SEO voor publishers

Home   »   SEO voor publishers

SEO voor publishers

Ben je een journalist of een publisher? Komt jouw nieuwsbericht nog niet in de nieuws carrousel van Google of wil je de vindbaarheid van je artikel verbeteren? Ga dan aan de slag met SEO voor publishers. In deze blog leg ik je uit: wat SEO voor publishers is, wat de vereisten zijn en welke signalen Google helpen om jouw als publisher te zien.

voorpaginanieuws seo
Voorbeeld Nieuwscarrousel Google

Hoe kom je in de nieuwscarrousel van Google?

Als publisher, is het belangrijk om vertoond te worden in de nieuws secties van Google. Denk hierbij aan “Voorpaginanieuws” de nieuws carrousel zoals hierboven weergeven of de aparte nieuwssectie in Google bijvoorbeeld: Google discover. SEO voor nieuws, werkt anders dan traditionele SEO. Om het algoritme van Google te verleiden, zijn de content richtlijnen en de technische eisen van Google essentieel. Voldoe je aan de eisen en wordt je getoond in de index van Google? Zorg er dan consistent voor dat Google je artikelen “triggert” op zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw publicatie.

Tip: Wil je er achter komen of artikelen in Google nieuws worden weergeven? Kijk dan naar Google search console of vul je url in op newsflashboard.

google pulbishers seo

Als Publisher in Google

Google geeft een aantal richtlijnen voor uitgevers. In mijn optiek zijn deze richtlijnen van Google beperkt en kom je al snel uit op “best practices”. De SEO community was voor mijn eerste ervaring hierin “Key”. Wil je als uitgever beter in Google gevonden worden, houdt dan rekening met de volgende punten:

Richtlijnen Google

Voor Google is het belangrijk dat je nieuwsartikel aan de volgende richtlijnen voldoet:

  • Relevantie
  • Autoriteit
  • Kwaliteit
  • Publicatiedatum
  • Locatie
  • Taal

Kernwaarde die sterk overeenkomen met de kwaliteitsrichtlijnen van Google en EEAT. Voldoe je aan de richtlijnen? Dan is het de beurt aan het algoritme van Google. O.b.v. een algoritme wordt bepaald of jij wel of niet in de nieuwscarrousel van Google komt.

Barry Adams
Hoe lang moet ik wachten om als publisher gezien te worden?
  1. Voor nieuwe Publisher die nog niet zijn goedgekeurd voor Google Nieuws en de ‘Voorpaginanieuws’ carousel op Google SERPs kan het best lang duren voordat je genoeg kwaliteit- en autoriteit signalen hebt opgebouwd. Gemiddeld duurt het minstens twee jaar voor een verse nieuwswebsite door Google wordt geaccepteerd als betrouwbare nieuwsbron.

Sitemap voor nieuwswebsites

Om sneller ontdekt te worden door Google, is het handig om een nieuws-sitemap aan te maken. Hiervoor gelden wat andere/aanvullende regels dan bij een reguliere XML sitemap.

Vereisten:
1. Artikelen mogen niet ouder dan 2 dagen zijn.
2. Update je nieuws-sitemap zodra er nieuwe artikelen beschikbaar zijn
3. Je mag maximaal 1000 urls in 1 sitemap toevoegen

Tip: Heb je meer dan 1000 urls, maak dan gebruik van een sitemap-index.

Voorbeeld nieuws xml-sitemap:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> 
<urlset xmlns="https://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:news="https://www.google.com/schemas/sitemap-news/0.9"> 
<url> <loc>https://www.jouwwebsite.com/artikel01</loc> 
<news:news> <news:publication> <news:name>NUS nieuwszender</news:name> <news:language>en</news:language> 
</news:publication> 
<news:publication_date>2020-04-23</news:publication_date> 
<news:title>Nieuws SEO</news:title> </news:news> 
</url> </urlset>

T.o.v. een gewone sitemap, kent je nieuws-sitemap de volgende tags:

  1. <publication> deze tag bevat 2 sub tags met de naam van de publicatie en de taal
  2. <publication_date> De publicatiedatum volgens de W3C indeling
  3. <title> De titel van per artikel.

AMP

AMP, is een open-source HTML framework dat er voor zorgt dat mobiele webpagina’s sneller geladen kunnen worden. Het framework zorgt ervoor dat niet essentiële zaken uit de code van je “normale” omgeving worden geëlimineerd. Dit zorgt voor een snellere website en dus een betere gebruikerservaring.

Update mei 2021
In het verleden was AMP een vereiste om in de nieuwscarousel van Google te komen. Sinds mei 2021, kondigde Google de ‘page experience’ update aan en is deze vereiste komen te vervallen. Omdat een AMP variant van je website voor extra onderhoud zorgt, adviseer ik je als publisher dan ook om AMP links te laten liggen en je te focussen op de elementen die de page experience van je website verbeteren.

Tip: Heb je al een AMP omgeving? Zorg er dan voor dat je artikelen opgemaakt worden met structured data.

Publisher center Google

In het “publisher center” van Google kan je verschillende aspecten beheren zoals: merk gerelateerde zaken en onderwerpen waar je je op focust. Daarnaast (nog niet gezien in Nederland), kan je je aanmelden voor “premium artikelen”. Een nieuwe manier dat Google aanbiedt om als uitgever te verdienen aan je content.

Tip: Benieuwd hoe andere publishers in Google presteren? Vraag dan een proefversie aan van Newzdash of Trisolute.

Best practices

De onderstaande punten zijn niet allemaal een vereisten, maar kunnen het bereik in de nieuwscarrousel en de nieuwssectie van Google wel verbeteren:

Zoekwoorden onderzoek voor publishers

Voor uitgevers, is het van belang dat er een gedegen zoekwoorden onderzoek wordt gedaan. Bij dit zoekwoorden onderzoek, is het van belang dat je de zoekintentie achterhaald. Dat is de “vraag achter de vraag”. Je onderzoek afgerond? Gebruik dit dan voor je on-page SEO elementen:

  • Maak effectief gebruik van je heading tags ( <70 karakters).
  • Schrijf een title tag en meta description, waarmee je de aandacht trekt (en die inspeelt op je zoekwoorden onderzoek)
  • Optimaliseer je URL structuur (hou het kort en verwerk je focus keyword hierin)
  • Zorg voor interne links naar je artikel
  • laat SEO even los en speel in op de behoeften van de lezer
Sophie winkels
zoekwoordenonderzoek voor Publishers

Veel nieuwsberichten gaan over onderwerpen die nog niet eerder voor zijn gekomen. Toch zijn er een hoop manieren om erachter te komen waar mensen waarschijnlijk op gaan zoeken om bij jouw nieuwsbericht uit te komen:

  • Het meest logische is de wie, wat en waar van het artikel. Bijvoorbeeld de naam van een politicus, Valentijnsdag of de dorpsnaam waar het nieuws zich afspeelt. Dat zijn vaak de (short tail) zoektermen die mensen googelen.
  • Een ‘normale’ zoekwoordtool helpt je om inzicht te krijgen in hoe vaak het onderwerp van je artikel gemiddeld wordt gezocht, of er meer gangbare synoniemen zijn en of mensen nog verdere vragen googelen over het onderwerp. Op basis daarvan kun je beslissen welke zoekterm je in de titel zet en waarmee je je artikel kunt aanvullen.
  • Tenslotte is Google Trends je vriend. Het is een hele fijne tool om bijvoorbeeld zoektermen met elkaar te vergelijken en ‘related queries’ mee op te zoeken om zo follow-up artikelen te maken.

Barry Adams
Welke SEO elementen zijn belangrijker voor nieuws-SEO?

Voor ‘normale’ SEO kijkt Google vooral naar de <title> tag van een pagina. Echter voor nieuwsartikelen is de title minder belangrijk. Het gaat voor nieuws voornamelijk om de <h1> headline die bovenaan het artikel staat, dus dit moet je maximaal optimaliseren.


Voor zowel jouw als publisher als voor Google, is het van belang om boven op de bal te zitten. Vaak geld: “wie het eerst komt, wie het eerst maalt” in de nieuwscarousel van Google. Ga je aan de slag met nieuws SEO zorg er dan voor dat je nieuws trends en zoekgedrag goed inzichtelijk krijgt. Een eerste goede stap is het gebruik maken van Google trends en de gratis tools die “Google news initiatief” beschikbaar maakt.

Screenshot van Google news initiatief

Liveblogposting

Sinds kort wordt de “liveblogposting” markup ook in de Nederlandse zoekresultaten getoond. Lars Remijn had de eer met het Parool en legt je hieronder graag uit hoe hij dit voor elkaar kreeg.

Lars Remijn
Implementatie live button in nieuws Carousel Google

Binnen nieuwswebsites wordt er veel gebruikgemaakt van liveblogs binnen een artikel. Waar je voor een nieuwsartikel het structured data type NewsArticle zou kunnen gebruiken, bestaat er voor artikelen met een liveblog een specifieker type structured data (subtype). Namelijk: LiveBlogPosting. Google heeft voor dit type structured data helaas niks (meer) opgenomen in de eigen documentatie en ook niet in de Rich Result tester. Wel kan je alle informatie vinden op schema.org.

Door het toevoegen van de LiveBlogPosting structured data aan je artikel met een liveblog kan je in aanmerking komen voor een rode LIVE badge in Google. Veelal vertoond binnen Top stories (Voorpagina nieuws) binnen Google Search.


Bouw Content pilaren

Een contentpilaar, gaat over een onderwerp in het nieuwsberichtgeving. Het is breder dan een enkel nieuwsverhaal (bijvoorbeeld: de bitcoin koers is gedaald), maar specifieker dan bijvoorbeeld: financien. In vakjargon wordt het ook wel een hub genoemd. Vanuit de hub, worden de onderwerpen weer verder opgesplitst. Content pilaren, zijn enorm belangrijk voor SEO. Vanuit elk verhaal, is het belangrijk dat je linkt naar je content hub. Op die manier bouw je autoriteit op bij Google.

Kwalitatieve afbeeldingen

Zorg voor kwalitatieve afbeeldingen die aansluiten bij het onderwerp van je verhaal. Bij het optimaliseren van je afbeelding adviseer ik je de volgende formaten aan te houden: 16/9, 4/3, 2/1. Als je een hero image toevoegt aan je blogpost, zorg dat deze ten minste 1200px breed is. Naast een stukje UX, helpt dit je ook in Google discover.

EEAT

EEAT, al even hierboven genoemd, staat voor Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness. Specifiek voor publishers, betekend dit dat Google graag wil weten wie jij als uitgever bent en welke auteur het stuk content heeft geschreven. Het verbeteren van je EEAT kan op 1001 manieren. Een paar praktische voorbeelden zijn: Voor elke auteur een apparte auto biografie pagina aanmaken en een autoriteit worden op een onderwerpen waar je veel over weet en schrijft (ook wel “evergreen content” genoemd). Of het werkt? Ja zeker! Tijdens de News SEO editorial summit, liet Lily ray zien wat de impact van EEAT op de zichtbaarheid van een nieuwswebsite kan betekenen.

eat voor nieuwswebsites

Techniek

De techniek van je website is essentieel. Zorg er voor dat je website optimaal gecrawld wordt, rendering problemen opgelost zijn en de gebruiksvriendelijkheid “top notch” is. Verder verdiepen in de techniek? Bekijk dan mijn Technische SEO checklist.

Structured data voor nieuwswebsites

Help Google een handje door zaken zoals: artikelen, de uitgever en de verschillende auteurs te verrijken met structured data. Dit zorgt ervoor dat Google precies begrijpt waar je artikel over gaat, door wie het is gepubliceerd en geschreven is.

Voorbeeld structured data newsarticle (geen AMP, JSON opmaak):

<html>
  <head>
    <title>Article headline</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "NewsArticle",
      "headline": "Article headline",
      "image": [
        "https://voorbeeldwebsite.nl/afbeelding/1x1/foto.jpg",
        "https://voorbeeldwebsite.nl/afbeelding/4x3/foto.jpg",
        "https://voorbeeldwebsite.nl/afbeelding/16x9/foto.jpg"
       ],
      "datePublished": "2020-02-05T08:00:00+08:00",
      "dateModified": "2020-02-05T09:20:00+08:00"
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Tip: Schrijf je over een live event? Kijk dan ook eens naar de structured data opmaak: LiveBlogPosting. Zorg er daarnaast voor dat het periodiek wordt geupdate.

FAQ

Moet je een nieuwswebsite aanmelden bij Google?

Nee. Wel bestaat er de optie om je aan te melden bij het Google publisher center. Dit is geen vereisten. Want zoals Google in zijn FAQ antwoord:

“Publishers, hoeven geen goedkeuring meer te vragen om in de nieuws index te komen. Als je aan de content policies voldoet, kan Google je content overnemen in de nieuws sectie”

Hoe kom je in de nieuws carrousel van Google?

Om in de nieuws carrousel van Google te komen, zijn zaken zoals: techniek, EEAT, frequentie en inspelen op de zoektrends enorm belangrijk. Het goede nieuws is dat: elke uitgever (groot of klein) in de nieuws carrousel kan komen. De uitdaging: het algoritme van Google verleiden.

Welke Structured data kan je gebruik voor een nieuwswebsite?

Zelf adviseer ik altijd om de volgende types te gebruiken: NewsArticle en of LiveBlogPosting. Gebruik je (nog) AMP? Dan is het handig om de specifieke richtlijnen hiervoor door te nemen.

Waar haal jij je kennis vandaan m.b.t. Google nieuws?

Ik volg Barry Adams, Shelby Blackley en Jessie Willms op Linkedin. Verder wordt er elk jaar het NESS event georganiseerd. Dit gaat alleen maar over nieuws en SEO. Tot slot, leer ik veel van de nieuwsbrief SEOforGoogleNews

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier