Structured data

Home   »   Structured data

Structured data

In deze blog leg ik je uit wat structured data is, hoe je het aan je website toevoegt en hoe je het kan controleren met een tool. Daarnaast laat ik je een aantal voorbeelden zien en deel ik de meest voorkomende fouten. Er achter komen waarom structured data een onmisbaar onderdeel is voor jouw SEO strategie? Lees gauw verder!

Wat is structured data?

Google, Bing , Yahoo en Yandex zijn het initiatief schema.org gestart zodat iedereen de zelfde “structured data taal” spreekt. In deze bibliotheek kun je per type content een classificatie methode vinden om je content te verrijken. Zo kunnen zoekmachines je data beter begrijpen en wordt jij beloond met (hopelijk) meer verkeer naar je website.

Structured data wordt voornamelijk in 2 programmeer talen geschreven: microdata (HTML5) en JSON-ld (Javascript). Microdata wordt door iedere zoekmachine ondersteund echter, JSON-ld alleen bij Google en Bing. In ons geval maken we gebruik van JSON-ld. Omdat Google en Bing de grootste zoekmachines zijn en de voorkeur aan deze taal geven.

Voorbeeld Rich results

Wanneer je gegeven opmaakt met structured data, kan je verschillende zo genoemde “rich results” krijgen. Een voorbeeld zie je in het screenshot hieronder. Inmiddels is de scherma.org bibliotheek voorzien van heel veel onderdelen die je kan opmaken met structured data. Echter wordt niet alles ondersteund door Google. Benieuwd welke elementen voor een rich result zorgen? bekijk dan mijn blogpost: voorbeelden structured data.

Voorbeelden rich snippets (verkegen door je informatie te verreiken met structured data).

De voordelen van structured data

  • Het vergroot de kans op ‘rich results’ in Google. Dat zijn resultaten die meer visuele informatie bevatten. Bijvoorbeeld: review sterren in de zoekresultaten of een uitvergroot kader met informatie over een bekend persoon of bedrijf.
  • Het gebruiken van structured data resulteert in een hoger doorklikpercentage. Uit verschillende studies blijkt dat rich results het doorklikpercentage met 35% vergroten.
  • Rich results zorgen voor vertrouwen en relevantie. Jouw website en de zoekmachine beginnen elkaar steeds beter te begrijpen.
  • Tevens ondersteunt structured data ‘voice search’. Dat zijn zoekopdrachten die via een mobiel of een Google home ingesproken worden. Bijvoorbeeld een recept:
voice search structured data

Hoe voeg je structured data toe aan je website?

Wanneer je besluit aan de slag te gaan met structured data, is het belangrijk om te achterhalen welke pagina’s je wilt optimaliseren. Vervolgens kun je bepalen welke sectie je uit de schema.org bibliotheek nodig hebt. Ik leg je de implementatie uit aan de hand van 5 stappen:

  1. Bepaal de content die je wilt optimaliseren;
  2. Koppel de content aan Google rich results;
  3. Koppel de content aan schema classes;
  4. Implementatie Structured data;
  5. Structured date testen met een tool (van Google)

Bepaal de content die je wilt optimaliseren

Voordat je aan de slag gaat met het toevoegen van structured data is het van belang om jezelf de volgende twee vragen te stellen: Waar gaat de website over? Wat zijn de belangrijkste zaken waarvoor je wilt ranken? Antwoorden die vaak gegeven worden zijn: het bedrijf zelf, contact informatie, producten, diensten, reviews en belangrijke artikelen.

Koppel de content aan Google features

De volgende stap is het achterhalen welke Google features er zijn en welke je wilt ontvangen voor jouw content. Stel je bent een Lokaal bedrijf, dan zouden de volgende onderdelen een toegevoegde waarde kunnen zijn:

Goed om te weten: In 2019, liet Google weten dat Social media profielen niet percee meer nodig zijn. Echter adviseer ik dit als nog te doen. Google is namelijk niet de enige partij die nuttig gebruik maakt van jouw structured data opmaak.

google over structured data

Koppel de content aan schema classes

Nu je weet welke Google features je kunt gebruiken, is het tijd om dit te koppelen aan schema.org classes die je straks gaat implementeren. Het kan voorkomen dat er voor de implementatie van een feature meerdere classes nodig zijn. Bij het bepalen van de volgorde, stel je jezelf de vraag: wat is het belangrijkste onderwerp van de pagina? Stel hierbij de belangrijkste class als eerst in. Bekijk hieronder een voorbeeld toegepast op een fictieve kapperszaak de Gouden schaar

Voorbeeld plan van aanpak structured data implementatie
Voorbeeld plan van aanpak structured data implementatie

Geen relatie tussen property en type?
Hoort je property niet officieel bij het type maar wil je toch de relatie aangeven? Maak dan gebruik van “subjectOf” van het type “thing”. Een voorbeeld: het type “3dModel”, is geen property van het type “accommodation”. Toch kan je bijvoorbeeld een virtuele tour gemaakt hebben dat wel bij de accommodatie hoort. In zo’n geval maak ik gebruik van “subjectOf”. Een goed uitgewerkt voorbeeld vind je op Stackoverflow.

Structured data implementeren

Nu je weet welke schema classes je nodig hebt, wordt het tijd om ze te implementeren. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

John van Ginkel
Google tag manager, geen best practice

Mocht je zelf geen directe toegang hebben tot de code van de website maar wel ervaring en toegang hebben tot Google tag manager, dan biedt dit een uitkomst. Julian van measureschool.com legt je dit haarfijn uit in zijn tutorial (Google raad het niet aan om je structured data met Google tag manager er in te schieten) en ook binnen de SEO Mastermind zijn we geen fan want: je markup wordt ingeladen via javascript, meestal nadat je pagina is geladen en bij wijzigingen moet je alles handmatig in GTM aanpassen.


Tip: Wil je je structured data opmaak visualiseren? Kijk dan eens naar de tool JSCONcrack.

JSONcrack

Voorbeelden van structured data

Bij het implementeren van Structured data, is het altijd handig om voorbeelden bij de hand te hebben. In mijn blogpost: voorbeelden structured data, heb ik van elke type dat voor een rich result zorgt, een voorbeeld in .json uitgewerkt. Heb je nog meer voorbeelden nodig? Kijk dan eens op de website schema. org of de uitgewerkte voorbeelden van Google.

Voorbeeld structured data lokale onderneming
Voorbeeld structured data lokale onderneming

Structured data tool

Na de implementatie, is het belangrijk om je opgemaakte data te controleren met een tool. Vaak test ik dit met de “test voor uitgebreide resultaten” tool van Google. Wil je het op “schaal” vallideren, dan kan je het best een webcrawler gebruiken.

Tip: De sprout SEO extension. Daarmee kun je makkelijk snel alle schema op een pagina zien die je bezoekt, alle schema als json exporteren van die pagina (handig als je een template van een concurent wil nabouwen) en per individuele schema type ook een export doen. Het fijnste van allemaal, met een druk op de knop de rich results tester of schema.org validator openen met die pagina er al in. 

Veel voorkomende fouten structured data

Vaak werkt je structured data niet vanwege een klein foutje in de opmaak van de code. Programmeer taal luistert heel nauwkeurig. Zelf kom ik de volgende fouten het meest tegen:

  • Syntax, bijvoorbeeld: “ is niet hetzelfde als “. Let daarnaast goed op het gebruiken van komma’s.
  • De vereiste en toegestane proporties, je dient alle vereisten in te vullen om optimaal gebruik te maken van de opmaak.
  • Voorwaarden van Google, informatie die niet terug te zien is in de html opmaak maar wel in je schema opmaak wordt door Google bestraft met een penalty. Lees daarom goed de voorwaarden door.
  • Nesting errors, voeg de juiste properties toe aan de juiste typen.
  • Ongeldige HTML. Zorgt er voor dat je structured data niet goed begrepen wordt.
  • Verschillende structured data opmaak (bijvoorbeeld microdata en Json) maakt het zoekmachines lastig en kan voor inconsistentie zorgen.
  • Structured data wordt met javascript pas na het laden van de webpagina geplaatst. Dat brengt risico’s met zich mee. De kans is groot dat Google je opmaak niet kan renderen (alhoewel ze daar wel steeds beter in worden).
  • Meerdere entiteiten op één webpagina. Dat kan voor problemen zorgen met rich snippets.

Mocht je geen fouten ontdekken, dan raden wij je aan periodiek de optimalisatie rapportages in Google search console te controleren. Eventuele fouten zullen hier gepresenteerd worden.

FAQ

Hoe voeg je structured data tool aan WordPress?

De meeste SEO plugins, bieden de mogelijkheid om structured data toe te voegen aan je WordPress website. Denk aan: RankMath, Yoast en SEOPress. Zo heb ik mijn structured data in WordPress ingesteld.

Is structured data goed voor SEO?

Ja. het helpt bij het classificeren van je data. Voor o.a. robots van Google zijn bepaalde entiteiten niet duidelijk genoeg. Structured data kan daar bij helpen. Op die manier vereik je de kennis van Google wat jouw in potentie weer meer zichtbaarheid in Google kan geven.

Moet ik “waarschuwingen” in de structured data testing tool oplossen?

Nee. Wel raad ik je aan om deze problemen op te lossen. Hoe completer je opmaak, hoe beter Google je website begrijpt.

Moet mijn structured data overeenomen met wat website bezoekers zien?

Ja. Doe je dit niet, dan riskeer je een penalty. En dat kan je wel eens duur komen te staan 😉 Gelukkig kan je het wel oplossen alleen kost dit even tijd.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier