TikTok SEO

Home   »   TikTok SEO

TikTok SEO

Stel, je hebt een kwartier de tijd om een maaltijd te maken, je besluit dat het iets met rijst moet worden en je wil je vooral zo snel en makkelijk mogelijk laten inspireren. Afhankelijk van je leeftijd is de kans reëel dat je Google of YouTube opent voor inspiratie. En sinds een paar jaar is hier een derde platform bij gekomen: TikTok. Het verticale-video platform dat jou, in het zojuist geschetste voorbeeld, niet alleen inspireert met ‘finger licking content’ maar ook snel en simpel laat zien hoe je die lekkere maaltijd simpel op tafel zet. De creator in de door jou aangeklikte video laat je aan het einde ook nog even snel weten wat hij of zij vindt van de maaltijd alvorens jij als TikTok-gebruiker de beschrijving in duikt voor de ingrediënten.

Bovenstaand is misschien niet voor elke lezer heel voor de hand liggend, maar voor een hele grote groep online gebruikers juist wél. TikTok gebruiken als zoekmachine voor het vinden van antwoorden op simpele vragen als ‘makkelijk rijst recept’, ‘dingen om te doen in Londen’ of ‘beauty routine tijdens festival’ is met name bij Generatie Z en Millennials een steeds vaker voorkomend fenomeen. Reden genoeg om samen met Stef van der Burg een artikel uit te werken over TikTok en SEO. Hij is een expert op dit gebied en deelt graag zijn ervaring met de SEO-community.

Een groeiende behoefte

Onderzoek genZ – Emarketer

Het onderzoek in de afbeelding hierboven laat zien dat in Amerika 35% van de Millennials social media (waaronder TikTok) inzetten voor het vinden van antwoorden. Generatie Z doet dit zelfs nog vaker; maar liefst 46% gebruikt het verticale platform voor informatie over een breed scala aan onderwerpen.

Met de opkomst van deze nieuwe zoek behoefte rijst bij veel merken de vraag: hoe haken we hier op in? Hoe ben ik met mijn content vindbaar als die toch wel heel relevante doelgroep zich op TikTok oriënteert op onderwerpen die ons als merk ook nader aan het hart gaan? De oplossing is simpel, maar vraagt wel een nieuwe (marketing) aanpak dan velen al gewend zijn: middels TikTok en een vleugje SEO!

Door te leren begrijpen hoe een doelgroep zich oriënteert op het platform, welke content behoeftes hij of zij heeft wanneer ze op TikTok zitten én door te begrijpen hoe TikTok je kan helpen, kun jij als merk relevante, leuke en informatieve content maken die je doelgroep aanspreekt. Zo zorg je ervoor dat de content, nadat men het heeft gezien, overgaat tot het bezoeken van je website of het aanklikken en afrekenen van een product dat in de zojuist bekeken video is gezien.

Wat is Tik Tok SEO?

Eigenlijk is TikTok SEO zo simpel als het organisch vindbaar maken van jouw video’s in het TikTok algoritme. Je kunt duizenden euro’s spenderen aan ‘leuke filmpjes’ en die uploaden naar TikTok in de hoop dat mensen het zien, maar niks zo frustrerend als een video die noch weergaven noch engagement realiseert. Met TikTok SEO hoop je hier als merk of creator zijnde een slim stokje voor te steken en jouw video’s zó te optimaliseren dat ze vindbaar zijn: door de optimalisaties die jij doorvoert rankt de video in de top 5, 3 of misschien zelfs wel steevast op plek één. En die rankings, die zorgen er uiteindelijk weer voor dat je weergaven en engagement op jouw video gaat realiseren.

Hoe wordt Tik Tok als zoekmachine gebruikt?

Voordat we verder ingaan op de beste manieren om je content te laten inspelen op het TikTok algoritme, is het belangrijk te begrijpen hoe mensen zoeken op het verticale video platform. Daarin is het ook belangrijk je te beseffen hoe TikTok en het gebruik van consumenten bijvoorbeeld verschilt met die andere elephant in the room: YouTube. YouTube is namelijk het platform waar kijkers veelal op zoek gaan naar in-depth analyses van onderwerpen, waar men de tijd voor neemt en waar men helemaal in op kan gaan, zittend thuis op de bank. Bij TikTok is de maximale video duur nog altijd 10 minuten en dat maakt het dat dit platform overwegend gevuld is met kortere content. En kortere content zorgt voor andere zoekintenties. 

Search op TikTok is simpelweg terug te brengen naar drie typen zoekopdrachten, die absoluut ook een overlap met elkaar hebben:

  1. Inspirational search: dit zijn TikTok gebruikers die met name willen verkennen en de diepgang zoeken rondom vragen als ‘wat heb ik nodig in een nieuw huis’ of ‘welke hardloopschoenen voor een marathon’. Zij zoeken naar informatie die ze een simpel en kort antwoord geven en die inspireren om bijvoorbeeld aan de slag te gaan met het onderwerp dat in de zoekopdracht verweven zit.
  2. deep learning search: dit zijn TikTok gebruikers die meer willen begrijpen van het onderwerp in hun zoekopdracht, en daar ook uitgebreid de tijd voor willen nemen: ‘hoe maak je dubai chocolade reep’ of ‘waarom lukt afvallen niet’. Net als bij de inspirational search kan het antwoord inspireren, maar deze zoekopdracht is met name bedoeld om een onderwerp breder uit te diepen en hier ook meer over te begrijpen na het bekijken van diverse video’s.
  3. tactical search: dit zijn TikTok gebruikers die meer tactisch op zoek zijn naar de beste oplossing voor een situatie. Hier zie je meer zoekopdrachten met: ‘waar koop je beste matcha amsterdam’ of ‘beste vakantiebestemming spanje’. Gebruikers zoeken hier veelal naar oplossingen die bij hen in de buurt kunnen zijn, of gaan zijn (als je op vakantie gaat).

Nu je de zoekintenties van het platform snapt zijn er ook een paar simpele truckes 

Wat je kunt optimaliseren om vindbaar te worden tussen al deze zoekopdrachten of hoe je daar op in kunt spelen hangt sterk samen met de werking van het TikTok algoritme. Daarbij moet ik direct eerlijk zijn, net als bij Google en YouTube weet niemand precies hoe het TikTok algoritme werkt. Wél weten we, dankzij heel veel onderzoek doen, veel artikelen lezen en door ervaring op te doen een aantal onderdelen die voor het TikTok algoritme belangrijk zijn. Door slim in te spelen op die verschillende onderdelen maak je niet alleen content voor het platform, maar zorg je ook dat je vindbaar wordt met de geproduceerde video’s. Maar nu eerst de werking van het algoritme beter begrijpen…

Hoe werkt het TikTok algoritme?

Het TikTok algoritme focust met name op dat wat het kan begrijpen over jouw video: je moet je voorstellen dat ook deze black box uiteindelijk op basis van regels probeert te begrijpen waar een video over gaat. Hoe meer je in de video en de optimalisatie daarvan stopt, hoe beter het algoritme snapt wat er gebeurt, hoe beter het uiteindelijk de video kan voorstellen aan andere gebruikers. En die optimalisaties kun je doorvoeren in de letterlijke opbouw van je video, de woorden die je gebruikt op beeld, in voice over en in de ondertiteling, maar ook in dat wat je daadwerkelijk laat zien op beeld. Ja, je leest het goed…het algoritme begrijpt ook wat het letterlijk ziet. Dus maak jij een video over een vakantiebestemming, maar laat je daar geen beelden van zien, dan is de kans groot dat het algoritme hier een mismatch ziet tussen onderwerp van de video en dat wat er op beeld wordt getoond.

Naast bovenstaande focuspunten is het belangrijk om in te spelen op engagement. Engagement is immers een hele goede graadmeter voor TikTok of een video leuk wordt gevonden door het publiek. Die engagement wordt niet alleen gemeten met comments en likes, maar ook met shares en saves. En die laatste, is er eentje waar je slim op in kunt spelen met je video onderwerpen: “save this for later” is een veelgebruikte manier om mensen engagement aan te laten gaan met jouw video. Houd hier dus rekening mee als je aan de slag gaat met een eigen video!

Stef van der Burg
Test met nieuwe features

TikTok staat niet stil en brengt vaak nieuwe “feautures” uit die er vaak voor zorgen dat je video’s leuker, mooier of interessanter worden. Nog vaak zie ik prachtige verticale, shortform video’s gemaakt worden met dure camera’s, die ge-edit worden in premiere pro en vervolgens succesvol moeten worden op TikTok. Dat is niet alijd nodig 😉

TikTok heeft een eigen editor in de app zitten waarmee je jouw video’s ook kunt voorzien van tekst, muziek en andere onderdelen, allemaal met de intentie om jouw video succesvoller te maken. Aanvullend kun je de tool handig gebruiken om extra context aan je video mee te geven waardoor je video vaak nog beter gevonden wordt.


Aan de slag met je eerste TikTok video

Wie zelf aan de slag wil met TikTok SEO doet er slim aan om middels drie stappen te werken:

  1. Kies een onderwerp wat bij je past. Je weet nu dat TikTok gebruikers hun eigen zoekintentie hebben, en ook per onderwerp op een andere manier geholpen willen worden met een antwoord op hun vraag. Welke vraag wil jij beantwoorden? Zoeken mensen daar naar? De makkelijkste oplossing voor deze vraag is door jouw onderwerp in te vullen in de TikTok zoekbalk, te kijken welke suggesties TikTok je geeft, en daar je video onderwerp op aan te passen. Klik ook gerust op de suggesties die TikTok je geeft en kijk eens naar wat het al succesvol doet. Hoe hoog is je concurrentie op jouw onderwerp? Zijn het toevalstreffers van creators, of worden de zoekresultaten al gedomineerd door concurrenten? Bestudeer ook zeker het TikTok Creative Center waar wordt afgebeeld wat er trending is in Nederland op dit moment. En als laatste tip: de TikTok Symphony Assistant kan je heel snel en gemakkelijk tips geven over wat mensen willen zien rondom onderwerpen in de vorm van video’s.
  2. Schrijf de video uit die je wilt gaan maken. Je weet nu welke video je gaat maken en hoe je een zoekbehoefte gaat beantwoorden. Nu is de vraag hoe je het algoritme van TikTok ook gaat laten snappen waar je video over gaat! Schrijf een script uit waarin je jouw belangrijkste zoekwoord laat terugkomen, maar denk ook na over de tekst die je op beeld gaat laten zien en doe een dubbel check of het oorspronkelijke idee van je video, nadat het script klaar is, nog altijd overeenkomt met de zoekbehoefte die je gaan beantwoorden.
  3. Zet de video live en leer van de resultaten. De belangrijkste stap: de video gaat live! De eerste 24u na livegang zijn cruciaal voor het succes van je video, dus houd goed bij wat voor reacties er binnenkomen op je video. Ga het gesprek aan met volgers, geef ze een hartje of like en wie weet haal je wel nieuwe video inspiratie uit de leukste comments? Het belangrijkste laatste deel van je zoektocht naar SEO succes is natuurlijk de positie waarop je video zichtbaar is in de zoekresultaten. Hiervoor kun je incognito de zoekresultaten bekijken of TikTok analytics bijhouden.

TikTok SEO tools die je op weg helpen

TikTok heeft zelf diverse superhandige tools die je kunt inzetten voor het achterhalen van interesses, intent en zoekbehoefte op het platform. Toch staat ook nog veel rondom TikTok in zijn kinderschoenen, wat wellicht frustrerend aanvoelt als je tools van Google of YouTube gewend bent. Er zijn wat alternatieven die je kunt overwegen mocht het TikTok Creative Center niet voldoende antwoord geven op wat je zoekt.

Stef van der Burg
Mijn favoriete tools voor TikTok

  1. Ahrefs: Deze tool zal je niet direct helpen aan TikTok zoekvolumes, maar is in de brainstorm fase erg handig om als vertrekpunt te gebruiken.
  2. Keywordtool.io: heeft een aparte sectie voor interesses op TikTok die erg goed helpt bij het vinden van relevante onderwerpen. Let wel op: het gaat hier om clickstream data i.p.v. exacte cijfers
  3. Topic Tree: Is tool die we inhouse ontwikkeld hebben waarmee we video’s kunnen tracken & o.b.v. statistische modellen een forecast kunnen maken m.b.t. video interesses. Deze tool is op dit moment nog niet voor de grote massa beschikbaar. Maar wel op aanvraag.
  4. Exolyt: Exolyt maakt het mogelijk om trends te begrijpen, laat je populaire hashtags analyseren, laat video’s zien rondom populaire hashtags, en ga zo maar door. Ze bieden een heleboel data aan rondom TikTok en dat kan enorm handig zijn als je in je oriëntatie zit op nieuwe video topics


Tot slot geld, net als bij traditionele SEO, probeer content te creëren die je doelgroep verder helpt en gebruik SEO als een middel i.p.v. een doel.

Loop je vast m.b.t. Tik Tok SEO? In de SEO Mastermind helpen we je graag verder met al je Video en SEO vragen.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Booking.com
Logo Adidas
Logo Randstad
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier