SEO concurrentie analyse
Spookt de vraag ‘Hoe krijg ik een hogere positie in Google?’ ook wel eens door je hoofd? Dan is een SEO concurrentieanalyse een mooie vervolgstap als je de SEO basics afgerond hebt. Het mooie van het wereldwijde web is, dat veel te achterhalen is. Zo ook de meeste SEO signalen die je concurrent aan de zoekmachine doorgeeft.
In deze blog leg ik uit hoe je een SEO concurrentieanalyse maakt, welke voordelen eruit te halen zijn en hoe je je concurrent een stapje voorblijft. Wie wil dat nou niet?
Voordelen SEO concurrentieanalyse
Het doen van een concurrentieanalyse kan meerdere redenen hebben:
- Je gaat een nieuwe markt betreden en wilt weten waar de kansen liggen.
- Je rankt niet meer hoog in Google en wilt weten waarom.
- Je bent op zoek naar nieuwe inspiratie om de prestaties van jouw organisch verkeer te verbeteren.
- Je wilt weten hoe je presteert t.o.v. de concurrent.
- Je wilt weten welke nieuwe stappen je concurrent hebben gezet.
- etc.
Er zijn genoeg redenen te verzinnen, waarom het handig is om af en toe te kijken wat er op de markt gebeurt. In mijn optiek een eigenschappen die hoort bij een marketeer, in dit geval jij als SEO specialist. Jij bent degene die op het gebied van SEO de koers bepaalt en (waarschijnlijk) verantwoordelijk wordt gehouden voor de eindresultaten. Om dat goed te kunnen doen, moet je periodiek kijken wat er op de markt gebeurt.
Hoe maak je een SEO concurrentieanalyse?
Er zijn veel manieren waarop je kan ontdekken waar je concurrent op gevonden wil of wordt gevonden. Met deze informatie kan jij straks bepalen of je ook voor deze zoektermen je website wil gaan optimaliseren, of juist een andere koers wilt gaan varen. Er zijn veel argumenten te verzinnen waarom je uiteindelijk ergens wel of niet voor gaat. Probeer vooral ook andere specialisten bij jouw keuze te betrekken, bijvoorbeeld een SEA specialist. Wellicht adverteert hij al een poosje op de termen waar je mogelijk je website voor wilt gaan optimaliseren en kan deze persoon je al wat meer vertellen of deze zoektermen wel of niet werken. Daarnaast is het handig om een spreadsheet te openen waarin je gedurende je concurrentieonderzoek, kansen noteert die de concurrenten beter doen dan jij.
Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent?
Mijn eerste stap als ik aan de slag ga met een concurrentieanalyse is: waar ranken mijn concurrenten op? Ik maak hierin altijd een onderscheid in twee type concurrenten: als eerste jouw daadwerkelijke concurrenten, deze concurrenten zijn vaak bekend vanuit een marktonderzoek. Ten tweede je online concurrenten: andere bedrijven die ranken op zoektermen waar jij graag op gevonden wilt worden. Beide type concurrenten zijn belangrijk om te bekijken en onder de loep te nemen. Bij je online concurrenten is het altijd de vraag in hoeverre je deze een concurrent kan noemen. Ranken ze bijvoorbeeld op slechts drie termen waar jij ook op wilt ranken, negeer ze dan. Ranken ze op een onderwerp met veel termen en hebben ze hierin een groot vertoningsaandeel, neem ze dan zeker mee in je onderzoek.
Voor het bekijken van de keywords waar concurrenten op ranken, maak ik gebruik van SEMrush. Vul je de naam in van je concurrent onder het kopje ‘domain overview’, dan krijg je meteen te zien waar je concurrent op rankt (zie afbeelding hieronder).
Als je iets verder naar beneden scrolt, krijg je ook meteen je belangrijkste online concurrenten te zien.
Je belangrijkste concurrent in beeld? Bekijk dan eens:
• Hoe vaak je concurrent rankt in de top 10.
• Hoeveel posities ze hebben op plek 1,2,3 etc.
• En of ze goed ranken in een bepaalde niche, een autoriteit zijn binnen een groter domein, of er niks van bakken ;-).
Naast deze rapportage kan je je analyse verrijken met de “keyword gap tool”. Met de keyword gap tool kan je ook bekijken waar je concurrent op rankt en jij nog niet. Je vindt dit onder GAP analyses (zie de afbeelding hieronder).
Ideaal om nieuwe content ideeën op te doen. Als je in dit overzicht filtert op bijvoorbeeld keywords met een hogere zoekvolume dan 200 vertoningen per maand en een lage keyword difficulty (de moeilijkheidsgraad om ergens op te ranken), zal je al snel kansen vinden waar jij betere content voor kan schrijven.
Wil je op keyword niveau kijken wie je concurrenten zijn, vul dan onder het kopje ‘keyword analytics’ de term in, waar je graag op wilt ranken.
Nu je weet waar je concurrenten op ranken, heb je wellicht een indicatie gekregen op welke termen je je website wilt gaan optimaliseren. Neem in deze keuze de hieronder genoemde stappen mee en betrek (zoals al eerder genoemd) ook andere specialisten bij jouw keuze.
SEMrush is niet de enigste SEO tool die dit aanbied. Je kunt ook Ahrefs gebruiken.
Maak een analyse van de website van je concurrent. Om je zoekwoorden onderzoek aan te vullen met termen waar je nog niet op rankt, kun je gebruik maken van de tool ‘Ahrefs’. Hiermee krijg je gemakkelijk inzicht in de termen waar je concurrenten op ranken en hoeveel bezoekers zij genereren met deze termen.
Je klikt simpelweg op ‘Site Explorer’, vult de link van je concurrent in. Ahrefs laat je dan een hoop data zien over de specifieke pagina of website. Het enige wat jij hoeft te doen is, klikken op ‘Organic keywords’ en voila! Je krijgt een lijst van alle termen die je concurrenten gebruiken en hoe ze presteren. Zo vind je binnen no-time een hoop relevante termen, waar je nog niet op rankt!
SEO benchmark
Nu je weet waar je concurrenten op ranken, gaan we wat dieper de details in. Op die manier kan je een complete benchmark maken. Het resultaat? Een compleet beeld van je grootste SEO concurrenten.
Content vergelijken
Wanneer ik content ga vergelijken met een belangrijke concurrent, kijk ik onder andere naar zaken zoals: Welke content werkt goed, maar kan ik beter schrijven? Wat voor een type content is het (informatief, commercieel onderzoek, transactioneel, etc.)? Welke onderwerpen mist hij nog en kan ik eventueel toevoegen?
Tip: Probeer deze laatste vraag te combineren met je zoekwoorden onderzoek.
SEO basics vergelijken
Een van de belangrijkste stappen? De SEO basics van je concurrent analyseren. Kijk met een webcrawler naar zaken zoals: anchor teksten, de pagina’s met de meeste interne links, De h1 tags, De title tags etc. Belangrijke signalen voor Google die je evt. makkelijk kan kopiëren 😉
Benchmark je websitesnelheid
Bekijk hoe snel de website van je concurrenten is. Kijk hierbij naar zaken zoals: TTFB, TTI, FMP en je speedindex score. Hoe doe je het t.o.v. de concurrent? Scoor je beter of is er werk aan de winkel? Belangrijk om bij je benchmark ook te kijken naar de verschillen tussen mobiel en desktop. Niet iedereen heeft een 5g verbinding 😉
Tip: Een handig en gratis tooltje om dit op grote schaal te doen, is batchspeed. Deze API tool maakt gebruik van Lighthouse, de snelheidsmeter van Google.
Backlink gap analysis
Bekijk de backlinks van je concurrenten. Het ontvangen van backlinks versterkt de autoriteit van je website. Door te kijken waar de concurrenten externe links van ontvangen, kom je erachter de de concurrent het beter doet, waar kansen liggen en welke pagina’s versterkt worden met backlinks.
Om erachter te komen waar de backlinks vandaan komen, maak ik gebruik van SEMrush. Login en navigeer naar ‘backlink gap’ onder GAP analysis. Vul de namen van je concurrenten in en klik op ‘start’. Het resultaat wat je nu te zien krijgt, is een overzicht van backlinks die jij wel of niet hebt en je concurrenten wel. Download deze lijst en gebruik hem als input voor je actieplan wanneer je aan de slag gaat met Linkbuilding.
Overige interessante factoren
Wanneer ik aan de slag ga met een concurrentieanalyse, voel ik me altijd een beetje een spion. En ik kan je vertellen, dat is best leuk. Ik ben altijd op zoek naar aanvullende mogelijkheden om nog meer over mijn concurrent te weten te komen. De volgende stappen zijn niet per se essentieel, maar kunnen wel een mooie aanvulling zijn op je onderzoek.
Belangrijke verkeersbronnen concurrent
Om te kijken welke verkeersbronnen het meest succesvol zijn, maak ik in SEMrush gebruik van het traffic analytics rapport (te vinden onder het kopje ‘marketing insights’). Dit rapport vertelt mij meer over de meest succesvolle verkeersbronnen. Denk aan: direct verkeer, social media, zoekmachine advertenties etc.
Tip: Leg de resultaten van SEMrush eens naast die van Similarweb. Zie je grote verschillen? Of komt het overeen? Goed om te weten: data van deze bedrijven is gescraped en hoeft dus niet de waarheid te zijn. Ik zie het vaak als een indicatie.
Scroll je iets verder naar beneden, dan kan je de resultaten nog verder filteren op bijvoorbeeld: de verschillende zoekmachines waar het verkeer vandaan komt, of de succesvolle social-mediakanalen.
In welke markten zijn je concurrenten actief?
Om te achterhalen of je concurrenten in andere landen actief zijn, kan je twee dingen doen: kijken of ze hreflang tags in hun broncode hebben staan en als aanvulling hierop, kan je SEMrush gebruiken om een indicatie te krijgen hoeveel verkeer deze websites binnenhalen.
Waybackmachine
Je grootste concurrent heeft de afgelopen jaren waarschijnlijk (ook) niet stil gezeten. Wanneer je zijn website bezoekt, wil je wellicht weten wat hij als laatst heeft toegevoegd. De tool “waybackmachine” van archive.org, kan je daar een handje bij helpen. Vul de url in van je concurrent en navigeer o.b.v. een kalender naar oudere versies van de website. Welke aanpassingen ontdek je?
Alerts op concurrenten
Sommige SEO tools bieden de mogelijkheid om een alert in te stellen. Bijvoorbeeld als je concurrent een nieuwe pagina heeft aangemaakt maar ook wanneer ze hun title tags hebben aangepast. Vaak kan je hier nuttige informatie uit halen. Waar gaat de concurrent naar toe? Waar zien ze kansen? Niks is meer geheim!
Ik hoop dat ik je met de hierboven genoemde stappen op weg heb geholpen om een beter beeld te krijgen van je concurrenten. Het is handig om je belangrijkste concurrenten periodiek te blijven monitoren op zaken zoals: keyword posities, nieuwe pagina’s, nieuwe links, zichtbaarheid in de zoekmachine etc. Op deze manier blijf je (hopelijk) je concurrent voor, of weet je hem online te verslaan.