Zoekwoorden onderzoek tool
Wil je serieus met SEO aan de slag? Dan ontkom je niet aan een zoekwoorden onderzoek tool en een rank tracker. In deze blog, leg ik je uit: wat een zoekwoorden onderzoek tool is, wat een rank tracker is en hoe je ze succesvol kan inzetten voor SEO. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.
Wat is een zoekwoorden onderzoek tool?
Een SEO tool die niet mag ontbreken in je “wapenarsenaal”. Wanneer je aan de slag gaat met een zoekwoorden onderzoek, is het van belang dat je betrouwbare data gebruikt. Onder betrouwbaar kan je verstaan: waar komt de data vandaan, hoe accuraat is de data en hoe groot is de database? Vragen die belangrijk zijn om beantwoord te krijgen voordat je een tool aanschaft. Krijg je hier geen antwoord op? Kijk dan verder naar een alternatieve tool.
Wat is een rank tracker?
Na het afronden van een zoekwoorden onderzoek, ga je aan de slag met het optimaliseren van je website. Om je vorderingen bij te houden is er niets handiger dan het bijhouden van je posities in de zoekmachines. Dit kan je doen d.m.v. een rank tracker.
Goed om te weten: het heeft geen zin om zelf handmatig je posities in Google bij te houden. Er zijn veel factoren die jouw zoekresultaat namelijk beïnvloeden (o.a. cookies, locatie etc.). Je krijgt op die manier dus geen transparant overzicht.
Zo schaf je de juiste tool aan
Omdat er een hoop zoekwoorden onderzoek tools en rank trackers op de markt zijn, is het lastig om de juiste tool te kiezen. Zelf let ik op de volgende punten:
- Welke zoekmachines worden ondersteund? Bijvoorbeeld: Google, Bing en Duck Duck Go.
- Op welke locaties bieden ze rank tracking aan? Bijvoorbeeld op land en stads niveau.
- Op welke frequentie worden je posities gemonitord? Bijvoorbeeld: 1x per week of elke dag.
- Wordt er een onderscheid gemaakt tussen verschillende devices? Bijvoorbeeld: Desktop en mobiel.
- Wort er een onderscheid gemaakt in verschillende type zoekresultaten zoals: Rich results, featured snippets etc.
- Wordt er een zekere geschiedenis van je posities opgeslagen?
- Kan je de posities van concurrenten monitoren?
- Welke data bronnen worden er gebruikt? Bijvoorbeeld: ‘scraped data’ (ook wel 3th party data genoemd) of o.b.v. data uit Google search console?
- Kan je alerts in te stellen? Zo ben je optijd als je posities in een keer wegvallen.
Mijn favoriete tools
Om een goed beeld te krijgen van mijn posities in Google en Bing, maak ik gebruik van twee tools:
- Google search console – Om de huidige organische posities te achterhalen. De reden dat ik dit gebruik naast een betaalde tool is omdat: het om “first party data” gaat wat direct bij Google vandaan komt. Alleen met deze gratis tool kom je er niet. Simpel weg omdat je website (nog niet) op alle relevante zoekopdrachten gevonden wordt.
Let op: exporteer je data uit Google search console, dan zit daar een max van 1000 zoekopdrachten aan. Heb je meer data nodig, maak dan gebruik van de Google search console API. - Betaalde zoekwoorden tool en rank tracker – Afhankelijk van de klant, maak ik gebruik van de tool: Ahrefs, Semrush of Mangools. Ik gebruik deze tools om mijn zoekwoorden onderzoek te doen, zoekwoorden te monitoren en alerts in te stellen.