SEO stappenplan
Onbekend met SEO of wil je graag bijleren? Maak dan gebruik van mijn SEO-stappenplan. In chronologische volgorde leer ik je in 4 stappen de SEO basics. Aanvullend kan je gebruik maken van mijn SEO-checklist om te controleren of je niks bent vergeten. Belangrijk om te noemen: er bestaat geen ideaal of vast stappenplan voor SEO. Elke branche en website kent zijn eigen uitdagingen.
Het SEO stappenplan is opgezet vanuit de gedachte om beginnende SEO-specialisten een overzicht te bieden, waarin duidelijk wordt wat er gedaan moet worden om de SEO basics goed neer te zetten. Persoonlijk vind ik het prettig tijdens het leren van iets nieuws dat ik weet waar ik moet beginnen, wat ik ga leren en hoe het totaalplaatje eruit gaat zien. Daar help ik je op deze pagina mee op weg.
Stap 1: SEO basics
► Wat is SEO
Leer hoe organische resultaten eruit zien, wat de bouwstenen van SEO zijn en hoe je zoekpositie wordt bepaald.
► Zoekwoorden onderzoek
Leer hoe je een gedegen keyword-onderzoek doet, bepaal de keywords waar jij op wilt ranken, speel in op zoekintentie en start met het monitoren van je keywords in een ranktracker.
► Kwalitatieve content schrijven
Vind nieuwe onderwerpen om over te schrijven, maak een contentstrategie en start met het vergroten van je vindbaarheid. Ik adviseer mijn klanten altijd om op de volgende manier SEO teksten op te bouwen. Anno 2024, is het belangrijk dat je je teksten niet meer voor SEO schrijft maar voor de klant. Doe je dat goed, dan kunnen SEO signalen, je bereik vergroten.
Stap 2: SEO doelstellingen en analyse
► Google Analytics instellen
Meld je aan voor Google Analytics en zorg dat de statistieken van je website inzichtelijk worden. Stel daarna de SEO doelen in die je online wilt bereiken. Gelukt? Test of alles goed doorkomt. Beter een keer te veel dan te weinig 😉
► Google Search Console en Bing webmaster tools instellen
Meld je website aan bij Google, upload je sitemap en los eventuele indexering fouten op die gemeld worden in Google Search console.
► SEO tools
Verreik je inzichten met verschillende SEO tools om je prestaties verder te verbeteren. Ga op zoek naar een webcrawler, een logfile analyse tool en stel een SEO alert tool in.
► SEO doelstellingen
Bepaal je startmoment, stel je SEO doelstellingen vast en stel ze in. Schep vervolgens de juiste verwachtingen voor jezelf en eventuele collega’s.
Stap 3: Basis SEO Techniek
Ga aan de slag met een van de drie SEO bouwstenen namelijk: techniek. Zorg ervoor dat de basistechniek goed is. Denk hierbij aan:
► Websitestructuur
Zorg voor de juiste websitestructuur. Denk daarbij aan de juiste url structuur, je breadcrumbs, maar vooral hoe de pagina’s intern met elkaar gelinkt zijn. Heb je dit op orde? Ga dan aan de slag met topic clusters.
► On page SEO
Zorg ervoor dat Google begrijpt waar je pagina over gaat. Versterk dit door de juiste signalen aan te geven met de title tag, meta description, heading structuur en alt tags.
► Crawling en indexing
Zorg ervoor dat Google al je pagina’s vindt en alleen de pagina’s uitleest die er toe doen. Ga aan de slag met het aanmaken van een Sitemap, het instellen van je robots.txt, je robots meta tags ,en je canonical tags.
► Duplicate content
Duplicate content sluipt er snel in. Zorg ervoor dat je weet welke vormen van duplicate content er bestaan, hoe je dit kan detecteren en nog belangrijker: hoe je het oplost.
► Structured data
Zorg ervoor dat Google de verschillende entiteiten op je website gaat begrijpen door ze o.a. te classificeren met structured data. Doe je dit slim, dan kan dit ook bijdragen aan de EEAT van je website.
► Gebruiksvriendelijkheid (UX)
De gebruiksvriendelijkheid van je website gaat een steeds grotere rol spelen voor Google. Belangrijk om te bekijken of jouw website: mobiel vriendelijk is, een acceptabele snelheid heeft en voldoent aan de nieuwste “page experience” richtlijnen van Google (ook wel cor web vitals genoemd).
► Behoud van je opgebouwde autoriteit
Besluit je een nieuwe pagina aan te maken voor bijvoorbeeld een oud artikel, bedenk dan of het handig is om de oude pagina’s te redirecten. Monitor daarnaast periodiek je onbereikbare pagina’s (404) om te kijken of hiervoor nog actie vereist is.
Tip: Bezig met het verbeteren van de techniek van je website? Bekijk ook eens mijn Technische SEO checklist.
Stap 4: Autoriteit
Naast techniek, zijn kwaliteit en autoriteit belangrijke bouwstenen. Een aantal stappen hierboven, zorgen uiteindelijk ook voor meer kwaliteit en de juiste autoriteit. Je kan dit versterken door aan de slag te gaan met:
► Linkbuilding
Leer wat kwalitatieve links zijn, hoe je kwalitatieve links krijgt en wordt daarnaast vrienden met penguin 4.0 😉
► Je expertise, autoriteit en vertrouwen.
Zorg ervoor dat je expertise, autoriteit en vertrouwen (EEAT) op je website goed naar voren komt. Werk daarnaast aan je autoriteit en vergroot het vertrouwen in jouw onderneming door bijvoorbeeld reviews bij je klanten te verzamelen.
► Lokale SEO
Ben je een lokale onderneming? Meld je Google bedrijfsprofiel dan aan. Versterk je lokale vindbaarheid door o.a. loke ladingspagina’s en reviews. Op die manier word je lokaal beter vindbaar in de zoekopdrachten en kom je hoog in Google maps.
Mogelijke vervolgstappen
M.b.t. SEO raak je nooit uitgeleerd. Dat maakt dit marketingkanaal zo leuk. Heb je de hierboven genoemde stappen onder de knie? Duik dan ook eens in de volgende onderwerpen:
► Internationale SEO
►Javascript en SEO
► Paginering
► Logfile analyse
► Google search console koppelen aan BigQuery
► Website migratie
► CDN en SEO
► Opengraph
► SEO voor Ecommerce
► Wix SEO
► SEO voor WordPress
► ASO (SEO voor apps)