Voice search
Je kunt er niet meer om heen: voice assistenten vliegen je om de oren. Zelf wilde ik zo’n apparaat niet in mijn woonkamer, vanwege het gevoel dat ik dan weer een stukje privacy zou inleveren. Nadat mijn vriendin laatst een whatsappje stuurde dat “zo’n voice assistant vet handig was voor recepten”, ben ik overstag gegaan. In deze blog leg ik uit wat voice search is, hoe het gebruikt wordt en hoe jij voice search het beste in kan zetten voor jouw SEO strategie.
Wat is voice search?
Voice search is een zoekopdracht doen op basis van je stem. Dit kan via verschillende devices waar de assistent geïnstalleerd wordt, zoals je mobile device, maar ook een assistent zoals Alexa van Amazone, Sire van Apple en de Google Assistant. In het voorbeeld hieronder zie je een voice gesproken zoekopdracht naar mijn bedrijfsnaam.
Voice search inzetten als marketingkanaal?
Uit onderzoek van Google blijkt dat voice search voornamelijk gebruikt wordt voor:
• Dagelijkse routines, zoals het opvragen van de weersvoorspelling en het zetten van een wekker.
• Informatief, zoals het op zoek gaan naar lokale informatie.
• Communicatief, zoals het maken van een afspraak met de kapper (nog niet in Nederland uitgerold)
Wat opvalt uit een ander onderzoek (bron: voicebot.ai), is dat nog maar een klein gedeelte daadwerkelijk shopt door middel van voice search. Om precies te zijn 0,58%.
Iets wat Google op dit moment ook niet anders had verwacht. Google vertelt namelijk in zijn blog: “De wereld is nog niet overgestapt op voice, dit verwachten we ook niet.”
Voice search is een nieuw kanaal dat nog aan het begin staat van het adoptieproces. Ik verwacht niet dat dit kanaal desktop search zal vervangen en dat het daarnaast per branche / doelgroep zal verschillen hoe vraag en aanbod bij elkaar komt. Heb je bijvoorbeeld een receptenblog of lokaal bedrijf, dan is het zeker de moeite waard om aan de slag te gaan met voice search. Heb je een e-commerce bedrijf, dan zou ik hier niet al mijn pijlen op zetten. Hoe leuk voice search ook klinkt ;-).
Optimaliseren voor voice search
Wil je gevonden worden in de Google Assistant, dan is het handig om je te focussen op vragen die beginnen met: wat, wanneer, wie, waar, waarom en hoe.
Je kan in Google Search Console kijken op welke zoekopdrachten je gevonden wordt die hiermee beginnen. Daarnaast kan je in de meeste zoekwoorden machines filteren op zoekopdrachten die een vraag bevatten. Ik maak hiervoor gebruik van SEMrush. In de zoekopdracht hieronder, zie je de vragen waarop gezocht wordt met betrekking tot ‘broccoli’.
Uit onderzoek blijkt dat 80% van de zoekopdrachten uit snippets komen. Waaronder featured snippets en local pacs. In een eerder geschreven blog, leg ik je uit hoe je je website kan optimaliseren voor lokale zoekresultaten en featured snippets.
Goed om te weten:
• Mocht je voor een Amerikaanse klant of website aan de slag gaan met voice search, dan kan je ze ook optimaliseren met structured data.
• Helaas is voice search nog niet te traceren. Tijdens friends of search 2018, vroeg ik aan een Google medewerker of dit meetbaar zou worden in de toekomst. Zijn antwoord: “Op dit moment nog niet en we verwachten dat ook niet op korte termijn”. Dit antwoord werd recent bevestigd via het officiele Google webmaster youtube kanaal. Wat je eventueel kan doen, is het monitoren van je featured snippets.