Website structuur SEO
De website structuur, is één belangrijk onderdeel voor zowel de gebruiker als voor Google. Ben je bezig met het optimaliseren van je website voor SEO, zet je website structuur dan hoog aan je prioriteiten lijstje.
In deze blog vertel ik je: wat een goede website structuur voor SEO is, welke elementen belangrijk zijn en hoe je je website structuur kan verbeteren. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.
Wat is je website structuur?
Voor de gebruiker, heeft de structuur van je website een impact op de gebruiksvriendelijkheid (
Ook wel UX genoemd). Je website structuur kan je vergelijken met bijvoorbeeld de navigatie bordjes in een winkel. Ik gebruik de HEMA als voorbeeld. Bij binnenkomst weet je meteen waar de heren afdeling is en waar je de bekende worst kan kopen. Hetzelfde is belangrijk voor jouw website. Als een gebruiker namelijk zijn weg niet kan vinden, is de kans klein dat hij/zij terug komt naar je website.
Wat is een goede website structuur voor SEO?
Het antwoord op deze vraag, hangt natuurlijk helemaal samen met je SEO doelen. In de basis, is een goede website structuur belangrijk voor Google omdat:
- Google aan de hand van je structuur kan bepalen wat je belangrijkste pagina’s zijn.
- D.m.v. je website structuur, kan Google nieuwe pagina’s ontdekken.
- Het helpt ze beter te begrijpen waar je website over gaat
Een ideale website structuur, ziet er ongeveer zo uit:
- Homepage
- Categorieën
- Sub-categorien
- Individuele posts / pagina’s
Je hoofdmenu, is altijd de belangrijkste pagina. Daarna krijg je een aantal categorien en vervolgens (mits je veel content/producten hebt) sub-categorien. Als laats heb je dan een aantal individuele pagina’s zoals: je contact pagina en je algemene voorwaarden.
Verbeter je website structuur
In de basis, dient je website structuur duidelijk, eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn. Met de volgende 5 stappen, maak je een stap in de goede richting.
Stap 1: Key artikelen of pagina’s bepalen
Wanneer ik een advies over een website structuur geef, stel ik aan een klant de volgende vragen:
- Wat zijn je belangrijkste pagina’s?
- Welke pagina’s reflecteren je business?
- Op welke pagina’s worden je doelen bereikt?
Met de antwoorden op die vragen, ga ik aan de slag met het verbeteren van de website structuur. Vragen beantwoord? Dan kunnen we door naar stap 2.
Je hoofdmenu, is het belangrijkste menu van je website. Dat betekend niet dat alle links hier in moeten komen te staan. Maar wel je belangrijkste categorien pagina’s. Voor mijn blog is dat vrij eenvoudig. De belangrijkste pagina’s staan in mijn hoofdmenu:
Verder heb ik nog een sub-navigatie in mijn footer:
Bij grote websites, is dat vaak wat gecompliceerder. Laten we marktplaats als voorbeeld nemen. Zij hebben een:
- Hoofdnavigatie met de belangrijkste categorien
- Sub-navigatie onder de belangrijkste hooofdcategorien
- Sub-navigatie in de linker kolom
Tip: Zorg er voor dat al je links gecrawld kunnen worden door Google (voorkom on-click events)
Stap 3: Laat je URL structuur aansluiten
De URL structuur van je website, is vaak een ondergeschoven kindje. Ik zie vaak dat websites hier weinig aandacht aan besteden omdat ze denken dat het niet belangrijk is. Het tegenovergestelde is echter waar. De URL structuur vormt de basis van een goede website. Zorg ervoor dat de URL structuur aansluiting vind bij je website structuur.
Stap 4: plaats interne links
Versterk je belangrijkste pagina’s niet alleen vanuit je hoofd en sub menus, maar zorg er ook voor dat je vanuit blogpost en andere type pagina’s zoals je HTML sitemap interne links plaatst.
Stap 5: Breadcrumbs
De term breadcrumb hebben we waarschijnlijk te danken aan het sprookjesverhaal: Hans en Grietje. In dit sprookje, strooide Hans kruimels om de weg weer naar huis te vinden. De insteek op een website is eigenlijk precies hetzelfde namelijk: de bezoeker laten zien waar hij/zij zich bevindt en hoe er eenvoudig terug te navigeren valt naar bovenliggende pagina’s.