SEO leren

Home   »   SEO leren

SEO leren

12 jaar geleden begon ik met het bouwen van mijn eerste website in Dreamweaver. Al snel kwam ik er achter hoe belangrijk (en leuk) SEO was om verkeer naar je website toe te trekken.

Destijds waren “meta keywords” nog een dingetje en kwam je vrij eenvoudig bovenaan in Google te staan. Vandaag de dag is dat helaas niet meer zo. SEO is een stuk complexer geworden.

In deze blogpost leg ik je uit: hoe je SEO kan leren, wat mij erg geholpen heeft en hoe je plezier blijft beleven in het optimaliseren van SEO. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

SEO leren, waar begin je?

Persoonlijk vind ik het prettig dat ik tijdens het leren van iets nieuws weet waar ik moet beginnen, wat ik ga leren en hoe het totaalplaatje eruit gaat zien. In plaats van lukraak ergens beginnen en op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien. Om dat te voorkomen, raad ik je aan als eerst de volgende artikelen te lezen:

Wat is SEO?

wat is seo

In mijn artikel: wat is SEO, leg ik je de basisprincipes uit van SEO en vertel ik je onder andere: hoe een zoekresultaat bepaald wordt, hoe Google je website uitleest en wat belangrijk is om bovenaan in Google te komen staan.

SEO stappenplan

Nu je in de basis begrijpt waar SEO overgaat, is het handig om te weten welke stappen er gezet moeten worden om organisch bovenaan te staan. Mijn SEO stappenplan helpt je daarbij. Begin met het doorvoeren van de basiselementen en spreek met jezelf af wanneer je welke stap gaat zetten.

SEO checklist

Nadat je de eerste stappen gezet hebt, is het fijn om te weten of je het goed gedaan hebt. Ik raad je daarom aan om mijn gratis SEO checklist te downloaden. Per optimalisatie stap, lees je: waar je op moet letten en hoe je het kan controleren.

Bouw je eigen website

Ik vroeg op twitter wat je het best kan doen als je wilt beginnen met SEO. De meest voorkomende reactie was: bouw een website en ga experimenteren.

Reactie op de vraag: hoe leerde jij SEO?

Bij die uitspraken sluit ik mij aan. Ik hoor je al denken: “Ik moet SEO leren en nu vraag je mij ook nog om een website te bouwen?”. Maak je geen zorgen 😉 Er zijn en hoop systemen op de markt waarbij je (bijna zonder te coderen) een website kan bouwen. Goede platformen om mee te beginnen zijn WordPress of Wix. Deze systemen zijn gebouwd volgens het “what you see is what you get” principe. Via het CMS-systeem pas je wat aan en je ziet het resultaat direct aan de voorkant van je website.

Zelf ben ik begonnen met een affiliate website. Het leuke daarvan is dat als je je huiswerk goed doet, je ook nog eens beloond wordt met inkomsten. Kies je voor een WordPress of Wix systeem? bekijk dan ook eens mijn handleiding: WordPress SEO of WIX SEO.

Vergroot je SEO netwerk

Toen ik in het verleden de overstap maakte van SEO-consultant naar inhouse SEO, mist ik al snel de knappe koppen om mij heen. Ik moest een nieuwe manier vinden om te sparren met anderen SEO-specialisten. De oplossing? Wordt actief in de SEO community. Een aantal suggesties:

  1. Kom naar één van de SEO Mastermind borrels in Europa.
  2. Breng een bezoek aan SEO congressen en bijeenkomsten zoals: Friends of Search of BrightonSEO
  3. Maak een gratis account aan op SEO mastermind. Op die manier kan je eenvoudig digitaal je netwerk vergroten.
  4. Wordt actief op LinkedIn. Daar delen een hoop SEO specialisten hun kennis en ervaring.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

seo boeken

SEO staat niet stil en ontwikkelt zich continu. Belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Mijn favoriete bronnen zijn:

Tip: Download eens een ouderwetse RSS reader. Op die manier blijf je eenvoudig op de hoogte van de nieuwste artikelen. Zelf gebruik ik: Feedly.

Blijf leren

Om gemotiveerd te blijven, is het van belang dat je jezelf blijft ontwikkelen. Als je de basis van SEO onder de knie hebt, zouden dit een paar mooie vervolgstappen kunnen zijn:

  1. Technische SEO: Leer welke technische elementen van een website invloed hebben op jouw SEO prestaties. Een cursus in HTML, CSS en Javascript is overigens ook geen overbodige luxe. Zelf heb ik verschillende cursussen bij Codecademy gevolgd.
  2. UX en Usbality: Gebruiksvriendelijkheid wordt een steeds belangrijker thema voor Google (zie daar de Core web vitals). Voordat je verdwaalt in de technische termen, is het boek Dont make me think van Steven Krug een goed beginpunt.
  3. Leer automatiseren: Dan hou je meer tijd over voor zaken waar jij als mens een toegevoegd waarde kan leveren. Je hoeft niet meteen Python of SQL te leren (wel handig). Met bijvoorbeeld Zapier kun je ook een hoop taken automatiseren.
  4. Soft skills: Vaardigheden die wellicht nog belangrijker zijn dan je SEO skills. Denk aan vaardigheden zoals: overtuigen, project management, effectief je dag indelen etc. Boeken dit mij geholpen hebben zijn: getting things done, invloed, nooit meer te druk, lead succesful projects.
  5. Marketing: Sommige SEO specialisten vergeten dat ze ook een marketeer zijn en dat is zonde 😉 Sla eens een boek open zoals “principles of Marketing” van Kotler of breng eens een bezoek aan de websites Adformatie en Emerce.

En oja, ik blijf de komende tijd nog wel even bloggen over SEO. Bezoek gerust eens mijn SEO blog of neem een kijkje in mijn SEO kennisbank.

FAQ

Is SEO moeilijk?

SEO doe je niet even op een zondag avond en daarna blijf je oneindig goed scoren. SEO doe je voor de lange termijn. Vaak ben je op het begin enthouasiast en wil je snelle stappen maken (dat kan). Belangrijk is dat je continu aan je SEO blijft werken. Na verloop van tijd zal je merken dat SEO een enorm rendabele investering is.

Wat heb je nodig voor SEO?

SEO is geen rocket science. Met de juiste wil, SEO bronnen en SEO tools kan je een heel eind komen. Begin bij de basis en meld je aan voor een aantal gratis tools zoals: Google search console en Screamingfrog. Zodra je de smaak te pakken hebt, zal je steeds meer kansen ontdekken en evt. nieuwe tools aanschaffen.

Het verschil tussen SEO en SEA?

De belangrijkste verschillen:
• Bij betaalde zoekresultaten sta je direct bovenaan, zolang je maar genoeg biedt. Bij organische resultaten sta je dat niet gelijk. Zoekmachine optimalisatie is een lange termijn investering, het duurt gemiddeld 6 tot 9 maanden voordat je daar de vruchten van plukt.
• Voor kliks uit SEO hoef je niet te betalen. Voor SEA wel.
• Bij het behalen de bovenste organische posities, spelen meerdere factoren een rol. Denk aan: de techniek, autoriteit en kwaliteit van je website. Bij betaalde advertenties is dat niet per se nodig (wel verstandig 😉)
• Als bij betaalde resultaten je budget op is, zal je niet meer vertoond worden. Bij organische resultaten is dit niet het geval en blijf je vertoond worden, zolang jij het beste antwoord op de vraag van de zoekopdracht bent. Dat maakt SEO op lange termijn zo’n rendabele bron.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier