of het TFIDF algoritme dat bekijkt hoe specifiek een woord is voor een bepaalde pagina.

    SEO forecast
    SEO forecast maken met Python

    FAQ

    Kan je alles automatiseren met python?

    Met Python kan je niet alles automatiseren, samenwerking van mens en machine geeft vaak de beste resultaten. Zo kan je keyword research wel voor een stukje automatiseren (bijvoorbeeld voor het snel vinden van related en suggested keywords), maar strategisch inzicht in klant en markt blijft cruciaal om een  kwalitatief keyword research op te leveren. 

    Door snel een overzicht te hebben van je data en hier een aantal inzichten uit te halen via Python,, kan je meer tijd steken in het interpreteren van je SEO-data en de next steps in het SEO-verhaal – om zo de klant beter te helpen.

    Moet je Python kennen om goed te zijn in SEO?

    Python is geen noodzaak voor de SEO-expert. Het is een middel en er zijn ook enkele alternatieven . Door slim gebruik van tools als Semrush,  spreadsheets, supermetrics en Looker studio kan je ook bepaalde SEO-processen en datastromen automatiseren. 

    Naarmate de SEO-industrie meer matuur wordt zal het belang van Python wel toenemen. Vergelijk het met de rol “webmaster”  die vroeger zowel content marketeer, front-end developer, CMS specialist, fotograaf en designer  in 1 persoon verenigde. Naarmate websites groter werden verviel de oude webmaster-rol en zien we meer gespecialiseerde profielen samenwerken aan een website. Dezelfde trend gaan we ook steeds meer zien in de SEO-wereld. Op kleine tot middelgrote websites kan je met als allround SEO nog perfect aan de slag, maar naarmate de industrie matuur wordt en de business groter, werk je best samen met verschillende SEO-ers met hun eigen expertise. Een python SEO expert in het team kan dan een meerwaarde bieden – naast andere SEO-profielen zoals een content strateeg.

    SEO-fouten voorkomen?

    SEO-checklist
    Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
    Download SEO-checklist
    Deze bedrijven gingen je voor:
    Logo Booking.com
    Logo Adidas
    Logo Randstad
    SEO-checklist
    Download SEO-checklist
    Deze bedrijven gingen je voor:
    Logo Booking.com
    Logo Adidas
    Logo Randstad
    SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier