Url structuur
De URL-structuur van je website, is vaak een ondergeschoven kindje. Ik zie vaak dat websites hier weinig aandacht aan besteden omdat ze denken dat het niet belangrijk is. Het tegenovergestelde is echter waar. De URL-structuur vormt de basis van een goede website.
In deze blog leg ik je uit waar een URL voor staat, hoe een gebruiksvriendelijke URL-structuur eruit ziet en welke fouten je voor SEO kunt voorkomen.
Wat betekent URL?
URL staat voor ‘uniform resource locator’. In Jip-en-janneketaal: een URL geeft aan waar een stukje tekst, afbeelding of document te vinden is. Zo kun je op https://www.seobrein.nl/url-structuur alles terugvinden over de optimale URL-structuur en een eventuele afbeelding wordt ingelezen via: https://www.seobrein.nl/images/urlstructuur.jpg. Bekijken we de opbouw van een URL door een “technische bril”, dan bestaat een url uit de volgende onderdelen:
Wat is een SEO vriendelijke URL?
Bij het bepalen van de juiste URL-structuur voor SEO is het volgende van belang:
- De URL geeft de structuur van de website aan
- De URL moet gebruiksvriendelijk zijn
- De URL moet een duidelijke “moeder-dochter” relatie hebben
- De URL moet duidelijk aangeven waar de bezoeker zich bevindt t.o.v. de gehele website structuur.
- De URL is niet geoptimaliseerd met keywords voor Google (zie ook de uitspraak hieronder van een webmaster bij Google)
Deze “ideale” website structuur, is niet alleen voor de gebruiker belangrijk, het geeft ook een duidelijk signaal aan de zoekmachines.
Voorbeelden URL-structuur
Wil je een goed onderzoek doen naar je URL-structuur, dan zijn voorbeelden altijd handig. In mijn eerste voorbeeld gebruik ik een reisorganisatie:
Wat je hierboven duidelijk ziet, is dat er een duidelijke ‘ouder-kind’ relatie is. Bij de URL https://www.reisorganisatie.nl/blog verwacht je een overzicht van alle blog artikelen, bij https://www.reisorganisatie.nl/blog/onderwerp lees je een blog. Ga je vanuit hier weer een stapje terug, dan kom je op de overzichtspagina terecht.
In mijn tweede voorbeeld, gebruik ik een e-commerce website. Voor een e-commerce website met verschillende types, merk en producten zou een ideale URL structuur er zo uit kunnen zien:
Valt het je op dat ik het product direct naast de root domain zet? Dit doe ik omdat een product aan meerdere categorieën, merken, types gekoppeld kan worden.
Een hiërarchische structuur is in de basis wel handig, maar wanneer je site erg groot wordt niet altijd mee haalbaar. Ook wanneer producten bijvoorbeeld in verschillende categorieën voorkomen, kan een hiërarchische URL structuur je voor moeilijke keuzes stellen.
Uiteindelijk is de URL structuur maar een klein dingetje, en gaat het veel meer om de structuur van de website, laat daarin vooral duidelijk zien hoe pagina’s zich tot elkaar verhouden d.m.v. de interne linkstructuur.
URL-structuur veranderen?
Wanneer je je URL-structuur gaat veranderen, volg dan de volgende stappen:
- Doe een gedegen onderzoek
- Zorg ervoor dat je URL sturctuur aansluit op je website structuur en breadcrumb structuur
- Kies een geschikte periode om je aanpassingen door te voeren.
- Bereid je SEO migratie goed voor en voer hem op de juiste manier uit.
- Monitor periodiek wat de effecten zijn.
Het advies van Google: Kies voor een URL-structuur voor de lange termijn. Het duurt even voordat verschillende SEO-signalen doorgegeven zijn aan de nieuwe locatie. Soms kan dit wel een jaar duren.
Voor het controleren van een URL-structuur, maak ik gebruik van een webcrawler. O.b.v. de punten die ik hierboven noemde, kijk ik of ik dit ook in de URL-structuur van de desbetreffende website terugzie.
URL-structuur controleren
Wanneer ik naar de URL-structuur van een website controleer, kijk ik naar de volgende punten:
Generiek:
- De URL geeft de structuur van de website aan
- De URL is gebruiksvriendelijk
- De URL heeft een duidelijke “moeder-dochter” relatie
- De URL moet duidelijk aangeven waar de bezoeker zich bevindt t.o.v. de gehele website structuur.
- De URL is niet geoptimaliseerd met keywords voor Google
- De URL is in lijn met de breadcrumb structuur
URL specifiek:
- Er zijn geen ASCII karakters in de URL aanwezig ( seobrein.nl/杂货/薄荷)
- Er zijn geen lange ID nummers in de URL aanwezig
- Er zijn geen fragments in de URL aanwezig ( # )
- Er zijn geen underscores in de URL aanwezig
- Woorden zijn niet samengevoegd
- Urls worden niet samengevoegd door Colons (:), Brackets ( [ ] ) of komma’s (,)
- Voorkom parameters in je URL (los dit evt. op met een canonical tag / robots.txt)
- Splits woorden op met een koppelteken in de url ( – )
- Laat al je URLs eindigen met of zonder een schuine streep, maar maak wel een keuze.
- URL’s zijn “case sensitive” ( /SEO en /seo, zijn voor Google twee verschillende pagina’s)
- Het maakt voor Google niet uit of je absolute of relatieve urls gebruikt.
FAQ
Is een datum in een URL belangrijk?
Nee, dat maakt voor Google niks uit maar ga je “ever green” content schrijven, dan kan het voor de gebruiker overkomen alsof het artikel al oud is terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
Kan je een speciaal karakter in een URL plaatsen?
Ja, maar het kan gebeuren dat Google tegen problemen aanloopt. Mijn advies: hou het bij de basis karakters en m.b.t. non-text karakters alleen bij een slash of een midden streepje.
Zijn hoofdletters een probleem?
Voor Google is een hoofdletter een ander karakter dan een kleine letter. Mijn advies: zorg voor unanimiteit in je naming conventions.
Is een folder structuur belangrijk?
Nee, dit is optioneel, maar uit onderzoek blijkt dat Google het fijn vindt om relevante entiteiten terug te zien in de URL-structuur.
Hoelang mag mijn URL zijn?
Zo lang als je wilt, als het maar niet langer is dan de 2048 karakter limiet van browsers. Goed om te weten: Google geeft de voorkeur aan kortere URL’s
Worden # in URL’s genegeerd?
Ja, in de meeste gevallen wel. Er zijn wel een paar uitzonderingen als je een javascript framework gebruikt.