Zoekwoorden onderzoek SEO
Per seconde worden wereldwijd meer dan 40.000 zoekopdrachten ingevuld. Elke zoekopdracht heeft een ander zoekfrequentie, intentie en samenstelling van zoekwoorden. Voor jou is het belangrijk om er achter te komen op welke termen er gezocht wordt, hoe hoog het zoekvolume is, hoe hoog de concurrentie is en met welke intentie er gezocht wordt. Het achterhalen van deze gegevens doe je tijdens het opstellen van je zoekwoordenonderzoek. Een goed zoekwoorden onderzoek is erg belangrijk voor jouw uiteindelijke SEO succes! In deze blog leg ik je uit hoe je dit het beste kan doen.
Hoe doe ik een zoekwoorden onderzoek?
Stap 1: Brainstorm
Als ik begin met een zoekwoorden onderzoek, begin ik altijd met een brainstorm. Stel jezelf de volgende vragen:
• Wie zijn wij?• Welke diensten leveren wij?
• Welke synoniemen zijn voor onze diensten te bedenken?
• Welke producten/diensten bieden wij aan?
• Voor welke klantvragen hebben wij vaak een oplossing?
• etc.
Verzamel de antwoorden op deze vragen onder elkaar in een Google spreadsheet. Groepeer vervolgens deze zoekwoorden. Denk hierbij aan: product, service, koppelwoorden etc. Jouw aangemaakte Google spreadsheet zou er ongeveer zo uit kunnen komen te zien:
Tip: Leg je brainstorm na de eerste opzet even weg. Vraag daarnaast ook eens aan een bekende waar hij/zij denkt dat jouw bedrijf over gaat. Je zal al gauw merken dat je op deze manier op meer zoekwoorden zal komen.
Stap 2: Brainstorm aanvullen met termen waar je al op rankt
Met alleen een brainstorm kom je er vaak niet. Gelukkig bestaan er een hoop tools die je daarbij op weg kunnen helpen. We beginnen met de zoekwoorden waar je al op rankt. We maken hiervoor gebruik van prestatie rapportage in Google Search console.
Bekijk hier hoe je je kan aanmelden voor Google Search console
Data uit Google search console importeren in je spreadsheet:
Stap 1: Log in in Google search console en navigeer naar je performance rapportage.
Stap 2: Stel je filter in op de laatste 16 maanden;
Stap 3: Kies vervolgens voor ‘data exporteren’;
Stap 4: Importeer de zoekwoorden in je spreadsheet in een apart tabblad.
Tip: loop je tegen de export beperking van Google search console aan? Gebruik dan de google sheets add on: search analytics for sheets om al je data te importeren.
Data uit SEMRush importeren in je spreadsheet.
SEMrush heeft een grote keyword database van alleen al 120 miljoen termen in Nederland. Hun database bied essentiële informatie om je zoekwoorden onderzoek compleet te maken. Per stap laten we zien hoe je deze waardevolle informatie in je zoekwoorden strategie kan krijgen. Te beginnen met de termen waar je al op rankt.
Stap 1: Meld je gratis aan voor SEMrush. (De gratis versie bied je 10 gratis inzichten per dag aan)
Stap 2: Vul je domeinnaam in en bekijk de huidige posities binnen Google (zie screenshot hieronder)
Stap 3: Exporteer de zoekwoorden waar je al op rankt naar je spreadsheet.
Stap 3: Je zoekwoorden onderzoek verrijken met termen waar je nog niet op rankt.
Het is belangrijk om naast je huidige rankings ook te kijken waar je potentiel op kan gaan ranken. Zo heb je na deze stap de volledige potentie in beeld. Om deze inzichten te krijgen, doorlopen we de volgende stappen:
Zoekwoorden Gap met concurrenten bekijken
De ‘Keyword gap’ Tool van SEMRush geeft een inzicht op de termen waar je concurrenten wel op ranken en jij niet. Handig dus om op deze manier nieuwe kansen te ontdekken. Door de volgende stappen te doorlopen, kom je erachter waar jouw concurrenten wel op ranken en jij niet:
Stap 1: Log in op SEMrush
Stap 2: Vul je domein naar boven aan in en navigeer naar: Keyword gap.
Stap 3: Vul de domeinnamen van je concurrenten in en bekijk waar jij nog niet op rankt, en je concurrent wel.
Stap 4: Exporteer dit overzicht naar je spreadsheet.
Google Ads Keyword planner gebruiken
Ook Google Ads kan een mooie bron zijn om nieuwe zoekwoorden te ontdekken. Je krijgt de juiste inzichten door de volgende stappen te doorlopen:
Stap 1: Ga naar de Google ads keyword tool en log in met het Google account dat gekoppeld is aan je Google ads campagne.
stap 2: Kies voor ‘vind nieuwe zoekwoord ideeën’ en vul hier zoekwoorden in die je verworven hebt uit je brainstorm/ search console etc.
Let op: Om een zo’n reëel mogelijk beeld te krijgen van de impressies die je kan verkrijgen, dien je de termen exact in te vullen (dit doe je door ‘[“ voor en achter de zoekopdracht te zetten) en de hoogste bieding aan te klikken. Doe je dit niet, dan krijg je zoekvolumes van termen die een sterke correlatie hebben met de termen die jij ingevuld hebt. Het resultaat: onrealistische zoekvolumes.
Stap 3: Bekijk de lijst en exporteer de relevante termen in een .csv bestand.
Stap 4: Importeer deze lijst in je spreadsheet
Zoekwoorden uit je Google Ads / Bing campagne importeren
Adverteer je al in Google ads of Bing? Mooi! Als je campagnes al even draaien, heb je waardevolle kennis in bezit. Importeer de goed presterende zoekwoorden in jouw sheet. Goed presterend kan zijn: zoekwoorden die conversies opleveren, een hoog doorklikpercentage hebben of belangrijk voor jouw business zijn.
Gebruik Google Image search voor gerelateerde zoektermen
Google image search is de meest onderschatte tool voor je zoekwoordenonderzoek. Vul hier verschillende zoekopdrachten in en je vindt al snel nieuwe termen waarvan Google denkt dat ze een sterke correlatie hebben met jouw ingevulde zoekopdracht. Voeg deze gerelateerde zoekopdrachten toe aan je spreadsheet.
Google chrome add on: zoekwoorden everywhere
Net als image search van google is deze Google chrome add on ook een ideale tool om gerelateerde zoektermen te vinden. Vul een zoekopdracht in in Google en bekijk rechts in je browser op welke gerelateerde termen er nog meer gezocht wordt.
Bekijk de taxonomie van grote webshops
De taxonomie van grote websites, zijn de onderwerpen waar producten onder worden geschaard. Deze onderwerpen, vertellen vaak wat over de zoekwoorden strategie van een website. Doe je bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek voor een e-commerce website? bekijk dan ook eens hoe bijvoorbeeld bol.com zijn producten indeelt.
Stap 4: Zoekvolume ophalen
Nu je een hele waslijst aan (mogelijk) relevante termen gevonden hebt, is het tijd om wat meer data te verzamelen. We gaan dit doen met de zoekwoorden database van SEMRush. Hierdoor weet je hoe vaak er op elke zoekopdracht gezocht wordt en hoe lastig het is om er op een zoekwoord te ranken. Op basis hiervan maak jij straks een keuze voor welke zoekopdracht je wel of niet wilt optimaliseren.
Stap 1: Importeer al je zoekwoorden in SEMrush
Stap 2: Selecteer de juiste database (in ons geval Nederland)
Stap 3: Bekijk de resultaten en exporteer ze naar je spreadsheet
Google Trends (Als aanvulling)
Sinds dat Grote rank trackers een belangrijke databron kwijt zijn (jumpshot), is Google trends weer een stukje belangrijker geworden. Zeker gedurende de corona crisis zie je veel nieuwe gewoontes ontstaan die ook op het internet zichtbaar zijn. Denk aan:
1. De sportschool sluit, heel de wereld besteld dumbells en andere fitness equipement.
2. We moeten zo veel mogelijk thuis blijven, het is lekker weer. wat kunnen we gaan doen? Je hoeft maar naar buiten lopen en je spot een paar trends: Huizen worden geverfd, tuinen staan er weer netjes bij en iedereen peddelt in een opblaas kano door de grachten.
Je raad het niet: Ook Google ziet deze trends en maakt dat inzichtelijk voor iedereen. Mijn tip: Leg je Google trends data naast je gemiddelde zoekvolumes per maand om zo te bekijken of een zoekwoord relevant is.
Tip: Ben je veel met e-commerce bezig? Kijk dan ook eens naar de volgende trend tools:
– Pinterest trends
– Explore Ebay
Stap 5: Zoekintentie bepalen
Nu je een compleet overzicht hebt van alle potentiële zoekwoorden, is het tijd om de zoekwoorden te gaan groeperen met de juiste zoekintentie in je achterhoofd.
De zoekintentie kan je in vier hoofdcategorieën indelen:
- Transactioneel
- Commerciële
- Navigerend
- Informatief
Als je niet zeker weet wat de zoekintentie is, doe dan het volgende:
1. Vul je zoekopdracht in in Google
2. Bekijk wat voor type resultaten je krijgt (commercieel, informatief etc)
3. Stel jezelf de vraag: stel ik wil met keyword x ranken met mijn tekst y, sluit dit dan aan bij de intentie die google bij deze zoekopdracht verwacht?
Tip: Het uitzoeken van de intentie van een set zoekwoorden, kan een hels karwei zijn. Kijk daarvoor ook eens naar de mogelijkheden van SEMRUSH die dit op grote schaal aanbied.
Het eindresultaat
Het is onmogelijk om uit je complete zoekwoordenoverzicht een zoekintentie te bepalen. Maar tijdens het selecteren van de beste zoekwoorden, houd je de zoekintentie in je achterhoofd. Het selecteren van de beste zoekwoorden doe je o.b.v. zoekvolume, concurrentie, cpc, huidige posities en eventueel aanvullende data zoals het aantal conversies dat je via Google ads hebt gegenereerd. Het overzicht van jouw zoekwoordenonderzoek zou er dan ongeveer zo uit kunnen komen te zien:
Vervolgstappen
Content Gaps analyseren
Bekijk voor welke pagina’s je organisch al rankt en voor welke pagina’s je nog geen content hebt geschreven. Kijk daarbij ook naar de huidige pagina’s waar je al op rankt of die aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker.
Prioritiseer de pagina’s die je wil gaan optimaliseren.
Waarschijnlijk ben je tijdens je zoekwoordonderzoek op een hoop nieuwe ideeën gekomen. Het is onmogelijk om al deze ideeën in een keer uit te werken. Maak daarom een prioriteitenlijstje, bijvoorbeeld op basis van zoekvolume in combinatie met concurrentiestatistieken, op basis van wat het belangrijkst is voor jouw business, of op basis van de kennis die je in google ads op hebt gedaan etc.
Let op: Het is niet nodig om voor elke zoekopdracht een aparte pagina aan te maken. Een zoekmachine zoals Google kijkt namelijk naar je complete tekst. Zoekwoorden die een sterke correlatie en dezelfde zoekintentie hebben, kan je dus makkelijk in dezelfde tekst verwerken.
Je zoekwoorden monitoren
Het is belangrijk om je zoekwoord posities direct vanaf het begin af aan te monitoren. De ontwikkelingen in jouw posities geven een indicatie van jouw inspanningen die je geleverd hebt om organisch beter te ranken. Daarnaast is het belangrijk om je huidige posities te blijven monitoren. Door een technisch mankement aan je website of beter presterende content van je concurrent, kan jij je posities kwijt raken. Handig om hier op tijd bij te zijn!
Daarnaast is het niet mogelijk om dit zelf handmatig te doen (Ook niet incognito). Dit omdat persoonlijke data uiteindelijk jouw resultaat bepalen. Handig dus om een neutrale keywordmonitoring tool hiervoor te gebruiken.
Als ik aan de slag ga met het monitoren van mijn zoekwoorden, maak ik gebruik van de ranktracker van SEMrush ( Er zijn meerdere ranktrackers beschikbaar). Dit stel je als volgt in:
Stap 1: Meld je aan en ga naar Positie tracking
Stap 2: Vul je domeinnaam in
Stap 3: Stel je domein naam instellingen goed in en vul de naam van je bedrijf in zoals je dat hebt aangemeld bij Google mijn bedrijf
Stap 4: Vul je locatie en device in (wij kiezen voor mobiel)
Let op: heb je een lokale onderneming, vul dan de naam van je stad of postcode in waar je je posities wilt monitoren.
Stap 5: Vul je concurrenten in zodat je die ook kan monitoren
Stap 6: Vul de zoekwoorden in waar je al op rankt of wil gaan ranken. Verreik deze zoekwoorden eventueel met een tag.
Goed om te weten:
Als lokale onderneming, zijn de ‘local pacs‘ ook belangrijk om te monitoren. Dit doe je door je keywords te filteren op: local pacs.