Zoekintentie
Steeds vaker wordt er in de SEO industrie gesproken over: zoekintentie. Maar wat is het precies? In deze blog leg ik je uit: wat zoekintentie is, welke varianten er zijn en hoe je je website kan optimaliseren voor zoekintentie. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.
Wat is zoekintentie?
De zoekintentie van een zoekopdracht, is het doel achter de zoekopdracht die ingevuld wordt in Google. Google weet steeds beter wat dit doel is en schotelt daarom de meest relevante type content naar voren. Op die manier hoopt Google het beste antwoord te geven en hun klant dus tevreden te houden. Als jij aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, is het van belang dat je passende content maakt die de “vraag achter de vraag” beantwoord. Weet je de zoekintentie te achterhalen? Dan heb je goud in handen 😉
Voorbeeld: tik eens in “zorgverzekering vergelijken”. Valt het je ook op dat er tools naar voren komen waarmee je zorgverzekeraars kan vergelijken i.p.v. informatieve blogposts? Waarschijnlijk denkt Google (en ik ook), dat een tool veel relevanter is op deze zoekopdracht dan een informatieve blogpost.
Google verdeelt zoekintenties onder in 4 categorieën. Dit zijn:
- Transactioneel
- Commerciële
- Navigerend
- Informatief
In de volgende vier paragraven, leg ik je uit: hoe je de zoekintentie kan achterhalen. In de laatste paragraaf, leg ik je uit hoe je voor de juiste zoekintentie de juiste content kan maken.
Tip: Cluster je zoekwoorden op intentie tijdens je zoekwoorden onderzoek.
Transactionele zoekintentie
Wanneer een zoekopdracht een transactionele intentie heeft, is de kans groot dat een bezoeker iets wil kopen. De zoekopdrachten bevatten vaak termen zoals: Kopen, bestellen, coupon, goedkoop, prijs, aanbieding of kortingscode.
Verder valt op dat als je een commerciële zoekopdracht invult er veel advertenties worden getoond en de competitie op organisch gebied moordend is.
Commerciële zoekintentie
Wanneer een zoekopdracht een informatieve intentie heeft, is de bezoeker zich aan het oriënteren op een aankoop. De zoekopdrachten bevatten vaak termen zoals: Beste, beoordelingen, review, ervaring, product eigenschappen, versus, alternatief. Je ziet rondom deze zoekopdrachten vaak: FAQ vragen in de zoekresultaten, Youtube filmpjes of informatieve blogposts. Google weet dat de klant opzoek is naar wat meer onderbouwing voor het product of dienst dat hij/zij wil kopen.
Eén van de meest onderschatte zoekwoorden zijn volgens mij deze met commerciële zoekintentie. De sterkte zit ‘em in het feit dat ze zich tussen informatieve en transactionele intentie bevinden.
Commercial intent keywords zijn zoekwoorden zoals ‘beste koffiemachine met bonen’, ‘welke koffiemachine kiezen’ , ‘beste laptop voor gamen’, … Ze worden ingegeven door mensen die op zoek zijn naar informatie die hen helpt de juiste keuze te maken voor hun specifieke situatie. En dát maakt het zo interessant!
Deze mensen weten wat ze willen (zijn solution aware), maar hebben nog geen finale keuze gemaakt (zijn nog niet product aware). Ze bevinden zich dus heel dicht bij de aankoopfase, maar zijn nog heel beïnvloedbaar.
Voor dergelijke keywords toont Google steevast koopgidsen: informatieve blogartikels waarbij je de lezer helpt de juiste productkeuze maken op basis van hun specifieke situatie. Denk aan de keuzehulp artikelen van Coolblue.
Op deze manier omzeil je dus slim de rechtstreekse concurrentie met categorie- of productpagina’s (die worden getoond bij transactionele zoekintentie). En omdat je content hier zowel informatief is als productgericht, kan je er makkelijk kwalitatieve, rijke content van maken die je expertise toont en mensen verder helpt bij het maken van hun keuze. De perfecte aanvulling op een goede content strategie.
De makkelijkste manier om dit soort content te creëren is door binnen je bedrijf op zoek te gaan naar de persoon met het meeste expertise. Ben je een matrassenspecialist, wel, vraag dan ‘hoe kies ik de beste matras voor mij’? Omschrijf dan in je content hoe je de juiste keuze maakt, wat er meespeelt, welke vragen je moet beantwoorden, … En je hebt de perfecte basis voor een goed artikel gericht op commerciële intentie.
Wanneer een zoekopdracht een navigerende intentie heeft, weet de bezoeker vaak al wat hij/zij wil. De vraag is allen nog: hoe kom ik er. De zoekopdrachten zijn vaak te herkennen aan: plaatsnamen, merknamen, productnamen of openingstijden. Je ziet bij de zoekresultaten van dit type zoekopdracht vaak Google maps, een featured snippet of sitelinks verschijnen.
Informatieve zoekintentie
Wanneer een zoekopdracht een informatieve intentie heeft, is de bezoeker opzoek naar een concreet antwoord op een vraag. De zoekopdrachten zijn vaak te herkennen aan termen zoals: wie, wat, waar, wanneer, waarom etc. Vaak zie je in deze zoekopdrachten een featured snippet verschijnen waarin je een direct antwoord op je vraag kijkt.
Valt het je overigens op dat elke type zoekintentie in een bepaalde fase in de marketing funnel past?
De marketingfunnel bestaat uit verschillende fases (bewustwording, interesse, overwegen, kopen).
Die kan je op de volgende manier aan een type zoekintentie plakken:
- Bewustwording – Informatief
- Interesse – Navigerend
- Overwegen – Commercieel onderzoek
- Kopen – Transactioneel
Als SEO specialist is het de kunst om in elke fase van de “customer journey” relevant en aanwezig te zijn. Op die manier begeleid je de oriënterende klant naar een uiteindelijke lead of sale.
Optimaliseren voor zoekintentie
De eerste stap in het optimaliseren van je pagina voor de juiste zoekintentie, is het herkennen met welke intentie je te maken hebt. Je kan dit op de volgende 3 manieren doen:
- Je zoekopdracht Googlen: welke zoekresultaten en type content zie je? Kan je deze koppelen aan een bepaalde zoekintentie zoals hierboven uitgelegd?
- Je zoekwoorden invullen in SEMRUSH. Zij bieden de mogelijkheid om op grote schaal de zoekintentie van meerdere zoekwoorden te bepalen.
- Een Python script maken die dit voor je doet.
Zelf gebruik ik vaak optie 1 of 2. Tijdens dit proces denk ik na over:
- Wat voor een type content zie ik als ik zoekopdracht X of Y invul?
- Welke type content doet het goed en waarom?
- Hoe kan ik nog beter inspelen op de zoekintentie?
Wat mij vaak opvalt, is dat websites die goed op de zoekintentie inspelen vaak hoger scoren in Google dan websites die dit niet doen (ook al zijn dit minder autoritaire websites). Ook mijn eigen blog is hier een goed voorbeeld van. Als je publiceert over SEO is het best lastig om te scoren. Dit omdat het een competitieve market is. Totdat je beter weet in te spelen op de zoekintentie (zie als voorbeeld de resultaten hieronder. Ik optimaliseerde een blogpost op de juiste zoekintentie en zag binnen 28 dagen een verbetering in de posities (oranje lijn), het aantal vertoningen (paarse lijn) en de kliks naar mijn website (blauwe lijn)). Er liggen dus genoeg kansen, ook als je markt competitief is.