SEO doelstellingen

Home   »   SEO doelstellingen

SEO doelstellingen

In deze blog leg ik je uit wat realistische SEO doelstellingen zijn, hoe je ze meetbaar maakt en waarom het zo belangrijk is om je doelstelling te onderbouwen met een SEO forecast. Succesvol je volgende SEO strategie lanceren? Lees dan gauw verder!

Wat zijn SEO doelen?

Het meest voor de hand liggend antwoord zou zijn: omzet, transacties en verkeer. Echter hoeft dat niet perse zo te zijn. Vaak hangt het af van de teams/afdelingen waarmee je te maken hebt. Een paar praktische voorbeelden:

  1. Directie niveau: omzet, transacties en verkeer
  2. Financiële afdeling: ROI, Budget verbruikt en verwachte groei
  3. Content team: Zoekvolume, CTR, Posities, backlinks en de invloed van hun content op de bedrijfsdoelstellingen
  4. Ontwikkelaars: Impact van SEO verbeteringen die ze ontwikkeld hebben (uitgedrukt in verkeer en posities). Maar ook zaken zoals: laadtijd en de SEO conditie van je website.
  5. Growth marketeer: Transacties, conversie ratio, Impact op CLV en groei ratio vanuit SEO.
  6. Klantenservice: Organisch verkeer naar support gerelateerde pagina’s, aantal telefoontjes/chats dat voorkomen is door servicegerichte pagina’s goed in te richten.

Tijdens het bepalen van de doelstellingen is het van belang dat:

  • Je realistische doelstellingen opstelt met de juiste belanghebbende
  • Je belanghebbende er bewust van maakt dat er voldoende capaciteit nodig is om SEO doelstellingen te realiseren.
  • Jij als SEO specialist een actieve rol speelt in het monitoren van de doelstellingen. Worden doelstellingen niet gehaald (Want: bedrijfsdoelstellingen veranderen, Zoekresultaten veranderen, concurrenten staan niet stil etc.)? Communiceer en pas je plan aan!

SEO doelen meetbaar maken

Zoals je hierboven gemerkt hebt, worden doelen vaak uitgedrukt in meetbare prestaties. In vakjargon noem je dit ook wel: KPI’s. KPI staat voor kritieke prestatie indicatoren. Volgens Wikipedia zijn dit: “variabelen om prestaties van ondernemingen te analyseren”. 

Voor het meetbaar maken van jouw SEO kpi’s, kan je verschillende SEO tools gebruiken. Per hoofddoel, leg ik je hieronder uit hoe je dat kan bewerkstelligen.

Omzet en conversies

Voor het inzichtelijk krijgen van omzet en conversies, is Google analytics een uitermate handige tool. In google analytics kan je je conversies en omzet eenvoudig inzichtelijk krijgen. Voor grote e-commerce bedrijven, raad ik aan om e-commerce tracking in te stellen. Ben je een wat kleiner bedrijf, dan volstaat het ook om een waarde te koppelen aan je conversies.

Conversies en e-commerce ingesteld? Segmenteer dan je resultaten op organisch verkeer in de rapportages: acquisition, monetization of in de exploratie hub.

SEO doelstelling omzet en conversies

Tip: Nu je weet wat je seo inspanningen opleveren, kun je ook de ROI berekenen. Je doet dit als volgt:

(Verwachte) opbrengsten / investeringskosten x 100% = opbrengsten SEO uitgedrukt in een percentage.

Zichtbaarheid, zoekwoorden posities en verkeer

Wellicht heb je een SEO specialist wel eens horen praten over hoe hoog hij/zij website x in Google heeft laten ranken. Feitelijk heeft hij het dan over zoekopdrachten waarmee hij hoog in Google of een andere zoekmachine staat. Daarnaast wordt er vaak gesproken over “de zichtbaarheid van je website in Google”. Hiermee bedoelen ze hoe vaak je vertoond wordt in de zoekmachine. Beide resultaten zijn terug te zien in Google search console of een rank tracker. Voordat je deze kpi’s kan opstellen, is het van belang dat je een gedegen zoekwoorden onderzoek doet. Daarna kan je gaan bepalen: waar je op wilt ranken, binnen welk termijn en wat deze posities qua verkeer moeten opleveren.

Tip: Heb je een lokale onderneming? Bekijk dan eens je analytics rapportage in Google mijn bedrijf. Kpi’s kunnen zijn: Hoe vaak ben je vertoond in Google maps, Hoe vaak ben je gebeld en op welke positie sta je als je zoekt op: jouw dienst + locatie.

SEO doelen lokale onderneming

De SEO conditie van je website

Hoe staat je website er voor? Heeft de website potentie om hoog te ranken? Vragen die belangrijk zijn om de conditie van je website te bepalen. Om dit uit te drukken in KPI’s is het van belang om een SEO audit te doen en te kijken hoe je SEO concurrenten er voor staan.

Eenmaal dit inzicht verzameld is het van belang om een overzicht te maken van de mogelijke verbeteringen, de impact ervan en hoe je dit o.b.v. prioriteit wilt doorvoeren. Voorbeelden van verbeterpunten kunnen zijn:

  • Is er een sitemap aanwezig en is die juist ingesteld?
  • Kan Google de pagina’s uitlezen die belangrijk zijn?
  • Hoeveel Backlinks heb ik naar mijn website?
  • Hoeveel reviews heeft mijn google mijn bedrijf pagina?

Tip: Maak een overzicht van deze verbeteringen in bijvoorbeeld google sheets en begin met het optimaliseren van de verbetering met de grootste impact. Pak dit overzicht er na 3 maanden weer eens bij en bepaal: of de gewenste verbeteringen doorgevoerd zijn en wat je hiervan terug ziet in de resultaten.

SEO forecast

SEO forcast

Een aanvulling op het behalen van je SEO doelstellingen is het maken van een SEO forecast. Met het maken van een SEO forecast, ga je op basis van o.a. Historische data, seizoentrends etc. bepalen wanneer en hoeveel verkeer je verwacht. Vanuit strategisch oogpunt handig om je capaciteit op de juiste manier te benutten. Als voorbeeld: ben je een e-commerce en komt black friday er aan? Besteed dan meer tijd en aandacht aan je content team. Verwacht je later in het jaar minder verkeer, focus je dan meer op andere SEO aspecten zoals: Link Building, de samenwerking met je PPC team of een PR campagne.

Voor het maken van een SEO forecast, is het van belang dat:
1. Je historische data verzameld
2. Je de historische data beoordeeld op: seizoen trends en de invloed van externe factoren.
3. Je deze bevindingen verwerkt in een betaalde SEO forecasting tool of een eigen spreadsheet.

Zelf ben ik erg van van de manier waarop Ahrefs en seomoz een forecast maakt. De moeite waard om eens te bekijken 😉

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier