URL verwijderen Google
Er zijn meerdere redenen te verzinnen waarom je een pagina uit Google wilt verwijderen. Denk aan: je online reputatie of verkeerde content dat in de zoekresultaten staat. In deze blog leg ik je uit: hoe je een URL kan verwijderen en welke oplossing het best in jouw situatie past. In de meeste situaties kan je zelf een oplossing maken. Zo niet, dan moet je creatief zijn of een juridische uitweg vinden. Bij de laatstgenoemde oplossing helpt jurist Charlotte Meindersma met een advies. Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder
Hoe verwijder je een pagina uit Google?
Er zijn meerdere oplossingen om een URL uit Google te verwijderen. Er is niet echt een “one size, fits all” oplossing. Wel is het belangrijk om de juiste oplossing te vinden. Kies je de verkeerde, dan kan dit schade aan je SEO posities richten. Om je snel op weg te helpen, heb ik een proces uitgetekend die jou op weg helpt om de juiste oplossing te vinden.
Oplossingen Google zoekresultaten verwijderen
Zoals hierboven geschetst, zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Voor de meeste oplossingen, kan je zelf in actie komen. Heb je zelf geen invloed op de content? Dan moet je creatief zijn of een juridische uitweg vinden. Omdat ik zelf geen jurist ben, Geeft Charlotte Meindersma advies over auteursrecht en het recht om vergeten te worden.
Verwijderingstool Google Search Console
Wanneer je content hebt dat direct schade aanricht en gepubliceerd is op jouw website, dan kan je deze content direct uit Google verwijderen via Google search console. Voordat ik je laat zien hoe je dit moet doen, is het goed om te weten dat deze functie maar 6 maanden werkt. Je dient dus naast de verwijderingstool ook een permanente oplossing toe te voegen. Denk hierbij aan een: meta no index tag of een canonical tag (daar later meer over).
De verwijderingstool in Google search console, heeft 3 secties:
- Tijdelijk verwijderen: Gebruik je om content snel te verwijderen zodat je even kan nadenken over een permanente oplossing of de gevoelige content kan aanpassen.
- Verouderde content: Dit is de plek waar iedereen een verzoek in kan dienen om verouderde content te verwijderen.
- Filteren met safe search: Wanneer een gebruiker een pagina gevoelig vindt voor kinderen, worden deze hier gerapporteerd.
Pagina verwijderen
Wanneer de content niet meer relevant is, gebruikers de pagia niet meer hoeven te zien en er geen SEO signalen zijn die je kan overdragen naar een andere soort gelijke pagina? Dan kan je deze verwijderen. Zorg er voor dat de verwijderde pagina een 404 status code krijgt. Google zal vervolgens de pagina uit de zoekresultaten verwijderen.
Noindex
Wanneer je niet meer gevonden wilt worden in Google, SEO signalen niet belangrijk zijn, maar je de pagina wel beschikbaal wilt houden voor je website bezoeker, dan kan je er voor kiezen om een meta no index tag of x-robots header response plaatsen op de pagina. De eerst volgende keer dat Google de pagina uitleest, zal deze uit de zoekresultaten verwijderd worden.
Tip: Zorg er wel voor dat Google je pagina nog kan crawlen en niet geblokkeerd wordt in je robots.txt.
Beperkte toegang
Wanneer je een pagina niet beschikbaar voor Google wilt maken, maar wel voor een selectief aantal gebruikers? Dan adviseer ik je om één van de volgende oplossingen door te voeren:
- Een login systeem
- HTTP authenticatie
- IP whitelisten
Vaak wordt één van deze oplossingen gebruikt voor nieuwe content of website omgeving die nog niet beschikbaar mag zijn voor Google en de website bezoekers.
Canonical tag
Wanneer je meerdere pagina’s met ongeveer dezelfde content in de index van Google hebt staan, heb je zeer waarschijnlijk te maken met duplicate content. Vaak zie je dit bij e-commerce websites. Je hebt bijvoorbeeld een schoen in 3 verschillende uitvoeringen, behalve de kleur is de rest van de pagina hetzelfde. Voor Google is het van belang dat je hen verteld: “Ik verkoop een schoen in 3 kleuren, maar indexeer alleen deze kleur”. Dit doe je d.m.v. een canonical tag. Door een canonical tag toe te voegen, zorg je ervoor dat: alle 3 de pagina’s beschikbaar blijven voor de gebruiker en Google de SEO signalen aan één pagina toekent.
Redirect
Heb je nieuwe content gepubliceerd die erg lijkt op een oud artikel of ga je content samenvoegen? Plaats dan een 301 redirect van de oude naar de nieuwe pagina. Op die manier, vertel je Google. Vroeg was deze pagina belangrijk, maar nu mijn nieuwste pagina. Zo voorkom je duplicate content en draag je belangrijke SEO signalen over van de oude naar de nieuwe pagina.
Auteursrecht
Recht om vergeten te worden
Volgens de AVG (GDPR) heb je het recht om vergeten te worden. In sommige gevallen betekent dit dat je ook het recht hebt om niet meer in bepaalde zoekresultaten van van zoekmachines zoals Google en Bing naar boven te komen. Bijvoorbeeld wanneer jouw naam in een oud krantenartikel voorkomt en dit artikel nu niet meer relevant is, maar jou wel nog ernstig kan schaden wanneer dat te gemakkelijk gevonden kan worden via zoekmachines.
In mijn blogpost: het recht om vergeten te worden, leg ik je precies uit wat je moet doen om een zoekresultaat bij Google te verwijderen.
Zo beoordeeld Google je aanvraag.
Verzoeken worden handmatig beoordeeld door professionals van Google. Ze overwegen de publieke belangstelling voor de informatie tegenover de rechten van het individu. Daarbij kijken ze naar:
- Rol in het openbare leven: Er wordt bekeken in hoeverre de informatie betrekking heeft op de publieke rol van een persoon. Publieke figuren, zoals politici of beroemdheden, hebben minder kans om hun verzoeken gehonoreerd te zien, vooral als de informatie direct gerelateerd is aan hun publieke functie.
- Bron van informatie: De oorsprong van de informatie weegt zwaar. Als de informatie afkomstig is van overheidswebsites of als onderdeel van journalistieke activiteiten, neigt Google ernaar de publicatie beslissingen van deze entiteiten te respecteren.
- Ouderdom van de content: Informatie die niet langer actueel is of irrelevant is geworden door latere gebeurtenissen, kan eerder in aanmerking komen voor verwijdering.
- Impact op Google Gebruikers: Google overweegt of de informatie van legitiem belang is voor mensen die naar de betreffende naam zoeken, zoals professionele dienstverlening of informatie over een strafrechtelijke veroordeling.
- Waarheid of Onwaarheid: Google is niet in een positie om de waarheid van claims te beoordelen. Als het belangrijk is om aan te tonen dat informatie onwaar is, vraagt Google om betrouwbaar bewijs.
- Gevoelige Gegevens: Informatie die als gevoelig of privé wordt beschouwd, zoals gezondheidsinformatie of seksuele geaardheid, heeft een hogere kans om verwijderd te worden, vooral als de betrokkene niet heeft ingestemd met de publicatie ervan.
Persoonlijke zoekresultaten verwijderen
Tijdens Google IO 2022, kondigde Google een uitbreiding van hun “removal policy” aan. Het is v.a. nu ook mogelijk om persoonlijke informatie uit Google te verwijderen. Denk aan: een telefoonnummer, e-mailadres of persoonlijk adres. Google doet dit vanuit de gedachten om internetfraude tegen te gaan.
Let op: je verzoek wordt niet direct goedgekeurd. Google evalueert ook hier of het niet ten koste gaat van het publieke belang.
Wil je een verzoek indienen? Dat kan hier. Binnenkort kan je dit ook direct doen vanuit de Google search app.
Alternatieve content creeren
Hebben de bovenstaande stappen geen zin? Dan zal je SEO kennis en je creativiteit het moeten overwinnen van de rest. Ga aan de slag met het crééren van bijvoorbeeld: sateliet websites en content dat inspeelt op dezelfde zoekopdrachten waarop je niet meer gevonden wilt worden. Op die manier druk je de schadelijke content weg in de zoekresultaten. Mijn SEO stappenplan, is daar een goed beginpunt voor.