SEO in 2025

Home   »   SEO in 2025

SEO in 2025

Ik heb altijd een hekel aan ‘SEO in 2025’-checklists. Waarom? Het geeft een verkeerd beeld van ons SEO-specialisten. SEO is niet het simpelweg afvinken van een standaard lijstje om daarna gegarandeerd succes te boeken. Daarnaast blijft een groot gedeelte van ons werk hetzelfde, op een aantal spelregels na die veranderen. Wat wel interessant is, zijn de inzichten van SEO-specialisten. Waar sloegen zij dit jaar rechtsaf, waar de kudde links af sloeg? En hoe kijken zij naar SEO in 2025? Ik deed een oproep in de SEO Brein community en kreeg enorm veel waardevolle inzichten. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is er veranderd in jouw aanpak gedurende 2024?

Maar liefst 113 SEO-specialisten beantwoorden deze vraag en lieten me weten: hoe hun visie op SEO het afgelopen jaar is veranderd, wat dat betekent in hun dagelijks werk en waar het afgelopen jaar de focus meer op is komen te liggen.

Leandro Golverdingen

Niet zozeer echt dingen anders gedaan, maar heel duidelijk de focus gelegd op 2 dingen.

1. Zorgen voor een stabiele basis en fundament. Heb je nog steeds een optimale interne linkstructuur, heb je de best mogelijke meta’s, H1’s en staat je technische basis goed? Technische basis zijn bijvoorbeeld je core web vitals, structured data, maar ook gewoon alle 404’s wegwerken. Niet heel sexy, maar je wordt buitengewoon door de gewone dingen buitengewoon goed te doen.

2. Kritisch kijken naar de content die we aanbieden. Heel veel blogs samengevoegd of verwijderd. Daarnaast de structuur van de verschillende pagina’s aangepast. Past de layout en content bij de intentie en doel van de pagina?


Ramon Eijkemans

Oude SEO definitief losgelaten. Gefocust op UX, intenties. Voor big site SEO blijft technische hygiëne wel superbelangrijk, ondanks wat de guru’s ook zeggen


Bart van der Meer

Meer focus gelegd op Digital PR in lijn met het onderwerp waar we op willen scoren. SEO & CRO meer laten samenwerken om de gebruikerservaring & conversie ratio te verbeteren. Beter monitoren van SERPS om sneller op veranderingen in te spelen.


Linde Rensmaag

Bij e-commerce meer focus op complete productinformatie in de breedste zin van het woord (specificaties, content, FAQ, blog, video, fotomateriaal etc.). Voor andere organisaties eveneens meer gericht op content en (technische) on-page optimalisatie.


Gerk Mulder

Minder mierenneuken, nog meer vanuit effort/gain werken. Naast configurele zaken ook vooral nog meer data&user-obsessed bezig met het verbeteren van webshops. Wat zijn de struikelblokken van de websitebezoekers en hoe lossen we die op. Als SEO’s willen we te graag groene vinkjes halen, maar dat is uiteindelijk alleen goed voor onze dopamineshot. Veel standaard SEO draagt niet tot nauwelijks bij en kost vaak veel meer aan resources dan dat het ooit goed gaat maken. Keep it Simple en (eind)Klant is koning.


We zijn (nog) meer naar gebruikerservaring en conversies gaan kijken, maar de basics qua techniek, content en autoriteit zijn we natuurlijk niet vergeten.


Marco Bouman

In 2024 heb ik me volledig gefocust op helpful content, te beginnen met mijn eigen domein. Dit resulteerde in een groei van 250% in vier maanden (zonder linkbuilding). Ik heb deze content geheel afgestemd op de bezoekers van mijn website. Als iemand een zoekwoord intoetst: wat willen ze weten? Wat zoeken ze echt? Wat zijn hun problemen of dilemma’s? Waar maken ze zich zorgen over? Juist het beantwoorden van deze zoekintenties maakt content nuttig. Inmiddels heb ik mijn eigen helpful content-algoritme ontwikkeld, dat bijna klaar is voor het grote publiek.


Nina van der Hoeven

In 2024 lag de focus op het verbreden van het SEO-vakgebied naar UX en CRO, wat wij SXO (Website Performance) noemen. Google stuurt jaar op jaar minder regulier organisch verkeer naar websites, waardoor het belangrijker wordt om het maximale uit een websitebezoeker te halen. Met SXO focussen wij ons op de overlap van deze vakgebieden. Denk aan de correlatie tussen de Core Web Vitals en conversies, Toegankelijkheid (aankomende EU-wetgeving), UX-Writing, Design-, Landingpage- en Funnel Optimisation, Strategic CTA’s en Testing. Hiermee zorgen wij ervoor dat een website niet alleen bezoekers aantrekt, maar ze ook langer vasthoudt en laat converteren. In mijn optiek moet Website Performance centraal staan in elke digitale strategie. Daarnaast speelt de verandering in de zoekresultaten van Google een steeds grotere rol. SERP-features zoals productgrids, video’s, afbeeldingen, local-packs en AI-overzichten krijgen een prominentere plek. Wij richten ons daarom steeds meer op het bemachtigen van deze SERP features, waarbij de zoekintentie nauw moet aansluiten bij de aangeboden content op de website.


AI echt gaan inzetten om processen te verbeteren en automatiseren. Het simpelweg gebruiken van AI doet iedereen maar er echt een verbeterd proces aan overhouden blijft een lastig iets. Door kritisch naar bestaande processen te kijken spot je vaak dingen die een AI net zo goed kunnen als ons wanneer we deze van de juiste data voorzien. Door dit te bouwen op een manier hoe AI je in bulk kan helpen met taken kun je echt processen gaan automatiseren. Optimaliseren op basis van gebruikerservaring. Google kijkt verder dan alleen on page ranking factoren om te bepalen of een webpagina geschikt is. Het wil echt weten of een pagina hetgeen is waar de zoeker wat aan heeft. Door je doelgroep centraal te zetten behaal je meer resultaten dan de focus op ouderwetse SEO methodes te leggen. Al werken deze ook nog goed.


brandon van moorleghem

Meer focus op werkelijke (!) toegevoegde waarde. De skyscraper methode, waarin je de content van de topposities overneemt en hier en daar een keyword of header aanpast, werkt steeds minder goed naar mijn ervaring. In tijden van informatie overload, zijn we als gebruiker ook echt niet op zoek naar afkooksels van, maar naar échte content die meerwaarde biedt. Om die meerwaarde te creëren ben ik in 2024 wat afgestapt van die traditionele manier van optimaliseren en ben ik veel meer in interactie gegaan met de klant om te achterhalen wat mensen moeten weten over hun product/service en vooral wat mensen willen weten over hen. Ik ben dit jaar ook veel actiever AI (custom GPTs) beginnen inzetten om signalen van expertise en autoriteit uit de content van concurrenten te halen en te kijken hoe we die kunnen overbrengen in onze content. Deze manier van werken heeft al mooie resultaten opgeleverd, dus daar gaan we in 2025 gewoon mee verder! 🙂


Megan Hordijk

In 2024 ben ik SEO op een andere manier gaan benaderen. Dit deed ik altijd al, maar ik probeer hier nu nog meer op te focussen en minder in het ‘SEO hokje’ te denken.

Ik ben traffic steeds meer als middel dan als doel gaan zien. Veel bedrijven / specialisten focussen zich nog heel veel op goede posities in Google en zo veel mogelijk traffic. Maar ik ben van mening dat dit niet het doel moet zijn, maar dat kwalitatieve traffic het doel moet zijn.

En hoe weet je of dit kwalitatief is? Met de juiste data en met echte gesprekken. Met de juiste data over je traffic, kun je bepalen hoe waardevol je bezoekers en je websitepagina’s zijn. Je moet deze data niet alleen in bezit hebben, maar er ook de juiste inzichten uit kunnen halen en verschillende databronnen kunnen combineren. En met de juiste gesprekken met je klant, sales en de doelgroep, kun je ook de kwaliteit beoordelen. Alleen dan kun je een sterke SEO strategie neerzetten en beoordelen of je inspanningen het waard waren geweest, vind ik.


Jarik Oosting

Wij voeren bijna geen linkbuilding werkzaamheden meer uit. Onze focus is grotendeels verschoven naar helpful content, een goede websitestructuur en het toevoegen van waarde voor de bezoekers van onze klanten.


Eduard Blacquiere

In 2024 heb ik meer dan ooit SEO-strategieën geïmplementeerd waarbij centraal staat dat de gebruikers zo snel & makkelijk mogelijk hun doelen kunnen realiseren (ik praat liever over allerlei specifieke doelen dan over een algemene zoekintentie). Allereerst is hiervoor het ontzettend goed begrijpen van je doelgroep en klanten cruciaal. Ten tweede is het noodzakelijk dat je begrijpt wat er aan content (en dat is veel meer dan alleen tekst!) nodig is om datgene te maken dat je gebruikers helpt hun doelen te behalen. Werkzaamheden als klantonderzoek en UX design zijn dus nog belangrijker geworden voor het behalen van SEO-succes.


Iris van Beek

Actief inzichten zoeken uit minder voor de hand liggende bronnen. Achter tools vandaan komen en het gesprek aangaan met product specialisten. Veelgestelde vragen ophalen bij de klantenservice. Uiteindelijk zorgen dit soort inzichten ervoor dat je informatie kan toevoegen aan je content die écht helpful is voor (be)zoekers.


Mathias Noyez

2024 was uiteraard het jaar van AI en zien we vooral gaan onderzoeken hoe we het kunnen inzetten om bepaalde processen makkelijker te maken. Het mappen van redirects, de aanzet van contentbriefings, ontwikkelen van appscripts of clustering. Het stel je al agency in staat om een aantal saaie taken uit te besteden, maar ook om meer zelf te kunnen ontwikkelen. Hierdoor kunnen we nog veel innovatiever uit hoek komen.


Stijn Bergmans

In 2024 heb ik in de basis niet veel anders gedaan dan andere jaren. Ik optimaliseer nog steeds om het beste en meest relevante resultaat te zijn. 2024 stond voor velen in het teken van AI Overviews en het optimaliseren voor ChatGPT, maar beide verticals worden gevoedt door databases waar we al jaren SEO voor doen, direct of indirect.

Wat ik een veel grotere verandering vond dit jaar is de opkomst van Popular Product Boxes. Google als webshop, waarbij het steeds meer fungeert als categoriepagina. Daarin ben ik meer gaan monitoren en optimaliseren voor Producten, met meer focus dan voorgaande jaren.


Hans van Gent

Ik ben mij in 2024 meer gaan focussen op creatieve linkbuilding aka het creëren van linkable assets. Dagdagelijks vult mijn inbox met weer meer mensen die allemaal een guest post willen schrijven, en als ik er al gek van wordt, dan zullen de mensen waar ik een outreach naar doe het ook wel ongeveer zo ervaren 😉 beter dus om te gaan werken met linkable assets.

Een voorbeeld:  in mijn branche kunnen eenvoudige SEO-tooltjes vaak van toegevoegde waarde zijn. Dus opende ik mijn keyword tool en zocht naar “free tools” i.c.m. problemen die SEO-specialisten ervaren. Heel veel van deze tools kun je ook makkelijk van de troon stoten als je een klein beetje je best doet. En het geluk doet ons zich voor dat we in een AI tijdperk leven. Op die manier wordt programmeren ineens heel toegankelijk voor het grote publiek.


Wat gaat er voor SEO in 2025 veranderen?

Michiel Burgess

In 2025 zal SEO vooral draaien om AI-gedreven zoekervaringen, een grotere focus op gebruikersintentie, en een verschuiving naar zero-click zoekopdrachten. Google past zijn algoritmes steeds meer aan om complexe vragen en context te begrijpen, waardoor zoekresultaten direct relevante informatie geven zonder dat er nog veel doorgeklikt wordt. Dit betekent dat bedrijven zich moeten concentreren op hoogwaardige, diepgaande content die niet alleen goed scoort, maar ook inspeelt op gebruikersvragen.


Leandro Golverdingen

Het is populair door de roepen dat AI het hele speelveld gaat veranderen. Maar ik denk dat dat wel meevalt. In de basis is SEO kwalitatieve content bieden + een optimale gebruikservaring. Als je daarop blijft focussen, zal AI je ook welgezind zijn.


Ralph Man

In 2025 gaat waardevolle content, autoriteit en merk bekendheid nóg belangrijker worden, o.a. door de ontwikkelingen op het gebied van AI. De focus zal dus steeds meer komen te liggen op het kennen van je klanten en content maken welke voor hen belangrijk is


Jeroen Driehuis

95% blijft hetzelfde, technische seo blijft nog steeds de basis en zal alleen maar belangrijker worden. Goede content maakt het af. In een tijd van AI teksten zal een merk en daarmee vertrouwen bouwen alleen maar toenemen. De samenwerking tussen SEO en UX zal alleen nog maar intensiever worden.


Dirkjan Vis

Ik hoop (en zie het ook wel gebeuren) dat Google stopt met de focus op autoriteit (Forbes als goed voorbeeld) en meer gaat kijken naar relevantie. Niche sites en affiliates kunnen daarbij weer wat terugwinnen, maar alleen als ze best-in-class zijn. Verder blijft video (helaas, ik ben daar niet blij mee) in kracht toenemen en komt er voor Google zelf meer concurrentie.

Verder is EU-wetgeving belangrijk. Een heldere verandering is bijvoorbeeld dat Google in de EU meer ruimte moet geven aan vergelijkingssites. Het is nu definitief beboet voor het voortrekken van Google Shopping, waardoor sites als Kieskeurig, Beslist, Vergelijk.nl weer vaker in resultaten moeten worden vertoond. Affiliates die soortgelijke content hebben kunnen op die aanpassing meeliften.


Hidde van den Berg

Ik denk dat we SEO breder moeten trekken dan enkel de zoekmachines Google, Bing, etc. SEO gaat veel verder dan alleen zoeken. Op elke platform, social media kanaal of zelfs ChatGPT kan je al je organische vindbaarheid verbeteren. Tegelijkertijd blijft de vraag waar de conversie gaat plaatsvinden. Is dat in 2025 nog “gewoon” op de website of verandert dit naar de platformen? Interessante vraag om in de gaten te houden.


Ramon Gulikers

In 2025 zal de integratie van SEO en AI verder toenemen, met zoekmachines die AI-technologieën implementeren en AI-systemen die zelf als zoekmachines fungeren. Voor SEO betekent dit een versterkte focus op E-E-A-T. Daarnaast zullen sociale media zoals TikTok vaker als zoekmachines worden gebruikt, waardoor visuele content, zoals video’s, steeds belangrijker wordt in je contentstrategie. Een minder fijne trend voor SEO in 2025 is het afnemen van het aantal klikken vanuit zoekresultaten, ongeacht of deze afkomstig zijn van traditionele zoekmachines, AI-systemen of sociale media.


Thijs van Hal

Als ik in de glazen bol moet kijken zie ik voor me dat het online winkelen meer zal gaan schuiven richting Google Shopping. Waar we nu al veel meer producten zien in de SERP middels organische product grids denk ik dat Google Shopping met de recente aankondigingen een belangrijke ontwikkeling gaat worden. Net als Google Flights denk ik dat dit door meer en meer mensen gebruikt gaat worden. De productpagina was al belangrijk maar zal nog belangrijker worden.


Patrick Kant

In 2025 blijft Google zich ontwikkelen op diverse fronten, met een sterke focus op AI, juridische uitdagingen en het versterken van het E-E-A-T principe. De afbraak van de monopoliepositie van Google zal langzaam maar zeker in-/doorzetten. Platformen en oplossingen als SearchGPT en TikTok rammelen aan de poort.  Daarbij bestaat de kans dat Alphabet in 2025 ‘gedwongen’ wordt om zijn onderdelen/marktaandeel, zoals YouTube, te splitsen om eerlijke concurrentie te bevorderen. Alhoewel het implementeren van beleid waarbij regulering wordt aangescherpt, met de keuze voor de Republikeinen in de Verenigde Staten recent, onwaarschijnlijker is geworden.


Martijn Hoving

Ik denk dat 2025 vuurwerk gaat worden voor het SEO landschap. Plekken waar gebruikers een zoektocht beginnen gaan steeds verder gefragmenteerd raken. Een deel van de queries zal naar ChatGPT/SearchGPT gaan waardoor ik denk dat (good old) Bing ook belangrijker gaat worden (totdat er een goede manier komt om zichtbaarheid van merken in ChatGPT/SearchGPT te meten). Op het moment dat AI overviews in Google uitgerold worden in de EU zal dit een serieuze battle worden tussen OpenAI en Google. En op het moment dat er verschuivingen plaatsvinden in gebruikersgedrag wil je als merk staan waar de gebruikers zijn.

Voor de SEO specialist zelf qua werkzaamheden verandert er in principe niet veel vs. 2024. Als je je werkzaamheden in voorgaande jaren nog niet had toegespitst op content voor de juiste doelgroep, de gebruiker centraal stellen, E-E-A-T, etc. etc., dan heb je denk ik ergens een memo gemist. SEO is daarmee springlevend!
Wel denk ik dat het voor SEOs steeds moeilijker wordt om toegevoegde waarde in conversie te bewijzen als gebruikers op verschillende plekken zoeken en vaak ook niet meer doorklikken naar websites.


En of alles uitkomt? Dat weten we volgend jaar pas 😉 Tot die tijd moet je het doen met de SEO community. Daar bespreken we ook in 2025 weer alle “hot topics” in de SEO-industrie.

Wil je dit initiatief supporten? Wordt dan:

  1. SEO vriend
  2. (Zakelijke) SEO vriend

Voor nu, wil ik jullie bedanken voor het fantastische SEO jaar ❤️

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier