Structured data WordPress
Je bent overtuigd van het gebruik van structured data voor SEO. De enigste vraag die je nog niet beantwoord hebt: Hoe kan ik structured data toevoegen aan mijn WordPress website? In deze blog leg ik je uit: hoe je structured data kan toevoegen, welke plugins er zijn en hoe je custom structured data kan toevoegen. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.
Structured data plugin WordPress
Er zijn drie manieren waarop je structured data kan toevoegen aan je wordpress website:
- Via Google tag manager.
- Custom door een webdeveloper.
- Via een SEO plugin.
De meeste goede SEO plugins, bieden de mogelijkheid aan om structured data toe te voegen aan je wordpress website. Denk aan:
Tip: Je structured data SEO proof instellen? Ga aan de slag met mijn WordPress SEO cursus
Zelf gebruik ik Rank Math omdat deze plugin de meest geavanceerde structured data mogelijkheden aanbied. Ze hebben 16 vooraf ingestelde structured data templates zoals: Article, Restaurant, FAQ en Person.
Daarnaast is het mogelijk om structured data van andere websites te importeren of zelf een structured data template op te maken zonder kennis van .json te hebben (.Json is de voorkeurs programmeertaal van Google om structured data op te maken).
Custom structured data importeren in WordPress
Zoals hierboven al kort even toegelicht, is het met de RankMath plugin mogelijk om custom structured data te importeren in je WordPress website. Dit doe je met de zogenoemde: custom structured data creator. Deze vind je terug via: WordPress dashboard ► RankMath ► Schema templates ► Custom Schema.
Let op: Deze optie is alleen beschikbaar als je een betaalde lincentie hebt.
Wanneer ik nieuwe structured data toevoeg aan een website, ga ik als volgt te werk:
Stap 1: Open schema.org en bekijk de structured data types en properties die je wilt gaan gebruiken.
Stap 2: Noteer deze in een overzicht en bepaal de juiste hierarchie.
Stap 3: Van belang is dat je deze hierarchie overneemt in je template die je gaat aanmaken in Rankmath. Op die manier kan Google of een andere zoekmachine de onderlingen verbondenheid tussen de verschillende entiteiten achterhalen. Doe dit door een propertie of propertie groep aan te maken onder de juiste type.
Goed om te weten: Rankmath, visualiseert de hierarchie d.m.v lijnen tussen de verschillende types en properties (zie de afbeelding hieronder).
Stap 4: Zodra je de juiste properties hebt aangemaakt, is het van belang dat je verschillende waardes vult met variabelen. Op die manier worden hier per type pagina de juiste waardes ingevuld. RankMath heeft o.a. de volgende variabelen:
%sep%
%search_query%
%count(varname)%
%filename%
%sitetitle%
%sitedesc%
%currentdate%
%currentday%
%currentmonth%
%currentyear%
%currenttime%
%currenttime(F jS, Y)%
%org_name%
%org_logo%
%org_url%
%title%
%parent_title%
%excerpt%
%excerpt_only%
%url%
%post_thumbnail%
%date%
%date(F, jS, Y)%
%modified%
%modified(F, jS, Y)%
%category%
%categories%
%categories(limit=3 & separator = | & exclude= 12, 23)%
%tag%
%tags%
%tags(limit=3 & separator = | & exclude= 12, 23)%
%term%
%term_description%
%customterm(taxonomy-name)%
%customterm_desc(taxonomy-name)%
%userid%
%name%
%id%
%focuskw%
%customfield(field-name)%
%page%
%pagenumber%
%pagetotal%
%pt_single%
%pt_plural%
%customterm(post_format)%
%customterm_desc(post_format)%
%randomword(word1|word2|word3)%
%randomword_np(word1|word2|word3)%
%wc_price%
%wc_sku%
%wc_shortdesc%
%wc_brand%
Mis je een variabelen? Dan kan je een stukje custom code aan de php file van RankMath toevoegen. Zelf doe ik dit voor de propertie: description van mijn blogpost. Hiervoor heb ik de volgende code gebruikt:
add_action( 'rank_math/vars/register_extra_replacements', function(){
rank_math_register_var_replacement(
'get_full_content',
[
'name' => esc_html__( 'Gets full cotnent of current post.', 'rank-math' ),
'description' => esc_html__( 'Gets full cotnent of current post.', 'rank-math' ),
'variable' => 'get_full_content',
'example' => 'get_full_content_callback()',
],
'get_full_content_callback'
);
});
function get_full_content_callback() {
return strip_tags(get_post_field('post_content', get_the_ID()));
}
Stap 5: Test je opmaak met de structured data testing tool of de rich result tester. Los eventuele fouten op.
Stap 6: Bepaal op welke type pagina’s je je template wilt gebruiken. Je vind deze optie in je template onder: “display conditions”. Hier kan je verschillende condities meegeven. Denk aan: tag’s, categorien, gehele website etc. Voor mijn blogposts, heb ik dat als volgt ingesteld:
FAQ
Wat is structured data?
Google, Bing , Yahoo en Yandex zijn het initiatief schema.org gestart zodat iedereen de zelfde “structured data taal” spreekt. In deze bibliotheek kun je per type content een classificatie methode vinden om je content te verrijken. Zo kunnen zoekmachines je data beter begrijpen en wordt jij beloond met (hopelijk) meer verkeer naar je website
Hoe kan ik mijn structured data testen?
Dit kan je doen met de structured data testing tool. Waarschuwingen kan je negeren, fouten dien je echt op te lossen. Anders zal je geen “rich result” terug zien in de zoekresultaten van Google.
Is structured data belangrijk voor WordPress SEO?
Ja, maar het is niet de enigste factor die belangrijk is. Bekijk daarvoor mijn WordPress SEO checklist.