
URL verwijderen Google
Er zijn meerdere redenen te verzinnen waarom je een pagina uit Google wilt verwijderen. Denk aan: je online reputatie of verkeerde content dat in de zoekresultaten staat. In deze blog leg ik je uit: hoe je een URL kan verwijderen en welke oplossing het best in jouw situatie past. Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder
Hoe verwijder je een pagina uit Google?
Er zijn meerdere oplossingen om een URL uit Google te verwijderen. Er is niet echt een “one size, fits all” oplossing. Wel is het belangrijk om de juiste oplossing te vinden. Kies je de verkeerde, dan kan dit schade aan je SEO posities richten. Om je snel op weg te helpen, heb ik een proces uitgetekend die jou op weg helpt om de juiste oplossing te vinden.
Oplossingen Google zoekresultaten verwijderen
Zoals hierboven geschetst, zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Voor de meeste oplossingen, kan je zelf in actie komen. Heb je zelf geen invloed op de content? Dan moet je creatief zijn of een juridische uitweg vinden.
Verwijderingstool Google Search Console
Wanneer je content hebt dat direct schade aanricht en gepubliceerd is op jouw website, dan kan je deze content direct uit Google verwijderen via Google search console. Voordat ik je laat zien hoe je dit moet doen, is het goed om te weten dat deze functie maar 6 maanden werkt. Je dient dus naast de verwijderingstool ook een permanente oplossing toe te voegen. Denk hierbij aan een: meta no index tag of een canonical tag (daar later meer over).
De verwijderingstool in Google search console, heeft 3 secties:
- Tijdelijk verwijderen: Gebruik je om content snel te verwijderen zodat je even kan nadenken over een permanente oplossing of de gevoelige content kan aanpassen.
- Verouderde content: Dit is de plek waar iedereen een verzoek in kan dienen om verouderde content te verwijderen.
- Filteren met safe search: Wanneer een gebruiker een pagina gevoelig vindt voor kinderen, worden deze hier gerapporteerd.
Pagina verwijderen

Wanneer de content niet meer relevant is, gebruikers de pagia niet meer hoeven te zien en er geen SEO signalen zijn die je kan overdragen naar een andere soort gelijke pagina? Dan kan je deze verwijderen. Zorg er voor dat de verwijderde pagina een 404 status code krijgt. Google zal vervolgens de pagina uit de zoekresultaten verwijderen.
Noindex
Wanneer je niet meer gevonden wilt worden in Google, SEO signalen niet belangrijk zijn, maar je de pagina wel beschikbaal wilt houden voor je website bezoeker, dan kan je er voor kiezen om een meta no index tag of x-robots header response plaatsen op de pagina. De eerst volgende keer dat Google de pagina uitleest, zal deze uit de zoekresultaten verwijderd worden.
Tip: Zorg er wel voor dat Google je pagina nog kan crawlen en niet geblokkeerd wordt in je robots.txt.
Beperkte toegang
Wanneer je een pagina niet beschikbaar voor Google wilt maken, maar wel voor een selectief aantal gebruikers? Dan adviseer ik je om één van de volgende oplossingen door te voeren:
- Een login systeem
- HTTP authenticatie
- IP whitelisten
Vaak wordt één van deze oplossingen gebruikt voor nieuwe content of website omgeving die nog niet beschikbaar mag zijn voor Google en de website bezoekers.
Canonical tag

Wanneer je meerdere pagina’s met ongeveer dezelfde content in de index van Google hebt staan, heb je zeer waarschijnlijk te maken met duplicate content. Vaak zie je dit bij e-commerce websites. Je hebt bijvoorbeeld een schoen in 3 verschillende uitvoeringen, behalve de kleur is de rest van de pagina hetzelfde. Voor Google is het van belang dat je hen verteld: “Ik verkoop een schoen in 3 kleuren, maar indexeer alleen deze kleur”. Dit doe je d.m.v. een canonical tag. Door een canonical tag toe te voegen, zorg je ervoor dat: alle 3 de pagina’s beschikbaar blijven voor de gebruiker en Google de SEO signalen aan één pagina toekent.
Redirect

Heb je nieuwe content gepubliceerd die erg lijkt op een oud artikel of ga je content samenvoegen? Plaats dan een 301 redirect van de oude naar de nieuwe pagina. Op die manier, vertel je Google. Vroeg was deze pagina belangrijk, maar nu mijn nieuwste pagina. Zo voorkom je duplicate content en draag je belangrijke SEO signalen over van de oude naar de nieuwe pagina.
Copyright
Is er content gestolen? En kan jij aantonen dat dit van jou is? Dan kan je zeer waarschijnlijk een beroep doen op de Copyright van je content. Copyright, wordt ook wel auteursrecht genoemd. Het auteursrecht is het exclusieve recht van de maker van een werk, bijvoorbeeld een afbeelding of een blogpost, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen. In eerste instantie kan je de webmaster mailen of hij/zij dit wil verwijderen. Wordt er geen gehoor geven, stap dan naar de rechter. Ben je in je gelijk gezet? Dien dan een verzoek in bij Google om de content ook hier te verwijderen.
Recht om vergeten te worden
Het Europese Hof van Justitie heeft in 2014 bepaald dat iedereen het recht heeft om vergeten te worden in de resultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Het geeft individuele personen het recht om vergeten te worden op zoekopdrachten die een correlatie hebben met een naam van een persoon. In mijn blogpost: het recht om vergeten te worden, leg ik je precies uit wat je moet doen om een zoekresultaat bij Google te verwijderen.
Persoonlijke zoekresultaten verwijderen
Tijdens Google IO 2022, kondigde Google een uitbreiding van hun “removal policy” aan.
Het is v.a. nu ook mogelijk om persoonlijke informatie uit Google te verwijderen. Denk aan:
een telefoonnummer, e-mailadres of persoonlijk adres. Google doet dit vanuit de gedachten om internetfraude tegen te gaan. Let op: je verzoek wordt niet direct goedgekeurd. Google evalueert ook hier of het niet ten koste gaat van het publieke belang.
Wil je een verzoek indienen? Dat kan hier. Binnenkort kan je dit ook direct doen vanuit de Google search app.
Alternatieve content creeren
Hebben de bovenstaande stappen geen zin? Dan zal je SEO kennis en je creativiteit het moeten overwinnen van de rest. Ga aan de slag met het crééren van bijvoorbeeld: sateliet websites en content dat inspeelt op dezelfde zoekopdrachten waarop je niet meer gevonden wilt worden. Op die manier druk je de schadelijke content weg in de zoekresultaten. Mijn SEO stappenplan, is daar een goed beginpunt voor.